6 lat temu do Europy wjechała pierwsza dostawa motocykli Ténéré 700. Do dnia dzisiejszego flagowy Adventure Yamahy, będący ukłonem w stronę rajdowych tradycji, doczekał się wielu interesujących wersji modelowych.
Powrót do przeszłości
Na chwilę przenieśmy się kilka dekad wstecz. Jest rok 1979, a na pustynnych szlakach Afryki odbywa się pierwszy samochodowo-motocyklowy rajd Paryż-Dakar. Zwycięża Cyril Neveu i jego maszyna, napędzana prostym w budowie, niezawodnym jednocylindrowym czterosuwem – Yamaha XT500. Każdy chce poczuć się zwycięzcą, więc moda na pojazdy typu off-road rozpoczyna się na dobre. Tym sposobem, kilka lat później, Yamaha z taśmy produkcyjnej wypuszcza XT600 Ténéré – nietuzinkowy motocykl, nazwany na cześć pustynnego regionu Sahary.

Ténéré 700 w wersji podstawowej
Poszanowanie tradycji, w połączeniu z nowinkami technicznymi, Yamaha opanowała do perfekcji. Siedemsetka do salonów trafiła w 2019 roku. Lekki, jak na swoje bogate wyposażenie, terenowy turystyk okazał się strzałem w dziesiątkę i doczekał wielu wersji specjalnych. Yamaha Ténéré pierwszy lifting przeszła dwa lata temu, zyskując m.in. ABS z 3 trybami, quickshifter i kolorowy wyświetlacz.

Imponujące zmiany przyniósł model 2025! Ténéré 700 napędza, wielokrotnie nagradzany, czterosuwowy silnik CP2 o pojemności 690 cmł, który w tym roku zyskał nową elektroniczną przepustnicę YCC-T. W 2025 japoński producent postawił również na komfort w naprawdę wymagających warunkach podróży. Mamy tu bowiem nową, stalową ramę oraz dopracowane nadwozie, zapewniające ochronę przed kapryśną pogodą. Ponadto regulowane zawieszenie o długim skoku zwiększające prześwit oraz duże koła sprawiają, iż nawierzchnia to ostatnie, czym możemy się martwić. Na tym rewolucja się nie kończy. Od tego roku, wersja podstawowa posiada również system kontroli trakcji, który w razie potrzeby (podobnie jak ABS), można wygodnie wyłączyć oraz możliwość wyboru trybu jazdy, przekładającego się na sposób oddawania mocy.
Co jeszcze? Wśród nowości znajdziemy m.in. zmodyfikowany wlot powietrza, inną obudowę sprzęgła i nowy zbiornik paliwa, przesunięty bardziej do przodu. Najnowsza Ténéré 700 posiada jeszcze większy kolorowy wyświetlacz TFT, który bez problemu łączy się z telefonem. Nowością na kierownicy jest również pięciokierunkowy, praktyczny joystick.
Ténéré 700 – wersje specjalne
W 2020 roku Yamaha przedstawiła światu Ténéré 700 Rally Edition w rajdowym malowaniu, inspirowanym zwycięską XT. Od wersji podstawowej odróżniała ją przede wszystkim wyższa kanapa, obecność legendarnego tłumika Akrapovič, aluminiowych osłon silnika, chłodnicy i łańcucha oraz gumowe nakładki na zbiornik paliwa, ułatwiające jazdę na stojąco.

W 2022 roku do oferty dołączyła Ténéré 700 World Raid – model nastawiony na jeszcze dłuższe trasy i niezależność. Podstawowy wyróżnik to imponujący 23-litrowy, podwójny zbiornik paliwa, dający zasięg aż do 500 km! Ekskluzywne funkcje obejmują też amortyzator skrętu Öhlins i w pełni regulowane zawieszenia przednie i tylne o długich skokach.

Rok 2023, oprócz wspomnianej aktualizacji wersji podstawowej, przyniósł także premierę Ténéré 700 World Rally. Tu inspirację stanowił model, na którym w Dakarze triumfował legendarny Stéphane Peterhansel. Ponownie spotykamy się z podwójnym zbiornikiem i rajdowym zawieszeniem KYB o zwiększonym skoku. Uwagę zwróci też tytanowy wydech Akrapovič, spory wyświetlacz z nawigacją oraz 3-stopniowy ABS i amortyzator skrętu Öhlins.

Ubiegły rok to z kolei czas dwóch premier – Ténéré 700 Extreme i Ténéré 700 Explore. Pierwsza z nich to odpowiedź na potrzeby najbardziej ekstremalnego terenu i warunków pogodowych. Model Extreme otrzymał zawieszenie znane z wersji World Raid o zwiększonym skoku, wysoki przedni błotnik, rajdową kanapę, tytanowe podnóżki oraz osłonę chłodnicy. Ténéré 700 Explore skierowana jest z kolei do kierowców, którzy choćby na długich dystansach po prostu cenią sobie wygodę. Obniżono tu nieco zawieszenie, a wysokość siedzenia zmniejszono do 860 mm. Dla komfortu prowadzenia mamy także quickshifter, wysoką szybę oraz fabryczne mocowania kufrów.

Nowa Ténéré 700 Rally 2025
W tym roku premierowo na salony wkroczyła nowa wersja – Ténéré 700 Rally. Dumnie prezentuje ona rajdową, historyczną kolorystykę ze złotymi obręczami kół i kultowy design speed block Yamahy. O dreszczyk emocji zadba tu najnowszy, czterosuwowy silnik CP2 z przepustnicą YCC-T sterowaną elektronicznie. Z pustynnych rajdów przeniesiony został także wysoko zamontowany przedni błotnik. Wzorując się na wersji Extreme, Yamaha postawiła na regulowany widelec KYB o długim skoku ze wzmocnionymi rurami, płytę pod silnikiem o grubości 4 mm, tytanowe podnóżki oraz smukłe owiewki. Nowa kanapa na wysokości 910 mm, przeprojektowany zbiornik paliwa oraz zmodyfikowana obudowa sprzęgła oferują jeszcze większą swobodę podczas jazdy w terenie.







