Potężne tąpnięcie na rynku samochodów elektrycznych. W sierpniu w Europie ich sprzedaż spadła o 36 procent!

2 godzin temu

Sierpień przyniósł bardzo wyraźne ochłodzenie na europejskim rynku nowych samochodów osobowych. W wielu państwach zanotowano znaczne spadki sprzedaży. Zmniejszenie popytu najmocniej uderzyło w auta elektryczne – ich sprzedaż obniżyła się aż o 36 procent!

W europejskiej motoryzacji zaczyna być widoczny coraz wyraźniejszy kryzys. Sierpień pokazał to bardzo dobitnie. W tym miesiącu zarejestrowano bowiem tylko 755 717 nowych samochodów osobowych (w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii). To aż o 16,5% mniej niż w sierpniu ubiegłego roku (wtedy kupiono 904 694 szt.). Spośród 31 państw w zaledwie pięciu sprzedaż wzrosła (w tym w Polsce, o 2,5%). Spośród tych, w których zanotowano spadki najbardziej znaczący miały miejsce na Islandii (-60,2%), zaś na kolejnych miejscach znajdują się dwa wielkie rynki – Niemiecki (-27,8%) oraz Francuski (-24,3%).

Kiepsko wygląda także sytuacja wielu marek i koncernów. Żadna z wielkich grup zrzeszających kilka marek nie może się pochwalić w sierpniu wzrostem sprzedaży, a rekordowy spadek miał miejsce w przypadku Stellantisa (-28,7%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-w-powaznym-kryzysie-finansowym-jesli-za-rok-lub-dwa-sytuacja-sie-nie-poprawi-beda-zamykane-kolejne-fabryki,aid,4496

Elektrykom się nie wiedzie

Na szczególną uwagę zasługują dane obejmujące sprzedaż w podziale na poszczególne rodzaje napędu. I tutaj jasno widać, jak poważnie zaczyna wyglądać sprawa z samochodami zelektryfikowanymi. Te napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi sprzedały się w sierpniu w liczbie 125 833 szt. – spadek wyniósł aż 36%. Nienajlepiej "wiodło się" także hybrydom typu plug-in (-22,1%), dieslom (-26,3%; choć to akurat nic dziwnego, zważywszy na kurczącą się ofertę aut z takimi jednostkami) oraz silnikom benzynowym (-17,7%). Na plusie są jedynie hybrydy i mikrohybrydy (+8,3%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-wstrzymuje-produkcje-elektryka-bo-ludzie-wola-kupowac-co-innego-no-i-to-juz-nie-wypadek-przy-pracy-to-trend,aid,4516

Coraz gorzej także w skali całego roku

Oczywiście najnowsze dane ACEA za osiem miesięcy bieżącego roku nie wyglądają tak alarmistycznie jak te sierpniowe. W 31 europejskich krajach kupiono w tym okresie 8 661 401nowych aut, a to przez cały czas nieco więcej niż od stycznia do sierpnia 2023 r. (+1,7%). Ale jeszcze jeden lub dwa kiepskie miesiące i wynik ogólny też będzie prawdopodobnie "świecił na czerwono". Trzeba przy tym zauważyć, iż w trzynastu krajach po 8 miesiącach br. sprzedaż jest już gorsza niż przed rokiem (u naszego zachodniego sąsiada, czyli na największym rynku na Starym Kontynencie, spadek wyniósł na razie tylko 0,3%). Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż w Polsce sprzedaż wzrosła o 14,8%, co jest drugim wynikiem po Rumunii (+22,5%).

Tak kiepski dla elektryków"sierpień spowodował, iż skumulowana sprzedaż aut z tego typu napędem po 8 miesiącach także jest już niższa niż w tym samym okresie 2023 r. I to o wyraźne 5,5% (w samej UE to -8,3%).

Poniżej prezentujemy dane z najnowszych raportów statystycznych ACEA oraz firmy analitycznej Dataforce.

Top 10: sprzedaż nowych aut osobowych w ciągu 8 miesięcy 2024 r. w podziale na kraje (źródło: ACEA)

Pozycja Państwo Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Niemcy 1 907 226 -0,3
Wielka Brytania 1 238 855 +5,1
Francja 1 126 900 -0,5
Włochy 1 080 726 +3,8
Hiszpania 671 551 +4,5
Polska 357 170 +14,8
Belgia 324 892 -3,3
Holandia 248 648 -3,2
Austria 171 129 +5,0
Szwecja 167 667 -7,8

Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych, dane za 8 miesięcy 2024 r. (źródło: ACEA)

Pozycja Marka Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Volkswagen 907 645 -0,9
Toyota 617 374 +12,7
BMW 509 390 +10,0
Skoda 491 341 +9,3
Renault 447 536 +0,7
Audi 446 464 -8,5
Peugeot 430 939 -3,1
Mercedes 430 367 +0,5
Dacia 387 228 +3,0
Kia 362 834 -7,2

Najpopularniejsze modele samochodów osobowych w Europie (I-VIII 2024 r.; dane Dataforce)

1. Dacia Sandero

2. Volkswagen Golf

Volkswagen

3. Volkswagen T-Roc

Pozycja Marka/model Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Dacia Sandero 183 183 +18,3
Volkswagen Golf 149 211 +26,1
Volkswagen T-Roc 143 939 -1,3
Renault Clio 141 151 +8,4
Toyota Yaris Cross 130 278 +9,5
Peugeot 208 130 011 -3,3
Skoda Octavia 126 485 +16,7
Tesla Model Y 126 345 -26,1
Citroen C3 120 539 +31,5
Toyota Yaris 118 954 +8,6
Tesla Model Y, mimo dużego spadku sprzedaży, pozostaje najpopularniejszym autem elektrycznym w Europie. Tesla
Idź do oryginalnego materiału