Jak co roku o tej porze powraca temat infrastruktury i urządzeń, które umożliwiają truckerom usuwanie lodu i śniegu z dachów naczep. Dlatego sprawdzamy postępy w rozbudowie sieci ramp do odśnieżania oraz informacje o tym, ile i gdzie ich powstanie w najbliższych latach. Publikujemy również nagranie tafli lodu spadającej tuż przed maską radiowozu.
fot. KrauseSpis treści:
- Zimowe wyzwania branży transportowej
- Gdzie już działają rampy?
- Plany rozwoju sieci ramp
- Co z obowiązkami przewoźników i kierowców?
Zimowe wyzwania branży transportowej
Zgodnie z polskim prawem, każdy pojazd musi być utrzymany w stanie, który „nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. Tak stanowi art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to, iż kierowca ma obowiązek dokładnie odśnieżyć pojazd, zanim wyruszy w trasę.
Śnieg i lód zalegający na dachu naczepy, kabinie czy plandece nie tylko zwiększają masę pojazdu i zużycie paliwa, ale przede wszystkim stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Problem w tym, iż odśnieżenie dachu naczepy czy kontenera o wysokości ponad czterech metrów to zadanie trudne i ryzykowne. Większość kierowców nie ma do dyspozycji odpowiedniego sprzętu, a wejście na pojazd z drabinką czy kijem teleskopowym często kończy się kontuzją. Dodatkowo za zrzucanie śniegu lub lodu w nieodpowiednim miejscu (np. na jezdnię) albo bez należytego zabezpieczenia (kierowca stojący na dachu naczepy) można otrzymać mandat z art. 98 lub 97 Kodeksu wykroczeń.
Gdzie już działają rampy?
Do bezpiecznego odśnieżania pojazdów ciężarowych służą specjalne rampy. To stalowe konstrukcje wyposażone w antypoślizgową powierzchnię, barierki i schody z poręczami. Część z nich posiada zadaszenie, a niektóre węże do sprężonego powietrza lub urządzenia zmiatające.
W Polsce rampy powstają z inicjatywy GDDKiA, koncesjonariuszy autostrad oraz zarządców dróg ekspresowych. Aktualnie w sieci dróg ekspresowych i autostrad funkcjonuje 16 takich obiektów. Na chwilę obecną brak danych GDDKiA, ale z informacji dostępnych w innych źródłach wynika, iż w 2025 roku uruchomiono rampę na MOP Jankowice Wielkie przy autostradzie A4. Poniżej tabela z lokalizacjami wszystkich urządzeń tego typu.
| Droga | Województwo | Lokalizacja MOP / rampa |
| A1 | śląskie / łódzkie | MOP Mszana Południe |
| MOP Woźniki Wschód | ||
| MOP Woźniki Zachód | ||
| MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód | ||
| MOP Stobiecko Szlacheckie Zachód | ||
| A4 | opolskie | MOP Prószków |
| MOP Przysiecz | ||
| MOP Jankowice Wielkie | ||
| S7 | małopolskie | MOP Widoma Wschód |
| MOP Widoma Zachód | ||
| S8 | łódzkie | MOP Guzew Południe |
| S19 | lubelskie | MOP Obroki Wschód |
| MOP Obroki Zachód | ||
| S3 | lubuskie | MOP Racula Zachód |
| S61 | podlaskie | MOP Chomentowo Wschód |
| MOP Chomentowo Zachód |
Tabela 1. Lokalizacje ramp do odśnieżania w Polsce.
Plany rozwoju sieci ramp i nieodśnieżona naczepa na drodze
W trakcie budowy jest około 36 urządzeń tego rodzaju. Niektóre mają zostać oddane do użytku w 2026 roku. Kolejne 50 lokalizacji jest w różnych fazach przetargów i przygotowań do budowy. Natomiast wg ubiegłorocznego artykułu GDDKiA do końca przyszłego roku sieć urządzeń do odśnieżania ma liczyć ponad 70 ramp.
Warto jednak podkreślić, iż wprowadzenie ramp nie ściąga z kierowców odpowiedzialności za usuwanie śniegu i lodu z ciężarówek. Infrastruktura ma tylko ułatwić wypełnienie tego obowiązku. O konsekwencjach jego zaniedbania opowiada poniższy materiał wideo:

1 dzień temu















