Globalna transformacja sektora motoryzacyjnego nabiera tempa, napędzana przez AI, cyfryzację i nowy model współpracy. Jakie wyzwania czekają polskich i europejskich producentów samochodów i dlaczego partnerstwa decydują dziś o przewadze konkurencyjnej? Na te pytania odpowiada 25. edycja badania KPMG Global Automotive Executive Survey. Jest to coroczny projekt badawczy realizowany w celu śledzenia i monitorowania strategicznych zmian zachodzących w globalnym przemyśle motoryzacyjnym.
Transformacja sektora motoryzacyjnego wykracza poza tradycyjne ramy technologiczne i biznesowe, redefiniując cały łańcuch wartości – od dostępu do surowców, przez projektowanie pojazdów, aż po interakcję z klientem. O przewadze konkurencyjnej decyduje dziś nie tylko skala produkcji czy koszt wytwarzania, ale przede wszystkim zdolność do integracji technologii, szybkiego dostosowania modeli operacyjnych oraz tworzenia partnerstw, szczególnie z branżą nowych technologii informatycznych. Producenci OEM intensywnie inwestują w ten obszar, z czego 86% z nich koncentruje się na sztucznej inteligencji i nowych technologiach, aby utrzymać swoją pozycję rynkową. Zmienia się również model własności: 78% liderów przewiduje, iż usługi cyfrowe i subskrypcyjne będą w coraz większym stopniu wypierać tradycyjny zakup samochodu.
Przyszłość branży motoryzacyjnej wiąże się ściśle z automatyzacją. Rynek samochodów autonomicznych ma osiągnąć wartość około 122 mld dolarów do 2030 roku, rosnąc w średniorocznym tempie 23% w latach 2025–2030. Rośnie mimo to złożoność operacyjna i poziom ryzyka. Globalne łańcuchy dostaw, zaprojektowane kiedyś pod kątem maksymalnej efektywności, stały się dziś głównym źródłem zagrożeń, dlatego aż 68% firm na świecie (w regionie EMEA choćby 76%) restrukturyzuje swoje łańcuchy dostaw. Współzależność producentów OEM od dostawców i partnerów technologicznych generuje też rosnące zagrożenia, takie jak cyberataki, błędy w ochronie prywatności, problemy z kompatybilnością systemów czy utrata kontroli nad marką. Liderzy z regionu EMEA czują się najmniej przygotowani na te wyzwania.
Kluczową rolę w nadchodzących latach odegrają partnerstwa i sojusze strategiczne. Aż 91% badanych liderów wskazuje, iż branża motoryzacyjna do 2030 roku będzie coraz bardziej zależna od współpracy międzysektorowej, zwłaszcza w obszarach takich jak technologia akumulatorowa, infrastruktura chmurowa oraz AI. Partnerstwa i alianse są ważnym elementem strategii wzrostu dla 77% firm. Polska, silnie zintegrowana z europejskim łańcuchem wartości, stoi przed wyzwaniami analogicznymi do globalnych, ale pod presją zachowania konkurencyjności kosztowej. Jak podkreśla Przemysław Szywacz, Partner, Head of Automotive w KPMG w Polsce, kraj ma potencjał, by stać się znaczącym centrum elektromobilności i produkcji nowoczesnych komponentów, pod warunkiem szybkiego dostosowania się do bieżących trendów oraz efektywnego wykorzystania środków z KPO i nowej perspektywy finansowej UE. Do wyzwań należą jednak rosnące koszty pracy i energii oraz niepewność geopolityczna wpływająca na decyzje inwestorów.