Porsche GT4 ePerformance ustanawia rekord Silesia Ring

moto-przestrzen.pl 3 godzin temu

Próba ustanowienia rekordu okrążenia na torze Silesia Ring odbyła się podczas prasowego wydarzenia Porsche e-Performance Day. W piątek na tor wyjechał koncepcyjny samochód elektryczny Porsche GT4 ePerformance, z którego kierownicą siedział Klaus Bachler.

Austriak, który wraz z Aliaksandrem Małyszkinem i Joelem Sturmem jest w tej chwili liderem klasyfikacji mistrzostw FIA WEC (w kategorii LMGT3), miał jasne zadanie: wykręcić jak najszybszy czas okrążenia. Regulamin pozwalał mu na wykonanie pięciu kółek, z czego po odrzuceniu pierwszego i ostatniego zostawały trzy pełne okrążenia pomiarowe. Wystarczył najszybszy czas jednego z nich, by ustanowić nowy rekord Silesia Ring. Specjalnie na potrzeby próby przygotowano tor w jego pełnej konfiguracji, liczącej 3,6 km.

Choć przez cały piątek było pogodnie, tor był jeszcze lekko wilgotny po nocnych opadach nad Kamieniem Śląskim. Mimo to Klaus Bachler zdecydowanie ruszył po rekord. Moc ponad 1000 koni mechanicznych pozwoliła na dwóch prostych – liczących zaledwie 560 i 730 m rozpędzić koncepcyjny samochód choćby do 280 km na godzinę. Austriak musiał jednak dbać o to, żeby zmieścić się w limitach toru. Już na pierwszym kółku zaliczył wyśmienity wynik – 1:33,319. Jak się miało okazać, to właśnie ten przejazd przeszedł do historii, bo kolejne były o kilka dziesiątych sekundy gorsze. Nowy rekord toru Silesia Ring stał się faktem.

Z powodu nocnego deszczu poziom przyczepności nie był idealny, ale udało nam się znaleźć dobrą równowagę”, powiedział Klaus Bachler po wyjściu z samochodu. „Od samego początku chciałem jechać na maksimum i to się udało. Jestem bardzo szczęśliwy, iż udało mi się ustanowić rekord toru za kierownicą 718 GT4 e-Performance”, wyjaśnił.

Porsche GT4 ePerformance

W pełni elektryczny pojazd wyścigowy korzystający z komponentów technicznych Mission R. To koncepcyjne studium, zaprezentowane na targach IAA MOBILITY 2021 w Monachium, nakreśliło wizję w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego GT stworzonego dla przyszłych wyścigowych aktywności klientów. Oba pojazdy bazują na podwoziu sprawdzonego modelu 718 Cayman GT4 Clubsport. Cała technika silnika elektrycznego i akumulatora pochodzi z koncepcyjnego studium, co w trybie kwalifikacji przekłada się na maksymalną moc do 800 kW (1088 KM). W symulowanej rywalizacji kierowca przez 30 minut – tyle trwa wyścig Carrera Cup – stale dysponuje mocą 450 kW (612 KM). Pod względem czasów okrążeń i prędkości maksymalnej GT4 ePerformance dorównuje osiągom obecnego 911 GT3 Cup typ 992. Dzięki zastosowaniu techniki 900 V stan naładowania akumulatora przy pełnej mocy ładowania wzrasta z 5 do 80% w ciągu około 15 minut.

Na potrzeby GT4 ePerformance Porsche przeprojektowało około 6000 części. Kształt samochodu opracował zespół Porsche Style pod kierownictwem designera Granta Larssona. Jego nadwozie wykonano m.in. z kompozytów z naturalnych włókien – ich produkcja ma na celu generowanie mniejszej emisji niż w przypadku porównywalnych materiałów syntetycznych. Testowo wykorzystuje się tu również recyklingowane włókna węglowe. Za sprawą poszerzonych nadkoli samochód jest o 14 cm szerszy niż 718 Cayman GT4 Clubsport. Daje to przestrzeń na szersze, 18-calowe opony wyścigowe Michelin, w których szczególnie duży udział mają materiały odnawialne.

Wyścigowe opony do Porsche 718 Cayman GT4 Cayman ePerformance w 53% są one wykonane z materiałów pochodzenia biologicznego lub z recyklingu. Pozyskiwane w zrównoważony sposób surowce obejmują również kauczuk naturalny i sadzę, odzyskiwane ze zużytego ogumienia. Pozostałe materiały bazują na skórce pomarańczy i cytryny, żywicy sosnowej, oleju słonecznikowym oraz metalicznych odpadach. Wyścigowe opony opracowane specjalnie dla GT4 ePerformance mają za zadanie zmniejszać wpływ na środowisko w całym cyklu życia – od projektowania, produkcji, wysyłki i użytkowania aż po recykling.

Porsche GT4 ePerformance zadebiutował na Festiwalu Prędkości w Goodwood w 2022 r.

Idź do oryginalnego materiału