Powracający temat: rampy do odśnieżania ciężarówek

1 dzień temu

Jak co roku o tej porze powraca temat infrastruktury i urządzeń, które umożliwiają truckerom usuwanie lodu i śniegu z dachów naczep. Dlatego sprawdzamy postępy w rozbudowie sieci ramp do odśnieżania oraz informacje o tym, ile i gdzie ich powstanie w najbliższych latach. Publikujemy również nagranie tafli lodu spadającej tuż przed maską radiowozu.

fot. Krause

Spis treści:

  • Zimowe wyzwania branży transportowej
  • Gdzie już działają rampy?
  • Plany rozwoju sieci ramp
  • Co z obowiązkami przewoźników i kierowców?

Zimowe wyzwania branży transportowej

Zgodnie z polskim prawem, każdy pojazd musi być utrzymany w stanie, który „nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. Tak stanowi art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to, iż kierowca ma obowiązek dokładnie odśnieżyć pojazd, zanim wyruszy w trasę.

Śnieg i lód zalegający na dachu naczepy, kabinie czy plandece nie tylko zwiększają masę pojazdu i zużycie paliwa, ale przede wszystkim stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Problem w tym, iż odśnieżenie dachu naczepy czy kontenera o wysokości ponad czterech metrów to zadanie trudne i ryzykowne. Większość kierowców nie ma do dyspozycji odpowiedniego sprzętu, a wejście na pojazd z drabinką czy kijem teleskopowym często kończy się kontuzją. Dodatkowo za zrzucanie śniegu lub lodu w nieodpowiednim miejscu (np. na jezdnię) albo bez należytego zabezpieczenia (kierowca stojący na dachu naczepy) można otrzymać mandat z art. 98 lub 97 Kodeksu wykroczeń.

Gdzie już działają rampy?

Do bezpiecznego odśnieżania pojazdów ciężarowych służą specjalne rampy. To stalowe konstrukcje wyposażone w antypoślizgową powierzchnię, barierki i schody z poręczami. Część z nich posiada zadaszenie, a niektóre węże do sprężonego powietrza lub urządzenia zmiatające.

W Polsce rampy powstają z inicjatywy GDDKiA, koncesjonariuszy autostrad oraz zarządców dróg ekspresowych. Aktualnie w sieci dróg ekspresowych i autostrad funkcjonuje 16 takich obiektów. Na chwilę obecną brak danych GDDKiA, ale z informacji dostępnych w innych źródłach wynika, iż w 2025 roku uruchomiono rampę na MOP Jankowice Wielkie przy autostradzie A4. Poniżej tabela z lokalizacjami wszystkich urządzeń tego typu.

Droga Województwo Lokalizacja MOP / rampa
A1 śląskie / łódzkie MOP Mszana Południe
MOP Woźniki Wschód
MOP Woźniki Zachód
MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód
MOP Stobiecko Szlacheckie Zachód
A4 opolskie MOP Prószków
MOP Przysiecz
MOP Jankowice Wielkie
S7 małopolskie MOP Widoma Wschód
MOP Widoma Zachód
S8 łódzkie MOP Guzew Południe
S19 lubelskie MOP Obroki Wschód
MOP Obroki Zachód
S3 lubuskie MOP Racula Zachód
S61 podlaskie MOP Chomentowo Wschód
MOP Chomentowo Zachód

Tabela 1. Lokalizacje ramp do odśnieżania w Polsce.

Plany rozwoju sieci ramp i nieodśnieżona naczepa na drodze

W trakcie budowy jest około 36 urządzeń tego rodzaju. Niektóre mają zostać oddane do użytku w 2026 roku. Kolejne 50 lokalizacji jest w różnych fazach przetargów i przygotowań do budowy. Natomiast wg ubiegłorocznego artykułu GDDKiA do końca przyszłego roku sieć urządzeń do odśnieżania ma liczyć ponad 70 ramp.

Warto jednak podkreślić, iż wprowadzenie ramp nie ściąga z kierowców odpowiedzialności za usuwanie śniegu i lodu z ciężarówek. Infrastruktura ma tylko ułatwić wypełnienie tego obowiązku. O konsekwencjach jego zaniedbania opowiada poniższy materiał wideo:

Idź do oryginalnego materiału