Przejechali elektrycznym Volkswagenem 172 000 kilometrów. Sprawdzili stan baterii i nie wierzyli własnym oczom

1 dzień temu

Samochody elektryczne cały czas wywołują w nas wiele obaw – o dostępność ładowarek, o zasięg, o ich wartość po kilku latach czy wreszcie stan baterii wraz z rosnącym przebiegiem. Widzieliśmy już mnóstwo przypadków samochodów elektrycznych, które choćby z niewielkim przebiegiem miały fatalny stan baterii. Ale ten elektryczny Volkswagen przeczy tej zależności.

Czteroletni Volkswagen ID.3 i świetny stan baterii

fot. ADAC

Eksperci z niemieckiego stowarzyszenia ADAC przeprowadzili długodystansowy test elektrycznym Volkswagenem ID.3. Po czterech latach testów i przejechaniu aż 172 000 kilometrów odkryli oni, iż ich samochód stracił zaledwie 9% swojej pojemności, co przekłada się tylko na 13 km mniejszy zasięg przy pełnym naładowaniu baterii. Co ciekawe, wcale nie obchodzili się ze swoim samochodem jak z jajkiem.

Dla wielu kierowców rozważających przejście na samochody elektryczne, żywotność akumulatora pozostaje jednym z największych problemów. Nowe samochody objęte są długimi gwarancjami na akumulatory, ale choćby to nie pomaga zwalczyć obaw o spadek zasięgu. Niedawny długodystansowy test elektrycznego Volkswagena pokazuje, iż te obawy mogą być mniej uzasadnione niż oczekiwano.

W teście przeprowadzonym przez ADAC, zasięg elektryczny Volkswagena ID.3 praktycznie nie zmienił się po czterech latach i przejechaniu 172 000 kilometrów. Hatchback w rozmiarze Golfa stracił zaledwie 13 km zasięgu w trakcie całego eksperymentu.

Początkowy zasięg i regularne kontrole akumulatorów

fot. Volkswagen

Na początku testów akumulator o pojemności 77 kWh w ich ID.3 Pro S Tour zapewniał zasięg 438 kilometrów w rzeczywistych warunkach, w porównaniu z deklarowanymi 525 km w cyklu WLTP. Cztery lata później samochód przez cały czas był w stanie przejechać 425 km bez konieczności podpięcia do ładowarki.

Co ważne, zespół ADAC nie obchodził się z samochodem jak z jajkiem. Wbrew zaleceniom producenta, najczęściej ładowali Volkswagena do 100%. Często zostawiali zaparkowany samochód z w pełni naładowanym akumulatorem, co również nie jest rekomendowane.

Niezależne kontrole w trakcie testu wykazały, iż po przejechaniu 21 800 km akumulator miał wciąż 96% pojemności. Po przejechaniu 84 300 km spadł do 94%, a po przejechaniu 169 700 km przez cały czas utrzymywał 91% pojemności. Gwarancja Volkswagena zaczyna obowiązywać dopiero w momencie, w którym stan akumulatora spadnie poniżej 70%.

Pomogły liczne aktualizacje

fot. materiały prasowe

Wydajność pojazdu elektrycznego testowanego przez ADAC poprawiała się wraz z jego użytkowaniem. Na początku samochód osiągał zużycie 20 kWh/100 km. Jednakże, pod koniec ich testu spadło ono już do 18,3 kWh/100 km. Sekretem tych korzyści były aktualizacje oprogramowania, które Volkswagen wypuszczał dla modelu ID.3. Dzięki temu zasięg nie spadał tak drastycznie, jak można by się spodziewać.

Martin Sander, członek zarządu Volkswagena:Wynik pokazuje imponującą jakość naszych modeli ID. choćby po przejechaniu wielu kilometrów. Wysoka pojemność akumulatora przekraczająca 90% po 172 000 kilometrów potwierdza, iż nasze modele ID. są również bardzo atrakcyjne jako samochody używane i przez cały czas spełniają wymagania naszych klientów.

Idź do oryginalnego materiału