Przygotujcie się: są prognozy cen paliw na trzeci kwartał 2025. Scenariusz pesymistyczny może dobić portfele.

5 dni temu

Ekspert z Malcom Finance przedstawił prognozę cen oleju napędowego i benzyny w Polsce na trzeci kwartał 2025 roku, wskazując na złożone powiązania czynników gospodarczych i geopolitycznych, które kształtują globalną równowagę podaży i popytu na ropę naftową.

Co w tej chwili wpływa na ceny paliw i prognozy?

Obecnie cena ropy Brent oscyluje w przedziale 66-67 dolarów za baryłkę, tracąc niemal 10 dolarów od początku kwietnia. Ten spadek jest efektem zmian w polityce handlowej USA, słabszych wskaźników makroekonomicznych oraz spekulacji, iż OPEC+ może zwiększyć produkcję latem. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) obniżyła prognozę wzrostu globalnego popytu na rok 2025 do 730 tys. baryłek dziennie, co jest największą korektą w dół od dwóch lat, częściowo z powodu rozszerzającego się reżimu taryfowego prezydenta Trumpa.

Kluczowe czynniki rynkowe:

  • Polityka handlowa USA: Decyzja prezydenta Trumpa z 2 kwietnia o podniesieniu średnich ceł na import z Chin do 145% oraz groźby sankcji wobec nabywców ropy z Wenezueli spowodowały natychmiastową przecenę ropy Brent o ponad 10 USD za baryłkę. Każdy nowy nagłówek dotyczący ceł wywołuje w tej chwili ponadprzeciętne wahania cen, co wskazuje na dominację nastrojów rynkowych nad fizycznymi bilansami. Piero Cipollone z EBC ostrzega, iż globalna wojna celna może obniżyć PKB strefy euro o 0,2 punktu procentowego i jednocześnie obniżyć inflację.
  • Polityka makroekonomiczna: Tworzenie średnioterminowych prognoz inflacji czy wzrostu gospodarczego stało się wyjątkowo trudne, a banki centralne przyznają, iż tradycyjne modele zawodzą w obliczu niepewności. Coraz więcej ekonomistów przewiduje recesję w strefie euro i USA w 2025 roku, a MFW również obniżył prognozy wzrostu dla tych regionów. Prezes EBC, Christine Lagarde, wielokrotnie podkreślała „wyjątkowo wysoką niepewność” perspektyw. Olli Rehn z EBC dodaje, iż bank centralny musi „pozostawić wszystkie opcje polityki otwarte”.
  • Sezonowość: Tradycyjne wzorce sezonowe, które kiedyś pozwalały przewidywać ruchy rynkowe, są w tej chwili coraz bardziej wypierane przez czynniki takie jak napięcia geopolityczne czy zakłócenia w łańcuchach dostaw. W ostatnich latach popyt na półkuli północnej zwykle wzrastał między majem a sierpniem o 1,2–1,5 mln baryłek dziennie, jednak w tej chwili mają one mniejszą wartość prognostyczną.
  • Decyzje OPEC+: W kwietniu OPEC+ ogłosił plany zwiększenia produkcji o 411 tys. baryłek dziennie od maja, co dodatkowo wpłynęło na spadek cen ropy. Arabia Saudyjska obniżyła również oficjalne ceny sprzedaży dla klientów w Azji do najniższego poziomu od czterech miesięcy, co może sugerować gotowość do porzucenia swojej roli stabilizatora w OPEC.
  • Kurs złotego: Od początku roku złoty znacząco umocnił się względem dolara amerykańskiego. W styczniu kurs wynosił około 4,13 PLN/USD, a pod koniec kwietnia umocnił się do poziomu 3,75 PLN/USD, co oznacza aprecjację o około 9% w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku.

Struktura cen paliw w Polsce:

Ceny paliw w Polsce składają się z następujących elementów:

  • Ropa naftowa: 42–47% ceny detalicznej
  • Podatki: 42–43%
  • Marże detaliczne i logistyczne: około 10–16%

Scenariusze cenowe na III kwartał 2025:

  • Scenariusz bazowy: Ceny ropy utrzymują się w przedziale 65–75 USD/baryłkę, kurs USD/PLN wynosi 3,70–3,90. Ceny paliw pozostają na obecnym poziomie 6,0–6,1 PLN/litr, z możliwym wzrostem o 10–20 groszy za litr w okresie wakacyjnym.
  • Scenariusz optymistyczny: Ceny ropy spadają poniżej 60 USD/baryłkę, kurs USD/PLN umacnia się do 3,40–3,60. Ceny paliw mogą spaść o 10–50 groszy za litr.
  • Scenariusz pesymistyczny: Ceny ropy rosną do 80 USD/baryłkę, kurs USD/PLN osłabia się do 4,00–4,20. Ceny paliw mogą wzrosnąć o 20–50 groszy za litr.

Źródło: Malcom Finance

Idź do oryginalnego materiału