Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Jest zielone światło

13 godzin temu
Zdjęcie: Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl/Facebook/Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA]


To już pewne - Zachodnia Obwodnica Szczecina z kompletem pozwoleń. Budowa została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo - Dołuje, Dołuje - Police oraz Police - Goleniów. W ramach inwestycji powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
O co chodzi: Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W trakcie realizacji mogą zostać uruchomione procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.


REKLAMA


Zobacz wideo Dwaj mieszkańcy Szczecina uratowali niewidomego mężczyznę


Co ułatwi obwodnica? Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6 omijające Szczecin od południa oraz wschodu. Droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.


Najdłuższy tunel w Polsce: Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też pięciokilometrowy tunel pod Odrą w rejonie Polic - będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. "Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m" - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Szczecin.


Ile potrwają prace? Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police zakończenie prac jest planowane na 2028 rok. Natomiast z odcinka Police - Goleniów, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą, kierowcy skorzystają w 2032 roku.
Więcej na podobny temat przeczytasz w artykule: "18 zakrętów na 7 km. Wiemy, gdzie leży najbardziej kręta droga w Polsce".Źródła: IAR, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, GDDKiA (YouTube), GDDKiA Szczecin (X), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] (Facebook)
Idź do oryginalnego materiału