Bruksela to nie tylko miejsce, w którym zapadają najważniejsze polityczne decyzje w Europie. To również miasto, w którym organizowane są targi samochodowe, powoli aspirujące do miana jednej z ważniejszych wystaw na Starym Kontynencie.
Targi samochodowe to historia wzlotów i upadków. Ostatnie zmiany są „zasługą” pandemii – kiedy się rozpoczęła, wystawy masowo odwoływano. Gdy świat został otwarty, okazało się jednak, iż zainteresowanie targami ze strony producentów pojazdów jest ograniczone.
Dla nich była to z jednej strony okazja do zaprezentowania swoich aut potencjalnym klientom, ale z drugiej także wydatki na logistykę, przygotowanie stoiska, a nierzadko także atrakcyjnych prototypów, zwiastujących możliwie kierunki rozwoju linii modelowej.
Najważniejszym, organizowanym przez dekady na wiosnę salonem samochodowym w Europie był Geneva Motor Show. Salon powrócił do gry w 2024 r., ale w 2025 roku nie zostanie zorganizowany – plany zakładają jedynie przygotowanie w listopadzie bieżącego roku na Bliskim Wschodzie Geneva International Motor Show Qatar.
Tym samym Brussels Motor Show zyskuje na znaczeniu. Nie tylko z powodu braku konkurencji. Na początku roku wiele firm i osób prywatnych podejmuje decyzje zakupowe, a lokalizacja wystawy sprawia, iż dość blisko mają do niej goście z Belgii, Holandii, Francji, Luksemburga, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, a więc bogatych i kupujących znaczne liczby samochodów rynki.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/salon-samochodowy-w-pekinie-relacja-wyslannika-motoru,aid,4184Premiery Brussels Motor Show 2025
Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Brukseli zaprezentowało się ponad stu wystawców - w tym 63 marki samochodów. Nie zabrakło premier – pięciu światowych, 14 europejskich oraz 56 belgijskich. Wisienką na torcie było 7 aut koncepcyjnych. Prezentujemy wybrane z rukselskich debiutów.
Mazda 6e
Duże wydarzenie w historii japońskiej marki. To nie tylko pierwszy model od początku skonstruowany jako elektryczny (na wybranych rynkach Mazda MX-30 jest dostępna z napędem spalinowym), ale również przykład zmian, jakie zachodzą w motoryzacji – po zakończeniu produkcji spalinowej Mazdy 6 przyszedł czas na kontynuację lubianego modelu w formie zasilanej energią elektryczną.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-mazda-6-iii-gj1-gl-2-2-skyactiv-d-2013-test-dlugodystansowy,aid,1195Mazda 6e została utrzymana w stylistycznej konwencji marki, co może zaprocentować, bo rynek przestał już chyba poszukiwać wizualnie udziwnionych elektryków. Elektryczna limuzyna Mazdy przekonuje także wykończeniem wnętrza czy dodającymi sportowego charakteru drzwiami bez ramek na szyby. Idealne wyważenie oraz wielowahaczowe zawieszenie tylnej, napędzanej osi zapewnią euforia z korzystania z 244 lub 258 KM.
Więcej na temat Mazdy 6e piszemy tutaj.
Renault Twingo
Francuska marka wraca do dawnej świetności. Paleta nowych modeli jest dopracowana i estetyczna. Świetnym pomysłem było sięgnięcie do klasyki. Elektryczna reinkarnacja Renault 5 w Brukseli została ogłoszona Europejskim Samochodem Roku (więcej na ten temat tutaj). Nie powinno więc dziwić, iż Renault kuje żelazo, póki gorące.
W Brukseli prezentowano współczesną interpretację Renault 4. Jeszcze większym zainteresowaniem cieszył się prototyp zwiastujący nadejście nowego Renault Twingo. Nawiązania do pierwszego Twingo są nie tylko wizualne. Auto ma być możliwie proste i tanie – zapowiadana cena bazowej wersji nie ma przekraczać 20 tys. euro.
DS N°8
Z kolei koncern Stellantis i należąca do niego marka DS od lat próbują swoich sił w segmencie premium. Najnowszą propozycją DS jest N°8, czyli w pełnie elektryczna limuzyna, którą doprawiono modnymi genami aut w konwencji coupe-SUV.
Producent zapewnia, iż samochód napędzany 350-konnym silnikiem na jednym ładowaniu przejedzie do 750 km. choćby przy jeździe autostradowej zasięg ma wynosić pokaźne 500 km, uzyskane nie tylko dzięki pojemności akumulatora, ale również niskiemu współczynnikowi oporu aerodynamicznego (Cx 0,24).
Hyundai Inster
Nie tylko Renault dostrzegło, iż na rynku brakuje prostych i tanich samochodów z napędem elektrycznym. Lukę spróbuje wypełnić także Hyundai Inster. Oryginalnie wyglądające auto ma przestronne wnętrze, a oferuje do 370 km zasięgu (więcej o tym aucie, razem z polskimi cenami – TUTAJ).
Oczywiście Hyundai nie rezygnuje z obecności w innych segmentach elektrycznego rynku. Na targach prezentowano także 650-konnego Ionica 5N. W Brukseli był prezentowany również Hyundai i20 N Rally1, w którym również obecny na imprezie Thierry Neuville sięgnął po rajdowe mistrzostwo świata.
Fiat Grande Panda
W połowie bieżącego roku na rynek trafi nowy Fiat Grande Panda. Kanciaste nadwozie stanowi nawiązanie do pierwszej Pandy. Mocną stroną modelu jest przestronne wnętrze.
W przeciwieństwie do rywali, czyli m.in. Renault 5, Grande Panda będzie oferowana nie tylko z napędem elektrycznym, ale również hybrydowym, co na wielu rynkach może zapewnić bardzo dobre wyniki sprzedaży. Zwłaszcza, iż Fiat nie tylko zapowiedział atrakcyjne ceny, ale tak faktycznie skalkulował je na wielu rynkach (na polski cennik jeszcze czekamy).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-pokazal-nowa-pande-stala-sie-grande-panda-i-ma-rywalizowac-w-segmencie-miejskich-crossoverow-i-suv-ow,aid,4258Skoda Enyaq
Po wycofaniu z gamy elektrycznego Citigo, a przed wprowadzeniem do oferty mniejszego modelu Elroq, Enyaq był jedynym elektrykiem czeskiej marki. Zainteresowanych jego zakupem nie brakowało w całej Europie, ale Skoda uznała, iż oferowany od 2020 roku samochód wymaga odświeżenia.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-elroq-pierwsza-jazda-dane-techniczne-osiagi-zasieg-ceny-opinie-czy-kupic,aid,4777Zmodernizowana Skoda Enyaq została zaprezentowana w Brukseli. Podobnie jak w przypadku innych modeli Skody, także tutaj lifting jest raczej ewolucją niż rewolucją – podniesiono standard wyposażenia, a pas przedni odświeżono, czerpiąc inspirację z mniejszej Skody Elroq. Zgodnie z nowym trendem Skoda usunęła logo marki z maski - zamiast niego jest napis. Poprawki aerodynamiczne obniżyły współczynnik oporu aerodynamicznego do Cx 0,245 oraz 0,225 w wersji Coupe. Efektem jest sięgający choćby 597 km zasięg w Skodzie Enyaq 85 Coupe.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowa-skoda-enyaq-wersje-osiagi-zasieg-wyposazenie,aid,4835Toyota Urban Cruiser
Na rynek powraca mały SUV o dobrze znanej nazwie. Auto nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. Nowość wizualnie czerpie z Toyoty RAV4 oraz C-HR co w połączeniu z bardzo przestronnym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem może przełożyć się na duże zainteresowanie.
Sporym zaskoczeniem może okazać się fakt, iż nowy Urban Cruiser nie jest hybrydą, a samochodem z napędem elektrycznym. Do wyboru będą dwa warianty baterii – 49 kWh (144 KM) i 61 kWh (174 lub 184 KM), a także oraz napęd na przód lub na cztery koła.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/toyocie-yaris-cross-przybyl-wiekszy-brat-to-urban-cruiser,aid,4765Suzuki e Vitara
Koncerny motoryzacyjne łączą siły, by ograniczyć koszty produkcji oraz usprawnić projektowanie kolejnych modeli. Przykładem takiej kooperacji jest wymiana modelowa między Suzuki, a Toyotą. Suzuki pod swoim logo oferuje już minimalnie zmienioną Corollę i RAV4.
Najnowsza e-Vitara, która w Brukseli miała swoją europejską premierę, to konstrukcja bliźniacza z Toyotą Urban Cruiser – oba auta będą produkowane przez fabrykę Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Oba będą oferowane z napędem na przód lub obie osie oraz akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi. O wyborze mogą więc zadecydować ceny oraz przywiązanie klienta do danej marki.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/takiego-suzuki-jeszcze-nie-bylo-e-vitara-stanowi-nowe-otwarcie,aid,4660Ford Capri
Marką, która dynamicznie rozwija swoją elektryczną ofertę jest Ford. W Brukseli prezentował m.in. Pumę Gen-E. Całkowicie nowym modelem jest Capri, które wpisuje się w powszechny już trend sięgania po sprawdzone i lubiane nazwy.
Współczesne Capri nie jest już sportowym coupe, tylko SUV-em w konwencji coupe. Samochód oferuje do 627 km zasięgu, a do 100 km/h przyśpiesza w 5,1 sekundy. Przerwy na ładowanie nie będą musiały być długie, bo Ford deklaruje możliwość ładowania w zakresie od 10 do 80% stanu naładowania akumulatora w 26 minut.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-ford-capri-2024-pierwsza-jazda-dane-techniczne-ceny,aid,4681Mercedes CLA
Znakiem naszych czasów stało się dozowanie emocji – koncerny motoryzacyjne coraz częściej zaczynają premierę nowego modelu od lakonicznego komunikatu. Później powiadają się pierwsze zdjęcia zamaskowanych prototypów.
Mercedes postanowił przywieźć oklejony folią maskującą zwiastun nowego CLA do Brukseli. Model jest niezwykle istotny dla marki. To pierwsza konstrukcja Mercedesa, która bazuje na nowo opracowanej platformie MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) i pierwsza, wykorzystująca 800-woltową architekturę elektryczną. Do końca 2026 roku dołączą do niej trzy kolejne auta – CLA Shooting Brake oraz uterenowione GLA i GLB nowej generacji. Mówi się, iż zasięgi – zwłaszcza w CLA – mogą przekroczyć 700 km.