Premier Włoch oskarża UE o „autodestrukcję przemysłu motoryzacyjnego”. Zapowiada działania

1 tydzień temu

Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w tej chwili w głębokim kryzysie, o czym świadczy choćby trudny czas u Volkswagena. Według premier Włoch – Giorgii Meloni – to wynik „katastrofalnych skutków Zielonego Ładu, który sprzyja dekarbonizacji kosztem deindustrializacji”.

Volkswagen, będący największym producentem samochodów w Europie, stoi w tej chwili przed koniecznością głębokiej restrukturyzacji. Zagrożone są m.in. 2 fabryki w Niemczech, a pracę może stracić choćby 30 000 osób.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-w-powaznym-kryzysie-finansowym-jesli-za-rok-lub-dwa-sytuacja-sie-nie-poprawi-beda-zamykane-kolejne-fabryki,aid,4496

Poza tym firmy motoryzacyjne w tej chwili obawiają się nowych przepisów, które wejdą w życie w przyszłym roku. Obniżają one średnią emisję dwutlenku węgla na całą gamę modeli danego wytwórcy ze 116 do 94 g/km. jeżeli nie spełni on tego celu, będzie musiał zapłacić karę 95 euro za każdy gram powyżej normy razy liczba sprzedanych aut.

A to zdaniem szefa Renault i Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) może oznaczać konsekwencje sięgające wielu miliardów euro.

Auta elektryczne sprzedają się w tej chwili znacznie wolniej niż przewidywano. VOLKSWAGEN

Meloni za kryzys wini władze UE

Powyższe problemy w dużej mierze stanowią pokłosie Zielonego Ładu, zatwierdzonego w marcu 2023 roku i ogromnych inwestycji producentów samochodów w rozwój elektromobilności. Według premier Włoch – Giorgii Meloni – prowadzi to do „autodestrukcji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego”.

„Zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi w Europie od 2035 r. jest jednym z najbardziej oczywistych przykładów autodestrukcyjnego podejścia” – stwierdziła Meloni podczas niedawnego przemówienia przed zgromadzeniem Włoskiej Federacji Biznesu.

Giorgia Meloni wywodzi się z ugrupowań skrajnie prawicowych. YOUTUBE.COM/NEW YORK POST

„Wspieranie transformacji ekologicznej nie może oznaczać demontażu całego przemysłu” – kontynuowała. Meloni potępiła „katastrofalne skutki wynikające z ideologicznego podejścia Zielonego Ładu” i oskarżyła Europę o sprzyjanie „dekarbonizacji kosztem deindustrializacji” – podają włoskie media.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/elektryfikacja-lub-bankructwo-ci-producenci-sa-zagrozeni-najwiekszymi-karami-za-niespelnienie-nowych-norm-emisji-co2,aid,4517

Włosi chcą przyspieszyć przegląd Zielonego Ładu

W związku z powyższym, szefowa włoskiego rządu zobowiązała się do uczynienia wszystkiego, aby Unia Europejska zweryfikowała założenia Zielonego Ładu.

„Mówimy to, ponieważ jesteśmy przyjaciółmi Europy i chcemy bronić europejskiego potencjału przemysłowego. Przyjaciele Europy muszą mieć odwagę głośno mówić o rzeczach, które nie działają ” – wyjaśnia Meloni.

Włoski rząd już od jakiegoś czasu naciska władze Unii Europejskiej na szybsze niż planowano zweryfikowanie dotychczasowych postępów wdrażania „Zielonego Ładu”. Jego przegląd miał nastąpić w 2026 roku, jednak coraz częściej wymienia się początek przyszłego roku.

Cykl życia współczesnych samochodów spalinowych wyraźnie się wydłużył. Wszystko przez niepewną przyszłość. VOLVO

Celem tych działań jest przede wszystkim przesunięcie zakazu sprzedaży aut spalinowych na późniejszy termin. Ma to sprawić, iż firmy motoryzacyjne będą mogły skupić się na teraźniejszości, a nie na inwestowaniu w nową technologię.

Inwestowaniu, które często odbywa się kosztem opracowywania nowych modeli spalinowych. Zamiast nich, producenci ostatnio wręcz lubują się w faceliftingach. Przykład? To choćby Volvo, które zamiast po 10 latach zakończyć produkcję flagowego XC90, wprowadziło w nim rozległe poprawki.

Idź do oryginalnego materiału