Obwodnica Pradeł w ciągu DK78 osiągnie długość 2,3 km, stanie się przedłużeniem obwodnicy Kroczyc i połączy z dalszym przebiegiem DK78. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydano 7 marca 2024 r. Na roboty budowlane i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie przeznaczono 18 miesięcy od daty podpisania umowy (bez okresów zimowych). Otwarcie obwodnicy zaplanowano na I kwartał 2027 r.
Północne obejście Pradeł będzie jednojezdniową drogą z dwoma pasami ruchu o nawierzchni dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś. Przebudowany zostanie istniejący odcinek DK78 na długości ponad 1,2 km. Przewidziano wiadukt nad DW794, most nad rzeką Krztynią, przejście dla zwierząt dużych nad trasą i dwa ronda. Powstaną drogi dojazdowe, ciągi piesze i pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja jest częścią budowy nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami (50 km). Inne trasy realizowane w ciągu DK78 to obwodnice Poręby i Zawiercia (24,3 km) i Kroczyc (9 km). W przygotowaniu pozostało droga obwodowa Nakła Śląskiego i Świerklańca, a także Blachowni i Herb w ciągu DK46.
Wykonawcą budowy obwodnicy Pradeł jest firma NDI z Sopotu.
Przeczytaj także: S52 Beskidzka Droga Integracyjna. Przetarg na pierwszy odcinek