Pracom nad stworzeniem modelu Alpine A390 przyświecała jedna przewodnia myśl: przyjemność prowadzenia. Najnowszy sport fastback Alpine dziedziczy DNA marki i zapewnią tę samą ekscytującą jazdę, co A110 przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej wszechstronności. w uproszczeniu można je opisać jako sportowe auto „w garniturze” (a racing car in a suit). Aby wydobyć to, co najlepsze z napędu elektrycznego, konstruktorzy Alpine zdecydowali się na zastosowanie zespołu trzech silników. Jednego z przodu i dwóch z tyłu. Są one częścią składową systemu napędu na wszystkie koła AWD, umożliwiającego stworzenie systemu Alpine Active Torque Vectoring. System ten zwiększa dynamikę, bezpieczeństwo i zwrotność auta. W tym przypadku priorytetem ważniejszym od samych osiągów są doznania z jazdy. Alpine A390 zaprojektowano tak, aby możliwe było wykorzystanie jego potencjału bez wysiłku choćby w najbardziej wymagających warunkach. Zarówno podczas wspinania się na górskie przełęcze czy też na torze wyścigowym.

Alpine A390 to drugi model z gamy Dream Garage Alpine, po A290 i przed przyszłym A110, który również będzie posiadał w 100% elektryczny napęd. Pomoże to poszerzyć bazę klientów marki poprzez pozyskanie nowych nabywców i pozwoli także dotrzeć do klientów biznesowych. Elektryczna platforma auta, opracowana przez firmę Ampere, w połączeniu z rozwiązaniami optymalizującymi ładowanie z domowych źródeł, takich jak dwukierunkowy terminal Mobilize Power V2G (dostępny na terenie Francji), czynią z niego element kompletnego ekosystemu elektrycznego ułatwiającego jego codzienne użytkowanie.

Alpine A390 zaprojektowano we Francji i tam także umieszczono jego produkcję, w historycznej fabryce marki w Dieppe. Fabryka ta aktualnie przechodzi proces transformacji, zarówno pod względem elektryfikacji, jak i wielkości produkcji. Silniki do Alpine A390 będą produkowane w zakładzie w Cléo. Natomiast jego wysokowydajne akumulatory trakcyjne Verkor, złożone z ogniw i modułów produkowanych w Dunkierce, będą montowane w zakładzie w Douai. Będzie to prawdziwe w każdym calu „trójkolorowe” Alpine aż po specjalne opony Michelin i system audio Devialet.

Design
Alpine A390, pod postacią eleganckiego sportowego fastbacka, łączy kultowe dla marki, płynne, sportowe kształty nadwozia z przyjaznym i przestronnym wnętrzem. Wnętrze to może pomieścić 5 pasażerów. Jego pokaźne, niespotykane w modelach Alpine wymiary mieszczą się mimo to w umiarkowanych granicach: 4,615 x 1,885 x 1,532 m.

Jednym z głównych czynników decydujących o zasięgu samochodu elektrycznego jest dopracowana w każdym szczególe aerodynamika. Od aerodynamicznej listwy maski po dolny pas tylnego zderzaka. Kształt to konsekwencja funkcji, z szeregiem elementów zaczerpniętych z prototypowego modelu Le Mans Daytona h. To elementy takie, jak linia dachu opadająca pod kątem 17°, „lotki” na wysokości tylnych kół, kierownice strumieni powietrza przy kołach i dyfuzor nachylony pod kątem 8°. Powyższą listę elementów aerodynamicznych tego sportowego fastbacka uzupełnia dyskretny, czarny spojler zamontowany u podstawy tylnej szyby. Ostatni akcent, to umieszczona w rogu przedniej szyby mała pisanka – nawiązanie do legendarnej sylwetki Alpine A110.

Samochód będzie dostępny w sześciu kolorach nadwozia. Będą to: Głęboka Czerń, Niebieski Abysse, Niebieski Alpine Vision, Srebrny Mercure, Biały Topaze i Szary Matowy Tonnerre (Atelier 2025). Dach, zależnie od przypadku, może być wykończony w kolorze nadwozia lub kontrastującej z nim czerni. Nadkola i dolne pasy boków nadwozia wykończono w czarnym, błyszczącym kolorze.

Wnętrze
Kokpit skoncentrowano na kierowcy. Wyposażono go w dwa ekrany (12,3 cala i 12 cali) o wysokiej rozdzielczości, zwrócone w jego stronę. Fizyczne elementy sterowania klimatyzacją umożliwiają zmianę ustawień bez odrywania wzroku od drogi. Sportową podgrzewaną kierownicę obszyto niebieską skórą Nappa, posiada ona spłaszczenie w dolnej części i znacznik centralnego położenia. Ponadto umieszczono na niej także przyciski sterowania systemami wspomagania prowadzenia, obsługi telefonu, asystenta głosowego i wyboru trybu wyświetlania ekranu. Dwa specjalne kolorowe aluminiowe elementy sterowania, inspirowane światem wyścigów Formuły 1, służą do sterowania stopniem hamowania z odzyskiem energii (niebieskie pokrętło RCH = Recharge) do przełączania do trybu One Pedal i do trybu chwilowego zwiększania mocy („boost”) używanego przy wyprzedzaniu oraz do obsługi funkcji Launch Control (czerwony przycisk OV = Overtake). Do obsługi systemu audio służy oddzielny przełącznik zespolony.

Na podwyższonej środkowej konsoli, wzorowanej na kultowym designie A110, znajdują się elementy sterowania układem przeniesienia napędu RND. Jako charakterystyczne dla Alpine, podkreślono je dwoma personalizowalnymi „skrzydełkami”. Alpine A390 wyposażono w sportowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele Alpine Sport Seat. Zapewniają one skuteczne podparcie boczne i wysoki komfort. Pokryto je również różnymi obiciami, w tym typową dla aut sportowych tapicerką z Alcantary. W górnej części oparć opatrzono je logo marki – literą „A” ze strzałką. Alpine A390 w swej najwyższej wersji wyposażono w kubełkowe fotele Alpine Sport Seat by Sabelt obszyte skórą Nappa. W tylnej części mogą one posiadać w opcji wstawki z tkaniny karbonowej Serge lub kutego karbonu, współgrające z ozdobnymi aplikacjami na desce rozdzielczej.

Materiały i elementy wykończeniowe starannie dopracowano w najdrobniejszych szczegółach. Świadectwem tego są aluminiowe kratki głośników Devialet, podsufitka z mikrofibry oraz również liczne dostępne w opcji możliwości personalizacji Atelier Alpine (kolor zacisków hamulcowych, siedzeń, felg itp.).

5 drzwi
Pięcioro drzwi Alpine A390 zapewnia łatwy dostęp do wnętrza. Dwa tylne boczne siedzenia również oferują pasażerom doskonałe podparcie ciała podczas bardziej sportowej jazdy. A390 dysponuje ponadto bardzo obszernym bagażnikiem o pojemności 532 l, jeszcze bardziej modularnym dzięki podwójnej podłodze dostępnej w ofercie akcesoriów.

Osiągi, prowadzenie
Założenia techniczne konstruktorów pracujących nad projektem A390 doprowadziły do dogłębnej przebudowy platformy AmpR Medium. Zrobiono to, aby zapewnić temu sportowemu fastbackowi należytą dynamikę. Pozycjonowanie rozmiarów auta zakodowano w jego nazwie, która w nomenklaturze Alpine składa się z litery A z trzema cyframi. Cyfra „3” nawiązuje do jego wielkości, a liczba „90” oznacza wszechstronne samochody marki przeznaczone do codziennej jazdy.

Przy umiarkowanej długości 4,615 m samochód posiada zwiększony rozstaw kół. Zapewnia mu on należytą stabilność. Z kolei podwójne trójkątne wahacze zawieszenia wykonane z kutego aluminium i krótki rozstaw osi, wynoszący zaledwie 2,708 m, poprawiają zwrotność. Nisko położony środek ciężkości i idealny rozkład masy – 49% na przód i 51% na tył – stanowią idealną podstawę dla zapewnienia w pełni zrównoważonego zachowania na drodze i niczym nie ograniczonej przyjemności z jazdy. Dwa tylne silniki zamontowano na specjalnej aluminiowej ramie wyprodukowanej we Francji. Zaletą tego rozwiązania było umożliwienie obniżenia podłogi bagażnika i w konsekwencji znaczne zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Możliwy dzięki trzem silnikom napęd na wszystkie koła zapewnia A390 wzorcową skuteczność napędu niezależnie od przyczepności nawierzchni. A to zapewnia autu doskonałe osiągi. Wersja GTS o łącznej mocy 470 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 808 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy! Przyspieszanie identyczne jak w Alpine A110 R. Dwa tylne silniki umożliwiają wykorzystanie systemu Alpine Active Torque Vectoring, który odgrywa zasadniczą rolę w dynamice jazdy A390.

Zawieszenie
Nastawy zawieszenia tak dobrano, aby jak najwierniej odtwarzać wrażenia zwrotności, lekkości i stabilności zapewniane przez A110, bezwzględny wzorzec w tej materii w gamie Alpine. Ambitne założenia techniczne mające zapewnić temu sportowemu fastbbackowi gotowe do wyzwań i zarazem w pełni kontrolowalne zachowanie na drodze. Alpine A390 wyposażono w specjalne zawieszenie z hydraulicznymi odbojnikami, gwarantujące najlepszy kompromis między komfortem a zachowaniem na drodze. Jednym z technicznych wyborów dokonanych przez zespół konstruktorów Alpine jest bardzo krótkie przełożenie układu kierowniczego. Znacząco zmniejszono kąty obrotu kierownicy z korzyścią dla bardziej bezpośrednich doznań za kierownicą. Szczególną uwagę zwrócono również na wyczucie pracy układu hamulcowego w celu zapewnienia łatwiejszego dozowania siły hamowania w każdych warunkach. Wyczucie siły hamowania przy hamowaniu, podobnie jak wytrzymałość i moc hamowania dobrano adekwatnie do wysokich osiągów Alpine A390. Samochód posiada hamulce tarczowe o średnicy 365 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, będącymi nowością w gamie Alpine.

Systemy wspomagania prowadzenia
Najnowsza generacja systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) jest zainstalowana w A390 z realistycznym wyświetlaniem otoczenia samochodu na ekranie zespołu zegarów. Klasyczne systemy wspomagania zostały uzupełnione o szereg nowych, takich jak system monitorowania uwagi kierowcy z progresywnym hamowaniem awaryjnym, automatyczne hamowanie awaryjne rozszerzone z jazdy do przodu również na jazdę do tyłu, korygowanie toru jazdy uzupełniające boczne systemy wspomagania oraz funkcja bezpiecznego wysiadania przy parkowaniu auta.

Umieszczony po lewej stronie kierownicy przycisk „My Safety Switch” umożliwia kierowcom wybranie jednym ruchem preferowanych ustawień systemów wspomagania prowadzenia: czy mają one być włączone, czy wyłączone, jaki ma być ich poziom wspomagania lub czy mają im towarzyszyć alarmy dźwiękowe. Ponadto A390 jest standardowo wyposażone w aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go. Dodatkowo także w w funkcję umożliwiającą zjechanie z osi pasa ruchu, na przykład w celu przepuszczenia jednośladów.

Silniki
Alpine A390 jest nietypową konstrukcją z trzema silnikami zapewniającymi napęd na wszystkie koła, zbliżoną koncepcyjnie do aut tylnonapędowych. Jeden silnik z uzwojonym wirnikiem z przodu i dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, do oddzielnego napędu tylnych kół. Umożliwiają one działanie systemu Alpine Active Torque Vectoring, unikalnego opatentowanego rozwiązania, będącego efektem intensywnych prac rozwojowych zespołu konstruktorów i kierowców testowych Alpine. Wszystkie te silnik są produkowane w zakładzie Ampere w Cléon.

Alpine A390 występuje w dwóch wersjach odpowiadających dwóm poziomom mocy:
– GT o łącznej mocy 400 KM, która przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h.
– GTS o łącznej mocy 470 KM i maksymalnym momencie obrotowym 808 Nm, która przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h.

Imponujące osiągi A390 zostały tak pomyślane, aby utrzymać je na niezmienionym poziomie, bez utraty mocy choćby w sytuacji spadku pojemności akumulatora trakcyjnego. Akumulator trakcyjny można również wstępnie doprowadzić do adekwatnej temperatury manualnie, z poziomu centralnego ekranu, aby uzyskać maksymalną wydajność podczas intensywnego użytkowania sportowego lub obniżyć jego temperaturę po kilku okrążeniach toru.

Akumulator, zasięg
Alpine A390 jest pierwszym modelem marki wyposażonym w akumulator o wysoko wydajnym składzie chemicznym made in France (ogniwa i moduły) specjalnie zaprojektowanym na potrzeby Alpine przez wyspecjalizowaną w tej dziedzinie francuską firmę Verkor. Założenia techniczne do tego akumulatora stanowiły nie lada wyzwanie. Musiał on być w stanie zapewnić bardzo wysoki prąd rozładowania do celów napędowych. Do 1200 A, aby zasilić 3 silniki samochodu i z ich łączną mocą 345 kW. Musiał również zapewnić utrzymanie wiele razy z rzędu tych samych parametrów pracy z utrzymaniem ich na tym samym poziomie w miarę jego opróżniania (do poziomu 30% naładowania). Aby to osiągnąć, Verkor przeprojektował całą architekturę swojego akumulatora 400 V, z wprowadzeniem specjalnie zwymiarowanego układu chłodzenia (w szczególności dzięki zwiększonemu przepływowi wody) i z zastosowaniem technologii NMC (Nikiel Mangan Kobalt) o wysokiej zawartości niklu i wysokiej gęstości energetycznej.

Dzięki dużej pojemności akumulatora, wynoszącej 89 kWh, A390 dysponuje zasięgiem do 555 km w cyklu WLTP z 20-calowymi kołami. Zasięg ten zmniejsza się do 520 km w cyklu WLTP z 21-calowymi kołami. Montowana we wszystkich poziomach wyposażenia pompa ciepła pozwala zoptymalizować temperaturę w kabinie bez zmniejszania zasięgu auta.

Akumulator umożliwia jego szybkie ładowanie z terminali DC o mocy do 190 kW. Jednakże ważniejsze od mocy szczytowej jest przystosowanie do długotrwałego ładowania wysokimi prądami, co wymaga dużej pomysłowości w zarządzaniu procesem ładowania. I to właśnie potrafi akumulator A390 mogący poszczycić się doskonałą średnią mocą ładowania. Wystarczy niecałe 20 minut jego ładowania do wydłużenia zasięgu o 2 kolejne godziny jazdy po autostradzie. Dodatkowo też wystarczy poniżej 25 minut na przejście od 15% do 80% naładowania.

Gama i wyposażenie
Oferowane są dwie wersje wyposażeniowe, GT i GTS, różniące się między sobą parametrami technicznymi. Pierwsza z nich, A390 GT o mocy 400 KM przyspiesza 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. Wersja ta osiąga maksymalną prędkość 200 km/h. Jest ona oferowana z 20-calowymi, aluminiowymi, diamentowanymi felgami, oponami Michelin Sport EV, anodowanymi zaciskami hamulcowymi i chromowanym logo. Wyposażenie wnętrza obejmuje sportowe fotele sterowane elektrycznie i podgrzewane, podgrzewaną kierownicę obszytą skórą Nappa, centralny ekran z wyświetlaniem otoczenia samochodu w polu 360° i 13-głośnikowy system nagłośnienia Devialet.

Wersja GTS rozwija moc 470 KM. Dzięki niej auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 220 km/h. Wyposażono ją w aluminiowe, 21-calowe kute felgi i wyczynowe opony Michelin Pilot Sport 4S. Na pasażerów z przodu czekają kubełkowe fotele firmy Sabelt, obejmujące ciało, z funkcjami elektrycznego sterowana, podgrzewania i masowania, obszyte skórą Nappa. Dach wyłożono mikrofibrą, 13-głośnikowy system audio Devialet występuje w wersji premium Devialet XtremeSound Audio System. Z kolei system Alpine Telemetrics Expert zainstalowano w standardzie. Podobnie także jak pakiet Driving and Parking Pack (półautonomiczna jazda i automatyczne parkowanie).

Niektóre opcje są wspólne dla obydwu wersji, GT i GTS, jak np. pakiety ze wstawkami karbonowymi Serge lub kutego karbonu Oferta obejmuje także szereg akcesoriów, takich jak ozdobne wstawki felg czy podwójna podłoga w bagażniku

DANE TECHNICZNE
WYMIARY
- Długość: 4,615 m
- Szerokość: 1,885 m
- Wysokość: 1,532 m
- Rozstaw osi: 2,708 m
- Przedni zwis: 925 mm
- Tylny zwis: 982 mm
- Prześwit: 152 mm
- Pojemność bagażnika: 532 litry

MASA
- Masa: od 2121 kg
ZESPOŁY NAPĘDOWE
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem z przodu i dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi z tyłu
- A390 GTS: 345 kW (470 KM / 808 Nm z czego 508 Nm na tylną oś)
- A390 GT 295 kW (400 KM / 650 Nm)

AKUMULATOR TRAKCYJNY
- Akumulator litowo‑jonowy o pojemności użytecznej 89 kWh
- Zasięg do 520–555 km WLTP (w zależności od typu ogumienia i pod warunkiem uzyskania homologacji)
ŁADOWARKI
- AC 11 kW dwukierunkowa, 22 kW dwukierunkowa dostępna w opcji, DC do 190 kW
OSIĄGI
- GTS: 0–100 km/h: 3,9 sek., 0–1000 m 22,5 sek., prędkość maksymalna: 220 km/h
- GT 0–100 km/h: 4,8 sek., 0–1 000 m 24,1 sek., prędkość maksymalna: 200 km/h


























Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.
