Obwodnica ominie Krosno Odrzańskie od północy i wschodu, łącząc DK29 w rejonie Osiecznicy z DK32 w okolicach Połupina. Trasa powstanie w nowym śladzie i obejmie budowę:
-
40 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów, mostów i przepustów – wśród nich znajdzie się most o długości niemal 400 m,
-
czterech rond, zlokalizowanych przy włączeniach do istniejących dróg, a także na skrzyżowaniach z DW276 i drogą powiatową do Bytnicy,
-
urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu,
-
przebudowy istniejących dróg i infrastruktury technicznej, w tym sieci: wodno-kanalizacyjnej, gazowej, energetycznej i teletechnicznej.
Za zaprojektowanie i budowę 11,3-kilometrowej trasy odpowiada firma Polaqua, z którą GDDKiA podpisała umowę 7 marca 2024 r. Oddanie trasy do ruchu planowane jest na grudzień 2027 r. Koszt przekroczy 305 mln zł. Projekt jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Kluczowe korzyści z budowy obwodnicy
-
odciążenie układu komunikacyjnego miasta,
-
poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu,
-
budowę nowej przeprawy przez Odrę, odciążającej obecny, zabytkowy most z początku XX w., który nie odpowiada współczesnym wymaganiom transportowym.
Przeczytaj także: Nowa obwodnica z zatwierdzonym przebiegiem – decyzja środowiskowa wydana