Porsche Cayenne Turbo GT – debiutuje najszybsze Cayenne w historii

profiauto.pl 3 lat temu

Topowa wersja Porsche Cayenne Turbo GT, które niedawno ustanowiło rekord na Nordschleife, trafiła oficjalnie do oferty marki. Będzie dostępna wyłącznie w nadwoziu Coupe, a zamówienia można już składać.

Porsche Cayenne Turbo GT wykręciło rekordowy czas na Nurburgringu – 7 minut i 38,9 sekundy

Tym samym zyskało mianonajszybszego pojazdu na Zielonym Piekle w kategorii SUV. Już za kilka dni z taką wizytówką pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood, a kilka miesięcy później zadebiutuje w salonach Porsche.

To najszybsze, choć nie najmocniejsze Porsche Cayenne w gamie

Wykorzystuje 4-litrową podwójnie doładowaną jednostkę V8, która generuje 640 KM i 850 Nm. To o 90 KM i 80 Nm więcej od Turbo Coupe. Cayenne Turbo S E-Hybrid może poszczycić się co prawda większą mocą (680 KM) i momentem obrotowym (900 Nm), ale już nie osiągami. Cayenne Turbo GT rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 s, czyli szybciej od Turbo i Turbo S E-Hybrid o odpowiednio 0,6 i 0,5 s. Prędkość maksymalna SUV-a sięga 300 km/h.

Takie osiągi są efektem licznych modyfikacji na silniku

Nowe są wał korbowy, korbowody, tłoki, łańcuch rozrządu, turbosprężarki i intercooler. Nie obeszło się też bez ingerencji w pracę 8-stopniowej skrzyni biegów Tiptronc, która jest teraz jeszcze szybsza.

Porsche nie ustanowiłoby rekordowego przejazdu na Nurburgringu, gdyby nie precyzyjny układ kierowniczy, nowe ustawienia układu stabilizacji przechyłów oraz odpowiednia kalibracja układu Porsche Torque Vectoring.

Poza dodatkową mocą Turbo GT jest bliżej ziemi o 17 mm. Inżynierowie Porsche zadbali również o to, by sztywność zawieszenia pneumatycznego wzrosła o 15% względem zwykłego Cayenne Turbo. Co oczywiście ma przełożenie na zachowanie auta na torze.

Porsche Cayenne Turbo GT bez problemu poznamy na ulicy

W oczy rzucają się powiększone wloty powietrza po bokach, ogromny zderzak, czy specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 22-calowe felgi GT Design w kolorze Neodyme. Obute w sportowe opony Pirelli P Zero Corsa skrywają ceramiczne hamulce (dostępne w standardzie).


Dach, splitter, dyfuzor i lotki przy spojlerze są z włókna węglowego. Owalne końcówki układu wydechowego dla odmiany wykonano z żaroodpornego tytanu.

Wnętrze pomieści 4 dorosłe osoby

Dobrze jeżeli kierowca lubi alcantarę – tym materiałem obszyto praktycznie całą kabinę. Nowością jest system multimedialny nowej generacji Porsche Communication Management, obsługujący po raz pierwszy Android Auto. Poza tym uwagę przykuwają takie detale, jak haft „Turbo GT” na zagłówkach foteli, czy żółty pasek na kierownicy.

Porsche Cayenne Turbo GT ma już swoje miejsce w polskim cenniku

By stać się właścicielem superszybkiego SUV-a, trzeba wyłożyć na stół co najmniej 963 000 zł.

Źródło: Porsche

Idź do oryginalnego materiału