Przedstawiamy Gordon Murray Automotive T.33 Spider
• T.33 Spider: pierwszy supersamochód V12 Spider firmy Gordon Murray Automotive
•Piękny, ponadczasowy design: dwa zdejmowane panele dachowe i opuszczana szyba z tyłu zapewniają autentyczne wrażenia z jazdy Spiderem z niepowtarzalnym dźwiękiem
• Wizja projektowa: Oprócz całkowicie nowej powierzchni od słupka A do tyłu, stała tylna część dachu Spidera zapewnia ochronę przed dachowaniem, optymalizuje sztywność i jest integralną częścią konstrukcji nadwozia
• Czyste wrażenia z jazdy: wolnossący silnik Cosworth GMA.2 V12 o mocy 617 KM, manualna skrzynia biegów, napęd na tylne koła i lekka konstrukcja zapewniają niezrównaną responsywność i zaangażowanie kierowcy
•Prawdziwie użyteczny supersamochód: panele dachowe z kompozytu węglowego można schować w przednim bagażniku o pojemności 115 litrów, a podwójne boczne schowki zapewniają dodatkowe 180 litrów przestrzeni bagażowej
• Zostanie wyprodukowanych tylko 100 samochodów produkcyjnych: Podobnie jak wszystkie samochody drogowe GMA, produkcja T.33 Spider będzie ściśle ograniczona do 100
•Wyselekcjonowane przez projektantów: opcje wyglądu zewnętrznego i wnętrza T.33 Spider zostały podzielone przez zespół projektowy na cztery motywy – w tym jeden z paletą inspirowaną miłością Gordona Murraya do tropikalnej koszuli
•Zdefiniowane przez siedem podstawowych zasad GMA: perfekcja jazdy, lekkość, sztuka inżynieryjna, marka premium, powrót do piękna, ekskluzywność i spersonalizowana podróż klienta
•Światowej klasy rzemiosło: T.33 Spider jest ukształtowany w oparciu o technologię skorupową z włókna węglowego iStream® Ultralight i będzie budowany manualnie wraz z T.33 w nowym zakładzie GMA w Windlesham w Wielkiej BrytaniiT.33 Spider firmy Gordon Murray Automotive łączy piękny, ponadczasowy design T.33 z jeszcze bardziej wciągającymi i wciągającymi wrażeniami z jazdy. Dzięki dwóm zdejmowanym panelom dachowym, rozkładanej tylnej szybie i wolnossącemu Cosworthowi GMA.2 V12 za kabiną, nie ma drugiego takiego supersamochodu.
Opracowany równolegle z T.33 i mający tę samą ultralekką monokokową konstrukcję z włókna węglowego, T.33 Spider został skrupulatnie zaprojektowany, aby zapewnić wyjątkową sztywność skrętną potrzebną do wyjątkowej jazdy, prowadzenia i zwinności bez zwiększania zbędnej masy. Osiągając wszystkie te cele i przestrzegając siedmiu podstawowych zasad GMA, T.33 Spider ustanawia nowy punkt odniesienia dla otwartych supersamochodów.
Profesor Gordon Murray CBE powiedział: „Rysując samochód, wyobrażam sobie, jak będzie się w nim siedziało i jak będzie się jeździło. Więc od pierwszego szkicu wiedziałem, iż z otwartym kokpitem i niesamowitym silnikiem Cosworth GMA.2 V12 tuż za tobą, T.33 Spider zapewni naprawdę wciągające wrażenia z jazdy, niepodobne do niczego innego. I choć przez cały czas jest to supersamochód z silnikiem umieszczonym centralnie, nie zgodziłbym się na żadne kompromisy w zakresie użyteczności: właśnie dlatego T.33 Spider jest wyjątkowy w sektorze supersamochodów, ponieważ zapewnia zarówno miejsce na dachu, jak i 295-litrowy bagażnik”.
Jak udowodniły T.50 i T.33, GMA nie przypomina żadnego innego producenta samochodów, ponieważ projektuje i konstruuje swoje supersamochody na swój własny, niepowtarzalny sposób. Nie podąża za trendami i nie szuka nagłówków wyników; ani teraz, ani w przyszłości. Zamiast tego nacisk kładziony jest na przeniesienie czystości oryginalnej wizji do produkcji, bez kompromisów. Każdy pojedynczy element każdego samochodu jest projektowany i konstruowany zgodnie z siedmioma podstawowymi zasadami marki: perfekcja jazdy, lekkość, sztuka inżynierii, marka premium, powrót do piękna, ekskluzywność i spersonalizowana podróż klienta.
Phil Lee, dyrektor generalny Gordon Murray Group, powiedział: „Pojawienie się T.33 Spider oznacza, iż Gordon Murray Automotive ugruntował swoją pozycję globalnego producenta OEM. Dostawy do klientów naszego modelu halo T.50 — najbardziej skoncentrowanego na kierowcy supersamochodu na świecie — zbliżają się wielkimi krokami, a przeznaczone wyłącznie do jazdy na torze T.50 trafią do produkcji jeszcze w tym roku.
Ponadto do końca roku nasz zespół produkcyjny przeniesie się do naszej nowej globalnej siedziby głównej w Highams Park w Windlesham, gdzie zarówno T.33, jak i niesamowity nowy T.33 Spider będą z miłością budowane manualnie.
Jestem niesamowicie dumny z faktu, iż mniej niż trzy lata od ujawnienia T.50 Gordon Murray Automotive jest światowym producentem OEM z wyjątkowym portfolio czterech supersamochodów: T.50, T.50s, T.33, a teraz T. .33 Pająk.
Projekt zewnętrzny
Spider: sugestywna nazwa doskonale pasująca do zapierającego dech w piersiach, ponadczasowego T.33. Podobnie jak jego coupe stajenny, T.33 Spider jest ucieleśnieniem etosu powrotu do piękna GMA, ale z wyglądem, który obiecuje jeszcze bardziej wciągające wrażenia z jazdy. Zainspirowany kultowymi projektami z lat 60., ale z doskonałymi proporcjami i opływowymi powierzchniami wykonanymi z włókna węglowego i wykonanymi z czystością i nieustępliwą dbałością o szczegóły, jest to supersamochód jak żaden inny. Aby zrealizować wizję projektową zdefiniowaną przez pierwsze szkice, każda powierzchnia od słupka A w tył jest unikalna dla T.33 Spider, a mimo to wyraźnie dzieli DNA z T.33.
Gordon Murray powiedział: „Od samego początku wiedziałem, iż jednym z największych wyzwań podczas projektowania T.33 Spider będzie zachowanie czystości, równowagi i ogólnego piękna T.33. Dlatego naszkicowałem obie wersje jednocześnie, żeby proporcje się zgadzały”.
Stała część dachu ma eleganckie przypory, które harmonijnie łączą się z tylnym pokładem, za którym znajdują się żaluzje, które dodatkowo wspomagają chłodzenie silnika. Skrzynia powietrzna dolotowa, zamontowana bezpośrednio na samym silniku i charakterystyczna cecha T.33, staje się jeszcze bardziej charakterystyczna w Spiderze, zwłaszcza po zdjęciu paneli dachowych.
Wykonane z lekkiego kompozytu węglowego panele można wybrać w różnych kolorach. Aby zwiększyć użyteczność, można je schludnie schować w przednim bagażniku, gdy nie są używane. Tylna szyba opuszcza się za tylną przegrodę po naciśnięciu przełącznika – z włączonym lub wyłączonym dachem – dopełniając wciągające wrażenia ze Spidera.
Bezproblemowo zintegrowane z tylnymi nadkolami i otwierane dzięki przycisku ukrytego pod dwuściennymi drzwiami, znajdują się dwa schowki o pojemności 90 litrów. Mechanizmy, dzięki którym te drzwi i schowki się otwierają, są dziełami sztuki inżynierskiej i pomysłowości projektowej – ich bezproblemowe działanie ma najważniejsze znaczenie dla zapewnienia, iż T.33 Spider jest naprawdę użytecznym supersamochodem.
Projektowanie wnętrz
Proste, eleganckie, analogowe: wnętrze T.33 ucieleśnia te definiujące cechy i zapewnia środowisko prawdziwie skoncentrowane na kierowcy. Jak przystało na supersamochód, centralnym punktem zestawu wskaźników jest 120-milimetrowy, podświetlany i wyzywająco analogowy, centralnie zamontowany obrotomierz. Skalibrowany do 11 100 obr./min wyraźnie sygnalizuje potencjał wydajności Cosworth GMA V12. Po obu stronach znajdują się dodatkowe wyświetlacze do sterowania klimatyzacją i systemem informacyjno-rozrywkowym, przy czym ten drugi obsługuje bezprzewodową łączność Apple CarPlay i Android Auto.
Wszystkie główne elementy sterujące są pięknie wyczuwalne w dotyku, z kierownicą z włókna węglowego obszytą skórą i doskonale wyważonymi pedałami, dźwignią zmiany biegów i przełącznikami wykonanymi ze stopu aluminium. Lekkie, inspirowane wyścigami fotele z włókna węglowego są obszyte kombinacją skóry i Alcantary. W ramach customer experience każde auto jest idealnie dopasowane do jego właściciela.
Jedną z unikalnych cech wnętrza, odróżniających T.33 Spider od wersji coupe, jest wykończenie tylnej przegrody między dwoma siedzeniami w kolorze nadwozia. Po zdjęciu paneli dachowych i opuszczeniu tylnej szyby, subtelnie wzmacnia to poczucie otwartości poprzez wpłynięcie do kabiny koloru nadwozia.
Aerodynamika
Wykorzystując całe doświadczenie zdobyte podczas kariery w projektowaniu samochodów wyścigowych z efektem naziemnym, Gordon Murray i jego zespół opracowali wyjątkową aerodynamikę T.33 Spider bez uciekania się do ostentacyjnych kanałów, osłon i rozdzielaczy, które są zwykle stosowane w innych supersamochodach. Takie urządzenia naruszyłyby ponadczasowy projekt, więc zamiast tego pierwsze zasady zostały wykorzystane do opracowania systemu pasywnej kontroli warstwy granicznej (PBLC) T.33 Spider. Wprowadzony w T.33, PBLC został udoskonalony dla Spidera. Wlot z efektem przyziemienia z przodu samochodu kieruje powietrze o niskim ciśnieniu pod podłogą, które jest następnie doprowadzane do tylnego dyfuzora z kanałem usuwającym warstwę graniczną. W połączeniu z wysuwanym aktywnym tylnym spojlerem, PBLC zapewnia idealną równowagę między niskim oporem powietrza, dużą siłą docisku i doskonałą stabilnością przy dużych prędkościach, z założonymi panelami dachowymi lub bez nich.
Stała tylna część dachu, która zapewnia ochronę przed przewróceniem się, jest integralną częścią konstrukcji nadwozia, która optymalizuje sztywność, jednocześnie realizując wizję projektową. Jego forma została starannie zoptymalizowana, aby zminimalizować opór powietrza i drgania, gdy panele nie są zamontowane, a ten opływowy kształt jest bardziej opływowy niż podwójne „garby” za siedzeniami, które są typowe dla nadwozia typu speedster.
Budowa ciała
Model T.33 Spider jest ukształtowany w oparciu o technologię skorupową z włókna węglowego iStream® Ultralight firmy Gordon Murray Technologies. Składający się z kompozytowych paneli z włókna węglowego połączonych z wytłaczanymi aluminiowymi rurami triangulowanymi w precyzyjnych odlewanych aluminiowych węzłach, zapewnia to strukturę nadwozia, która zapewnia optymalną równowagę między wysoką sztywnością, lekkością i wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa i ochrony pasażerów.
Opracowany równolegle z coupe, program T.33 był prowadzony przez Spidera, co oznaczało, iż wszystkie docelowe sztywności skrętne zostały ustawione dla struktury nadwozia Spidera. Zapewniło to brak kompromisów w zakresie integralności strukturalnej i uniknięcie wzrostu masy, który zwykle wynika z tradycyjnego podejścia polegającego na dodawaniu wzmocnień i stężeń.
W rezultacie i w konsekwencji obsesyjnego skupienia się GMA na redukcji masy – do pojedynczych gramów z każdego komponentu – T.33 Spider ma docelową suchą masę 1108 kg, zaledwie 18 kg więcej niż coupe, i dostarczy tyle samo doskonałe wrażenia z jazdy.
Precyzja charakterystyczna dla iStream® zapewnia również wyjątkowo precyzyjne tolerancje produkcyjne. Pełne wykorzystanie tego umożliwiło zespołowi inżynierów optymalne ustawienie wszystkiego w samochodzie znacznie bliżej, niż byłoby to możliwe przy wielu tradycyjnych metodach budowy nadwozia. Ten stopień efektywności pakowania przyczynia się do kompaktowych wymiarów samochodu i wyjątkowo niskiej masy.
Podwozie i zawieszenie
Jak przystało na dwa samochody zaprojektowane i rozwijane równolegle, T.33 Spider został zaprojektowany tak, aby spełniał te same wymagania w zakresie jazdy, prowadzenia i kierowania, co T.33. Z natury lekka, sztywna, kompozytowa konstrukcja nadwozia stanowi idealny punkt wyjścia dla światowej klasy dynamiki pojazdu, dzięki wyjątkowej sztywności skrętnej i miejscowej sztywności wokół punktów mocowania podwozia. Podobnie jak coupe, T.33 Spider jest wyposażony w podwójne wahacze poprzeczne, wykonane z lekkiego aluminium. Wysokociśnieniowe amortyzatory jednorurowe mają konstrukcję gwintowaną i są również wykonane z aluminium. Zespół dynamiki pojazdu GMA celowo zdecydował się nie oferować tłumienia adaptacyjnego: zgodnie z zasadą perfekcji jazdy, współczynniki odbicia i odbicia zostały skrupulatnie skalibrowane, aby zapewnić idealną równowagę jazdy i prowadzenia samochodu.
Zgodnie z praktykami w sportach motorowych, układ napędowy T.33 Spider jest częściowo strukturalny, z tylnym zawieszeniem zamontowanym bezpośrednio na obudowie skrzyni biegów. Aby zmaksymalizować korzyści związane z redukcją masy i dynamiką pojazdu bez nadmiernego hałasu, wibracji i szorstkości przenoszonych do kabiny, system wyposażono w mocowanie ścinane pochylonej osi GMA (IASM). System IASM wykorzystuje elastyczne mocowania, aby zapewnić dokładnie odpowiednią ilość izolacji wymaganą do wyrafinowania, jednocześnie umożliwiając precyzyjną obsługę.
Aby upewnić się, iż T.33 Spider reaguje bezpośrednio na każde działanie kierowcy za kierownicą, bez względu na to, jak małe, firma GMA opracowała elektrohydrauliczny układ kierowniczy. Dopracowany w niezliczonych iteracjach, aby zapewnić niezrównany poziom czucia, wagi i sprzężenia zwrotnego, wykorzystuje pompę elektryczną na żądanie, aby zapewnić wspomaganie. Ten system zapewnia czystość tradycyjnego hydraulicznego układu kierowniczego, ale z większą efektywnością energetyczną dzięki usunięciu strat pasożytniczych z pompy napędzanej silnikiem.
Układ hamulcowy z matrycą węglowo-ceramiczną (CCM) został opracowany specjalnie dla modeli T.33 i T.33 Spider, aby zapewnić niezawodne hamowanie w każdych warunkach jazdy. Zapewniając idealne połączenie wysokiej odporności termicznej, małej masy nieresorowanej i zmniejszonego zużycia, jest on wyposażony w tarcze 370 mm x 34 mm i sześciotłoczkowe zaciski jednoczęściowe na przedniej osi oraz tarcze 340 mm x 34 mm z czterotłoczkowymi jednoczęściowymi zaciskami z tyłu . W połączeniu z siłą docisku zapewnianą przez najnowocześniejszą aerodynamikę samochodu, hamulce CCM zapewniają siłę hamowania proporcjonalną do wyjątkowych osiągów Cosworth GMA.2 V12.
Aby zapewnić przyczepność i reakcję układu kierowniczego wymaganą od konfiguracji z napędem na tylne koła, wraz z minimalną możliwą masą, T.33 Spider, podobnie jak coupe, wykorzystuje asymetryczną specyfikację kół i opon. Na przednią i tylną oś składają się odpowiednio 19-calowe i 20-calowe koła z kutego aluminium oraz opony 235/35 ZR19 i 295/30 ZR20 Michelin Pilot Sport 4 S.
Wszystkie atrybuty dynamiki pojazdu T.33 Spider zostały opracowane wokół tych opon, które zapewniają połączenie doskonałych osiągów na mokrej i suchej nawierzchni, a także okazjonalnego użytkowania na torze. Ponadto, w porównaniu z oponami w pełni wykonanymi na zamówienie, oferują one dodatkową zaletę, ponieważ są łatwo dostępne – w razie potrzeby klienci nie będą musieli znosić długiego czasu oczekiwania na dostawę do wybranego centrum serwisowego.
Silnik i skrzynia biegów
Sercem T.33 Spider, podobnie jak jego coupe ze stajni, jest wzorowy Cosworth GMA.2 V12. Ta niezwykła, całkowicie aluminiowa jednostka napędowa została zaprojektowana zgodnie z zasadami sportów motorowych we współpracy z firmą Cosworth, aby spełnić rygorystyczne wymagania GMA: najlżejsza, najwyższa moc adekwatna, najwyższe obroty, najszybsza reakcja.
Odnosząc się do podstaw konstrukcji silnika o wysokich osiągach, jednostka o pojemności 3,9 litra z suchą miską olejową ma 65-stopniowy kąt rozwarcia cylindrów, co zapewnia optymalne umieszczenie w samonośnej skorupie i przyczynia się do nisko położonego środka ciężkości samochodu. Obsesyjnie zoptymalizowane pod względem masy, wykwintne kolektory wydechowe są wykonane z inconelu — lekkiego i odpornego na ekstremalne temperatury.
Zrezygnowano z turbodoładowania ze względu na kompromisy, jakie nakłada to na reakcję przepustnicy i jakość dźwięku, GMA.2 jest wolnossący, zasilany przez czerpak powietrza i cztery korpusy przepustnic, wraz z dwoma wtryskiwaczami paliwa na cylinder. W połączeniu z naturalnie niską bezwładnością wynikającą z zastosowania tytanu w krytycznych elementach, takich jak korbowody, ta kombinacja zapewnia niezrównaną responsywność: 75 procent maksymalnego znamionowego momentu obrotowego 451 Nm jest dostępne już od 2500 obr./min, podczas gdy 90 procent jest utrzymywane na stałym poziomie. od 4500-10500 obr./min. Maksymalna moc 617 KM jest dostarczana przy 10 250 obr./min, a silnik jest elektronicznie ograniczony do zdumiewających 11 100 obr./min. W tym momencie kierowca zostaje nagrodzony niepowtarzalnym crescendo 12-cylindrowym przed przejściem na następny bieg. Cały silnik waży zaledwie 178 kg: jest to najlżejszy na świecie silnik V12 do samochodów drogowych.
Zamiast charakterystycznych pomarańczowych osłon krzywek stosowanych w GMA V12 w T.50, te w T.33 Spider, podobnie jak T.33, są wykończone na żółto – kolor inspirowany charakterystycznym lakierem zaprojektowanego przez Gordona Murraya Samochód wyścigowy Duckhams Ford LM z 1972 roku.
W odpowiedzi na ogromne zapotrzebowanie klientów na manualną skrzynię biegów w coupe T.33, Spider jest oferowany wyłącznie z tą skrzynią biegów. (opublikowano na conceptcarz.com) Ta sześciobiegowa jednostka, podobnie jak V12, z którą jest dopasowana, opracowana we współpracy ze światowej sławy dostawcą sportów motorowych, firmą Xtrac, została zaprojektowana tak, aby była jak najbardziej wydajna masowo. Przy masie zaledwie 82 kg nie ma lżejszej skrzyni biegów w supersamochodzie, która zapewnia szybką, płynną i precyzyjną zmianę biegów, której oczekują i oczekują entuzjaści.
Układ napędowy uzupełnia sprzęgło wielopłytkowe, które zapewnia wymagany moment obrotowy przy minimalnej bezwładności, oraz mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W porównaniu z jednostkami sterowanymi elektronicznie, ta konstrukcja zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad reakcjami pojazdu i równowagą prowadzenia przez cały czas.
Doświadczenie klienta
T.33 Spider, podobnie jak T.33, będzie posiadał homologację EÚ i Federalną. Każdy ze 100 egzemplarzy produkcyjnych zostanie pięknie manualnie zbudowany w Highams Park, całkowicie nowej, szytej na miarę siedzibie GMA w Windlesham w Wielkiej Brytanii, a każdy z nich będzie dostosowany do specyficznych wymagań klienta.
Kolory nadwozia zostały podzielone na cztery motywy przez zespół projektowy. Te cztery motywy zostały zainspirowane, odpowiednio, podstawowymi wartościami GMA, takimi jak Return to Beauty i Engineering Art, tartan Murray Atholl – a następnie ostateczna paleta potwierdzająca miłość Gordona do tropikalnej koszuli. Każdy konkretny kolor nadwozia jest dopasowany do specyfikacji wnętrza zalecanej przez zespół projektowy – chociaż klienci mogą wybrać, co chcą. Zapewniając niemal nieograniczone możliwości personalizacji, klienci mogą wybrać różne kolory paneli dachowych i tylnego pokładu. Oprócz gamy dostępnych kolorów nadwozia „Design”, klienci mogą również zamówić lakier na specjalne zamówienie.
Kontynuując niezrównane wrażenia klientów, GMA zapewniła, iż posiadanie T.33 Spider będzie tak samo przyjemne jak jazda nim. Na czele z globalnym zespołem obsługi posprzedażnej znajduje się pięć globalnych centrów serwisowych w wybranych lokalizacjach na całym świecie: USA (wschodnie i zachodnie wybrzeże), Wielka Brytania, Japonia i Abu Dhabi. Wszystkie są obsługiwane przez doświadczonych techników przeszkolonych przez GMA w zakresie obsługi, konserwacji i naprawy tych wyjątkowych samochodów. Pięć Globalnych Centrów Serwisowych jest uzupełnionych siecią 14 Centrów Wsparcia Serwisowego, w których pracują również doświadczeni technicy przeszkoleni przez GMA. Gdy klient zabierze samochód do określonego centrum wsparcia serwisowego, GMA albo wesprze centrum wsparcia serwisowego, albo wyśle swoich techników do tego centrum, aby wykonali wszelkie prace wymagane w samochodzie zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi standardami, jakie obowiązywały, gdy był on budowany manualnie w Windleshamie.
Te lokalizacje Centrum Wsparcia Serwisowego to: Niemcy, Hiszpania, Królestwo Arabii Saudyjskiej, Królestwo Bahrajnu, Hongkong, Singapur, Tajwan, Australia, a kolejne sześć w kluczowych stanach Ameryki. Rozwój sieci GMA będzie kontynuowany zgodnie z oczekiwaniami klientów.
Źródło — projekt Gordona Murraya