Na pierwszy rzut oka typowy wygląd: samochód podobny do tego, jaki mają Noszone za młodu losy, z biegiem czasu stają się obiektem kultu i pożądanym eksponatem w prywatnej kolekcji. Oprócz łuckiego „jeepa” LuAZ-969 obraz jest trochę inny – przez cały czas ma sens praktyczny.
O tym, dlaczego stary LuAZ „Wolin” wciąż traci swój prędkość we wszystkich kierunkach, przeczytaj materiały RBC-Ukraina.
Godzina PID PIDGOVITS PUBLIKACHICAI VIKORISTALIA MUSEIA „WHERS ISTORIA” Ta Pres-Matereli Lutskoye.
Ostenit, IPO Volyn” ten samochód jest produkowany przez Łucka Fabryka Samochodów. W połowie lat 60., kiedy LuAZ-969 był jeszcze przygotowywany przed produkcją, w wielu publikacjach magazynów korespondenci nazywali go „Volin”. Następnie „Łuazik” usunął wiele imion i pseudonimów, ale wszystkie zapachy były wspólne: ten sam „Wolin”, „Wolinyanka”, „Wolinka”, „Luntik”, „Łunochod”, „Samochód pancerny”…
Historia ŁuAZ-969
W oficjalnej nazwie literowo-cyfrowej skrót producenta i np. liternika został zmieniony w trakcie produkcji. Co więcej, zmiany były zadowalające i w przypadku innych marek pociągałaby ich nie zmiana stylizacji, ale zmiana nazwy modelu.
Samochód był produkowany dość długo, jak na pozashlyakhovika, od 1966 do 2002 roku. Pierwsza wersja nosiła między innymi nazwę ZAZ-969, a w 1975 roku, po usunięciu mocniejszego silnika z 40 KM, otrzymała nazwę LuAZ.
The znaczenie zmiany LUAZ-u, usuniętego z 1977 roku, wraz z literą M w nazwie. LuAZ-969M ma całkowicie nowy przód – maskę, błotnik, tapicerkę, przedni błotnik i drzwi. Najważniejszym ulepszeniem była wymiana archaicznego, chłodzonego wiatrem silnika MeMZ-969 z Melitopola.
„Wolinyanka” model LuAZ-1302 napędzana była ówczesnym silnikiem jednochłodzonym z „Tavrii”. Te, które zostały dokręcone o 13 KM, nie sprawiły kierowcom wielkiej radości, o czym zadecydowały większe zasoby i niezawodność nowego silnika MeMZ-245. Prote, produkcja „Wolinky” z „dropsy”, która rozpoczęła się w 1991 roku, była na małą skalę i szła równolegle z klasycznym „povitryany” LuAZ-969M.
Oczywiście LuAZik zachował swój nietypowy status dla świata motoryzacji Radian, niezależnie od rodzaju silnika, konstrukcji okładziny i innych komponentów. Dlatego w nowym świecie sprawa jest inna.
Dlaczego LuAZ jest taki fajny
Kiedy ten samochód stał się pierwszym pozashlyakhovik, który został sprzedany prywatnym władcom ( wcześniej było to możliwe „dla wielkiego połączenia „Dodanie wydatków, po kilku poważnych naprawach i odpisach od zbiorowej służby państwowej GAZ-69 i Moskwicz-410”). I przyda się we wszystkich kierunkach, co przy całym swoim wątpliwym wyglądzie nie ustępuje w terenie GAZ-69, UAZ-469 czy Niva.
Tak, a w naszych czasach, kiedy na ukraińskich rynkach samochodowych i autostradach można znaleźć wszystko, co regularnie obejmuje Hummera H1 i Land Rovera Defendera, chwała LuAZ jako zagorzałego „łotrzyka” samochodów nie przyćmiła. Co więcej, cenę można porównać z kołem tego Młota. Jaki jest sekret „Wolinyanki”?
Yak vlashtovano LuAZ “Volin”
Zatem główną cechą LuAZ-ów jest to, iż pomimo dużej przepustowości, oferują one absurdalną cenę. Co jest tak daleko do osiągnięcia? Ogólnie rzecz biorąc, po prawej stronie jest to, iż projektując mały pojazd o dużej prędkości, projekt wojskowego płaza Vikorist, który później otrzymał nazwę LuAZ-967 lub indeks wojskowy TPK, jest transporterem pierwszej linii. Dla wojska stworzyli mały transport użytkowy – o najwyższej możliwej przepustowości, ale tani w produkcji i łatwy w obsłudze. Można śmiało powiedzieć, iż amfibia TPK już oddaliła się od brzegu, a „Volin” stał się adekwatnie jego cywilizowanym odpowiednikiem, z wyjątkiem tylnych drzwi, z siedzeniami przypominającymi samochód i bez umiejętności pływania.
Najważniejszą zaletą LuAZ-a jest skrzynia biegów i moc wolnoobrotowego silnika MeMZ-969. W pierwszej kolejności jeździsz na przednim napędzie, ale przy niskim stanie wody możesz jechać mocno na tylnym siedzeniu. Gdy tylko silnik się „zadławi”, ten sam istotny kierowca włącza niski bieg – dosłownie nie niski bieg, ale jeden, rodzaj supertrakcji „minus pierwszy”.
W trybie „4×4 zredukowane” zwiększa się przyczepność na wszystkich czterech kołach, przez co na tych zębatych przednich kołach trudno zmieścić lekką maszynę (960 kg mokrej masy). Raz, trzy w celu promocji przepustowości – blokowanie tylnego mechanizmu różnicowego międzykołowego – aby nie dosięgać.
Co więcej, na podstawie specjalnych zeznań dziennikarzy motoryzacyjnych z rbc.ua można stwierdzić, iż w rosyjskim LuAZ najważniejsze umysły na świecie najczęściej mają wystarczający napęd na przednie koła. Po prawej stronie przednie koła samochodu efektywniej pracują na śniegu i śniegu. Bo cała przednia część „Wolinki” jest dobrze zaprojektowana: silnik umieszczono na przednim podnośniku, skrzynia biegów z przekładnią czołową jest tuż nad całością, a kabina pasażerska jest maksymalnie przesunięta do przodu.
Kolejną cechą dużej przepustowości tego modelu jest całkowicie niezależne zawieszenie, które zapewnia znaczny prześwit (28 cm) i równomierne dopasowanie koła do podłoża. Jednocześnie osoby dojeżdżające do pracy codziennie przez dłuższy czas potrzebują płynnej jazdy i komfortu na nierównych nawierzchniach, czego nie można powiedzieć o większej liczbie przejazdów przy podobnych wskaźnikach wydajności.
Unikalny design
Brama poshashlyakhovów „Luazi” jest łatwo dostępna, więc nie ma się co dziwić – cena jest tak niska. Wyjaśnia to częściowo prostota obwodu napędu na wszystkie koła, a częściowo cechy konstrukcyjne.
Zatem skrzynia biegów jest dość wyjątkowa: w LuAZ-969 i jego krewnych nie ma składanych i drogich jednostek i komponentów typowych dla podobnych pojazdów 4×4. Główną skrzynkę rozdzielczą zastąpiono „wyboistą” skrzynią biegów ze standardowej manualnej skrzyni biegów, duże, nieporęczne sprężyny zastąpiono kompaktowymi i skutecznymi drążkami skrętnymi zamiast dziesięciu drogich przegubów homokinetycznych, przegubów uniwersalnych i przegubów uniwersalnych.
B skusił się na dostępność cenową LuAZ-969 oraz dostępność komponentów i całych układów do samochodów osobowych produkowanych masowo – hydraulika, oświetlenie, wyposażenie elektryczne. Ten sam silnik MeMZ-969 mógł nie odzyskać sił po „czterdziestce”, gdy walczyły z „Wuką” i nacierającym „Zaporożcem”.
LuAZ na żywo
Monitorowanie internetowych Majdanów pod kątem sprzedaży samochodów pod hasłem „LuAZ Wołyń” przyjemnie zaimponuje Państwu i naszym dziennikarzom: średnia cena 969. modelu na rynku pojawiła się cena 1900 dolarów, tańsza od 1000 dolarów przy sprzedaży tylko jednego samochodu. A przeciętny egzemplarz ma 36 lat! Co więcej, w sprzedaży (z kilkoma wyjątkami) nie są to głównie egzemplarze muzealne „w oryginale”, ale raczej samochody „bojowe” „w pełnej krasie”, w tym te z zamontowanymi silnikami samochodów zagranicznych.
Przed przemówieniem, pozostały fakt jest kolejnym dowodem na to, iż przez cały czas nie ma realnego następcy LuAZ-a w ukraińskich realiach. Jasne jest również, ile wysiłku wkładają niżsi rangą urzędnicy Volinyanki, aby utrzymać samochód w służbie – praktycznie bez nowych części zamiennych i jakiegokolwiek wsparcia serwisowego. Z drugiej strony nie jest tajemnicą, iż liczne ukraińskie muzea motoryzacji i zamknięte kolekcje prywatne już szanują swoich faworytów na cześć matki „ŁuAZa”.
Krótko
To wygląda jak nasz LuAZ – To rzadkie zjawisko, gdy masowy model przemysłu samochodowego Radyansky może stać się świetną inwestycją – samochód zużywa się, nie wspominając o dobrym zachowaniu egzemplarzy, nie marnują się, a wraz z losem podroby, które doliczają do ceny.
RBC-Ukraina niedawno poinformowała, jak wybrać najlepszy samochód dla swojej ojczyzny.