
Apple spotyka się z rosnącym oporem producentów samochodów wobec CarPlay Ultra, wersji systemu CarPlay dla pojazdów nowej generacji, która została ogłoszona w zeszłym miesiącu.
Nowy raport Financial Times informuje, iż kilka dużych marek wycofuje się ze swoich wcześniejszych zobowiązań dotyczących obsługi ulepszonego systemu deski rozdzielczej. Niemieccy producenci samochodów luksusowych Mercedes-Benz i Audi zdystansowali się od systemu, podobnie jak Volvo, Polestar i Renault.
To duże wycofanie się z ogłoszenia Apple z roku 2022, kiedy firma pierwotnie wymieniała 14 producentów samochodów jako przyszłych partnerów CarPlay Ultra, w tym wszystkich wymienionych powyżej.
CarPlay Ultra wykracza daleko poza tradycyjny CarPlay, przejmując kontrolę nad całą deską rozdzielczą. System wyświetla informacje o pojeździe, takie jak temperatura, prędkość i poziom paliwa, obok aplikacji iPhone’a, tworząc to, co Apple nazywa „zunifikowanym i spójnym doświadczeniem na wszystkich ekranach kierowcy”.
Mercedes-Benz wcześniej wyraził niechęć do oddania kontroli nad deską rozdzielczą Apple. Teraz inne marki premium poszły w ich ślady, powołując się na obawy dotyczące utrzymania własnych systemów samochodowych i strumieni przychodów z usług w samochodzie. W raporcie czytamy:
Niektóre firmy uznały, iż wejście Apple na ekrany kierowcy jest przesadą. Jeden z dyrektorów Renault, który opracowuje pojazd sterowany głównie przez oprogramowanie z Google i Qualcomm, powiedział, iż francuski producent samochodów powiedział Apple: „Nie próbujcie naruszać naszych własnych systemów”.
Jeśli chodzi o inne marki samochodów, które znalazły się na pierwotnej liście Apple z 2022 roku, Jaguar Land Rover powiedział, iż przez cały czas ocenia system, podczas gdy Ford i Nissan wraz ze swoją marką Infiniti stwierdzili, iż nie mają żadnych informacji do przekazania na temat przyszłej implementacji.
BMW – które nie zostało wymienione na pierwotnej liście partnerów Apple – powiedziało, iż zintegruje istniejący Apple CarPlay ze swoim nowym projektem, ale nie CarPlay Ultra. Tymczasem Audi powiedziało, iż jego celem jest oferowanie kierowcom „spersonalizowanego i płynnego cyfrowego doświadczenia”, więc nie będzie używać CarPlay Ultra, chociaż standardowa wersja była dostępna w jego pojazdach.
Opór nastąpił pomimo ogromnej popularności standardowego CarPlay – Apple twierdzi, iż 98% nowych samochodów w USA zawiera standardowy CarPlay, a kierowcy używają go ponad 600 milionów razy dziennie.
Obecnie tylko Aston Martin oferuje CarPlay Ultra w pojazdach produkcyjnych. Hyundai i jego samochody Kia i Genesis pozostają zaangażowanymi partnerami, podczas gdy Porsche planuje przyszłe wsparcie. Inne pierwotnie ogłoszone marki, takie jak Ford i Nissan, nie podały żadnych aktualizacji swoich planów związanych z CarPlay Ultra.
Pomimo wycofywania się niektórych firm, Apple powiedział Financial Time, iż w drodze jest więcej producentów samochodów chcących korzystać z CarPlay Ultra. „Ściśle współpracujemy z producentami samochodów, aby zapewnić najlepsze cechy iPhone’a i najlepsze cechy samochodu, a ta praca wymaga czasu” – powiedział Apple.