Podczas corocznej konferencji prasowej Porsche potwierdziło debiut elektrycznego Taycana Cross Turismo. Producent z Zuffenhausen podsumował również osiągnięcia minionego roku.
Porsche Taycan Cross Turismo ujrzało światło dzienne w 2018 roku w Genewie
Wywodzący się konstrukcyjnie z modelu Taycan lekko podwyższony Cross Turismo spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Kwestią czasu było tylko potwierdzenie jego produkcji i oficjalne wprowadzenie na rynek. W planach jest także elektryczny Macan, ale nie zobaczymy go wcześniej niż w 2022 roku.
Najważniejszą wiadomością była jednak ta dotycząca wyników finansowych osiągniętych w 2019 roku
Porsche ma się czym chwalić. W minionym roku producent sprzedał 280 800 aut, notując 10% wzrost sprzedaży względem roku poprzedniego. Przychód wyniósł aż 28,5 mld euro (wzrost o 11%), a zysk operacyjny podskoczył o 3% przekładając się na sumę 4,4 mld euro. I to już po uwzględnieniu wszystkich kar z tytułu afery Dieselgate.
Motorem napędowym, nie ma tu zaskoczenia, była sprzedaż dwóch SUV-ów: Macana i Cayenne. Ten pierwszy osiągnął liczbę blisko 100 000 sprzedanych egzemplarzy. Z kolei Porsche Cayenne znalazło 92 055 nabywców.
Porsche swoją przyszłość wiąże z prądem
Szacuje się, iż do 2025 roku połowa oferty Porsche będzie składać się z aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Coraz głośniej mówi się o Porsche 911 z napędem hybrydowym, być może hybrydą zostanie też model 718. Aby osiągnąć wyznaczone cele niemiecka marka zainwestuje w najbliższych 4 latach ok. 10 mld euro w elektromobilność.
I to by było na tyle, jeżeli chodzi o dobre wiadomości
Porsche podobnie jak wielu innych światowych producentów stoi w obliczu ogromnej niepewności, co do przyszłości. Szybkie rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa zahamowało popyt w Europie. Fabryki w Lipsku i Zuffenhausen wstrzymały prace wstępnie na 2 tygodnie. Według prezesa Porsche, Olivera Blume’a, nie jest to aż tak wielki problem, ale na tę chwilę jest za wcześnie, by przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja.
Z pewnością rok 2020 nie będzie tak dobry, jak rok miniony.
Zdjęcia: motor1.com