Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025. Gdańsk i Gdynia daleko poza podium

2 godzin temu

Bydgoszcz i Sosnowiec zwyciężają w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowanym przez Oponeo.pl i Yanosik. To już dziewiąta edycja zestawienia, w którym analizowane są dane z 19 największych miast, podzielonych na dwie grupy, powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Ocenie podlegają m.in. koszty utrzymania samochodu, a także kwestie związane z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Na ostatnich pozycjach uplasowały się Poznań i Rzeszów. Gdańsk w latach 2022, 2023 i 2024 był liderem. W tym roku zajął… 6 miejse.

Przetasowanie w grupie największych miast

W grupie dziewięciu największych polskich miejscowości zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium, ale i miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa.

Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin, Łódź i Wrocław (ex aequo) oraz wspomniany Gdańsk. Ostatnia lokata należy do Poznania.

Zadecydowały niezależne dane

O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.

Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, iż wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.

Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.

– Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.

O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.

Wyniki Gdańska

Wyniki tegorocznej edycji Rankingu, przygotowanego przez Oponeo.pl i Yanosik, okazały się niezbyt dobre dla Gdańska. Po trzyletniej dominacji na podium miasto spadło na przedostatnią pozycję w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców. O tak niskiej pozycji zadecydowały pojedyncze punkty.

Stolica Pomorza to najbardziej przyjazne z miast w zestawieniu dla właścicieli samochodów elektrycznych. Dobrze rozbudowana sieć punków ładowania jest sukcesywnie rozwijana o kolejne stanowiska, co pozwoliło na zachowanie pozycji lidera w tej kategorii. Jednak utrzymanie auta w Gdańsku okazuje się kosztowne. Właściciele samochodów muszą liczyć się z najwyższymi w zestawieniu średnimi stawkami za ubezpieczenie OC oraz mało preferencyjnym cennikiem usług wulkanizacyjnych. Ceny paliw także wypadają nie najlepiej.

Bolączką gdańszczan od wielu lat są strefy płatnego parkowania, co potwierdziły tegoroczne wyniki Rankingu. Najwyższa średnia opłata godzinowa i opłaty obowiązujące również w weekendy wpłynęły na końcową punktację.

Wyniki Gdyni

Gdynia po zeszłorocznym awansie spada w Rankingu miast przyjaznych kierowcom, plasując się na przedostatnim miejscu w grupie miast poniżej 300 tys. mieszkańców. Tym razem wyprzedziła wyłącznie Rzeszów.

Pomimo nienajlepszej pozycji, trzeba wyróżnić Gdynię za stosunkowo niskie ceny paliw – w tej kategorii miasto zdeklasowało konkurencję, zdobywając komplet punktów. Użytkownikom strefy płatnego parkowania oferowany jest wybór abonamentów, a przyjezdni mogą skorzystać z dwóch parkingów typu Park n Go. Ile kosztuje parking w Gdyni? Za pozostawienie auta na godzinę zapłacimy średnio 5,43 zł.

Trudno o wyższą rankingową pozycję, kiedy gdyńscy kierowcy muszą słono zapłacić nie tylko za ubezpieczenie OC, ale także wymianę opon. Gdynia, będąca częścią aglomeracji trójmiejskiej i popularnym kurortem turystycznym, nie może się też poszczycić płynnością jazdy. Osiągane średnie prędkości są niskie, w szczególności poza centrum. Duże zagęszczenie ruchu negatywnie wpływa też na bezpieczeństwo – liczba kolizji jest wysoka i wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku.

Pełny Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowany przez Oponeo.pl i Yanosik, dostępny jest tutaj.

Idź do oryginalnego materiału