
Podczas sesji inauguracyjnej Freedom of Mobility Forum 2025 na Italian Tech Week, przedstawiciele motoryzacyjnego giganta Stellantis oraz europejskiej firmy Mistral AI omówili strategiczne partnerstwo, które ma zrewolucjonizować branżę.
Sztuczna inteligencja ma nie tylko usprawnić procesy produkcyjne i sprzedażowe, ale także fundamentalnie zmienić interakcję kierowcy z samochodem, czyniąc go bardziej intuicyjnym i spersonalizowanym. To część odpowiedzi na pytanie: jak będzie wyglądała motoryzacja przyszłości.
Cisco nawiązuje współpracę z Mistral AI
Współpraca Stellantis i Mistral AI, trwająca już od 18 miesięcy, koncentruje się na dwóch głównych obszarach: optymalizacji procesów operacyjnych oraz wzbogaceniu doświadczeń klientów. Przedstawiciel Mistral AI podkreślił, iż jego firma, specjalizująca się w modelach open source, dąży do dostosowania technologii AI do potrzeb każdego przedsiębiorstwa, co ma przynieść realny zwrot z inwestycji.
AI w fabrykach i procesach operacyjnych
Na początkowym etapie partnerstwa skupiono się na takich zagadnieniach jak zarządzanie wykazami materiałów, analiza danych zwrotnych od pojazdów w celu poprawy doświadczeń klientów, rozwój wirtualnych asystentów dla pracowników oraz automatyczne wykrywanie anomalii w zakładach produkcyjnych. Dzięki AI Stellantis jest w stanie zredukować nieefektywności, co przekłada się na oszczędność czasu pracowników, którzy mogą skupić się na zadaniach o wyższej wartości. To podejście zostało porównane do koncepcji lean manufacturing Toyoty, ale przeniesionej do świata cyfrowego.
W ramach rozwoju partnerstwa Stellantis i Mistral AI ogłosiły dwie nowe inicjatywy: Innovation Lab oraz Transformation Factory. Pierwsza z nich będzie pracować nad innowacjami produktowymi i procesowymi, wspierając działy sprzedaży i obsługi posprzedażnej. Z kolei Transformation Factory zajmie się wdrażaniem gotowych prototypów do masowej produkcji, dbając o ich skalowalność oraz niezawodne działanie w rzeczywistych warunkach przemysłowych.
Samochód jako „ciało” dla klienta: AI w kabinie
Jednak to, co najbardziej zrewolucjonizuje doświadczenia użytkowników, to integracja AI bezpośrednio z samochodami. W perspektywie najbliższych 5-10 lat, interakcja z pojazdem ma stać się „głosowa”, a AI ma głęboko rozumieć intencje kierowcy. „Samochody staną się bardziej robotami, które komunikują się z ludźmi” – stwierdzono w dyskusji. Oznacza to mniejszą liczbę fizycznych przycisków i znacznie bardziej intuicyjną oraz spersonalizowaną obsługę, w której samochód będzie adaptował się do sytuacji i nastroju kierowcy, wykorzystując dane z coraz liczniejszych sensorów.
AI ma również wspierać zrównoważony rozwój. Dzięki niej możliwe jest optymalizowanie projektowania samochodów w celu zużycia mniejszej ilości materiałów, redukcja odpadów w łańcuchu dostaw oraz poprawa efektywności w fabrykach. Mistral AI podkreśla swoje zaangażowanie w tworzenie mniejszych, bardziej energooszczędnych modeli AI, które zużywają mniej energii niż ich amerykańscy konkurenci, co ma bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie śladu węglowego. Stellantis już teraz odnotował 23% redukcję zużycia energii w dwóch swoich fabrykach, dzięki zastosowaniu cyfrowych bliźniaków i predykcyjnych algorytmów uczenia maszynowego.
Przyszłość motoryzacji ma być napędzana AI, która uprości życie klientów, zwiększy bezpieczeństwo i intuicyjność pojazdów oraz przyniesie rewolucję w efektywności produkcji. A ja się tylko zastanawiam nad jednym: czy za 10 lat samochody w ogóle będą mieć jeszcze sens?
Porsche Taycan i Cayenne Black Edition w Polsce. Więcej zasięgu i bogate wyposażenie w standardzie [galeria]
Jeśli artykuł Przyszłość motoryzacji według Stellantis i Mistral AI. Jak sztuczna inteligencja odmieni samochody i fabryki? nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.