Prace nad uproszczeniem procedury wymiany kart kierowców – rozwiązanie problemów z danymi i ryzyka kar

1 dzień temu

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad zmianami legislacyjnymi, które mają na celu uproszczenie procedury wymiany kart kierowców, co ma duże znaczenie dla firm transportowych. Proponowane zmiany mają umożliwić wymianę starszej karty kierowcy (G2V1) ze względu na chęć posiadania karty najnowszej generacji (G2V2), która lepiej współpracuje z nowymi smart tachografami G2V2. w tej chwili wymiana karty jest możliwa jedynie w sytuacjach takich jak jej utrata lub zniszczenie.

– Nowe przepisy w tym zakresie są bardzo wyczekiwane przez branżę transportową. Obecne regulacje uniemożliwiają dobrowolną wymianę kart kierowców na dokumenty w pełni zgodne z obowiązującymi rozwiązaniami technologicznymi i prawnymi wymogami dotyczącymi rozszerzonego okresu kontrolnego do 56 dni. Ich wprowadzenie rozwiązałoby trudności z rejestracją danych na karcie, w szczególności dotyczących automatycznych przekroczeń granic. Ponadto projekt zawiera również zniesienie obowiązku odsyłania starszych kart np. podczas wymiany z powodu zmiany danych osobistych lub administracyjnych. Dzięki temu sam proces uzyskiwania nowego dokumentu będzie łatwiejszy i szybszy, co ograniczy czas, w którym kierowca nie może wykonywać swoich obowiązków ze względu na konieczność wydania nowej karty do tachografu – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Prace legislacyjne nad projektem są na etapie konsultacji z organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych. Znowelizowane przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ich ogłoszenia, jednak nie podano precyzyjnej daty, kiedy to może nastąpić.

Problemy ze starszymi kartami kierowców

Karty kierowców starszej generacji (G2V1), wydane przed sierpniem 2023 roku, nie mają odpowiedniej pamięci do zapisu wszystkich danych przez inteligentne tachografy drugiej generacji. Dane OCRK wskazują, iż są one najliczniejszą grupą kart kierowców w tej chwili funkcjonujących w obiegu. Nowe tachografy rejestrują automatycznie przekraczanie granic państw, ale w starszych kartach G2V1 brakuje sekcji, w której mogłyby być zapisywane te informacje, więc dane są rejestrowane wyłącznie w tachografie. jeżeli kierowca w międzyczasie zmieni pojazd, na jego karcie zabraknie informacji na ten temat, co w przypadku kontroli wymaga zorganizowania wydruku z tachografu lub przesłania danych z innej ciężarówki, co nie zawsze jest możliwe.

Kierowcy używający starszych kart często przez cały czas zatrzymują pojazd na granicy i dokonują manualnego wpisu o przekroczeniu granicy państwa, co pozwala uniknąć trudności związanych z brakiem automatycznych wpisów podczas kontroli drogowej. Jednak, jak podkreśla Mateusz Włoch, stwarza to inny problem związany z ograniczoną pamięcią na wpisy kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy. Starsze karty mają pamięć na 112 wpisów, co wystarcza jedynie na rejestrowanie kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, a od początku 2025 roku na terenie całej UE weszły w życie przepisy wydłużające okres kontrolny z 28 do 56 dni. W efekcie, gdy kierowca doda manualne wpisy o przekroczeniu granic, na karcie może zabraknąć miejsca na zapis wszystkich wymaganych wpisów z ostatnich 56 dni, co naraża przewoźników na ryzyko kar finansowych z powodu braku kompletu danych. Problem ten nie występuje w najnowszych kartach kierowców, które wyposażono w dodatkową sekcję do automatycznego zapisywania informacji o przekraczaniu granicy.

Uzyskanie najnowszych kart kierowcy „na żądanie” ma rozwiązać problemy wynikające z ograniczeń technologicznych starszych kart. Zmiany te mają w znacznym stopniu ułatwić pracę kierowcom i przewoźnikom, zmniejszyć ryzyko nałożenia kar i umożliwić dokładniejsze i szybsze kontrole inspekcji.

Idź do oryginalnego materiału