Qualcomm i BMW prezentują system jazdy autonomicznej – globalna premiera już w 2026

1 tydzień temu

Qualcomm wspólnie z BMW zaprezentował system jazdy autonomicznej Snapdragon Ride Pilot. Rozwiązanie zadebiutuje w nowym BMW iX3 i do 2026 roku trafi na drogi w 100 krajach. Amerykański gigant liczy, iż technologia przekona także innych producentów i stanie się jednym z filarów jego rozwijającego się biznesu motoryzacyjnego.

Qualcomm rozszerza działalność na motoryzację

Qualcomm, dotąd kojarzony głównie z procesorami dla telefonów, intensywnie dywersyfikuje działalność. Obok układów dla komputerów PC i centrów danych, jednym z kluczowych filarów stała się motoryzacja. W drugim kwartale roku fiskalnego zakończonym w czerwcu przychody tego segmentu wyniosły blisko 1 mld USD i wzrosły o 21% rok do roku. Według prognoz firmy, do roku fiskalnego 2029 przychody z branży automotive mogą sięgnąć 8 mld USD.

Nowo ogłoszony system Snapdragon Ride Pilot Automated Driving System został opracowany z BMW. Oferuje funkcje jazdy bez trzymania rąk na kierownicy na wybranych drogach oraz automatyczne zmiany pasa ruchu. Nie jest to pełna autonomia, ale zaawansowany system wspomagania kierowcy, który ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży.

System zadebiutuje w elektrycznym SUV-ie BMW iX3 i według zapowiedzi będzie dostępny w 60 krajach od momentu premiery, a do 2026 roku w aż 100.

„Efekt domina” wśród producentów

Cristiano Amon, prezes Qualcomm, w rozmowie z CNBC podkreślił, iż technologia od początku była projektowana w taki sposób, aby mogła być licencjonowana także innym producentom.

„Myślę, iż gdy OEM-y zobaczą, jak konkurencyjny jest ten system, uruchomi to efekt domina” – powiedział.

Firma prowadzi już rozmowy z innymi producentami samochodów, choć na razie nie ogłosiła nowych partnerstw. Według analityków Qualcomm buduje przewagę jako dostawca kompleksowego ekosystemu obejmującego zarówno układy scalone, jak i oprogramowanie do autonomicznej jazdy.

W ekosystemie będzie też infotainment

Qualcomm nie ogranicza się jednak do systemów jazdy wspomaganej. Oferuje również układy dla multimedialnych systemów pokładowych i rozwija partnerstwa z firmami technologicznymi. Przykładem jest niedawno ogłoszona kooperacja z Google Cloud, która pozwoli producentom samochodów tworzyć własnych cyfrowych asystentów.

„Qualcomm buduje cały ekosystem napędzany oprogramowaniem. Najważniejsze jest to, iż stał się w pełni zintegrowanym dostawcą rozwiązań dla autonomii, czego dotąd mu brakowało” – ocenił w rozmowie z CNBC Murtuza Ali, starszy analityk Counterpoint Research.

Idź do oryginalnego materiału