Porsche 963 RSP na drodze. Ten bolid ma homologację drogową

20 godzin temu

Trudno wyobrazić sobie bardziej unikatowy samochód, który jedzie po drogach publicznych. Niemieccy inżynierowie znów zaszaleli, co oczywiście wzbudziło mnóstwo emocji. Porsche 963 RSP ma być zarówno pokazem możliwości współczesnej technologii, jak i wzmocnieniem wizerunku opartym na sięganiu do tradycji.

Porsche 963 RSP wygląda fenomenalnie

To niezwykłe, jak niewielka może być różnica między autem dopuszczonym do ruchu a wyczynową maszyną startującą w najbardziej wymagających kategoriach sportu motorowego. Porsche 963 RSP wydaje się przesuwać tę granicę jeszcze dalej. I robi to znakomicie.

Jak łatwo wywnioskować po sylwetce, to drogowy wariant bolidu startującego w klasie LMDh. Jego charakterystyka została ucywilizowana na tyle, by dało się nim jeździć po drogach publicznych. Podejrzewamy, iż będą to rzadkie przejażdżki, ale jednak.

Porsche 963 we Francji

Ten projekt jest swego rodzaju hołdem dla wyścigowej tradycji niemieckiej marki. Stanowi prezent na 50. rocznicę stworzenia słynnego 917. Protoplasta był wykonany dla hrabiego Rossiego, czyli spadkobiercy fortuny alkoholowej Martini & Rossi.

Pomimo użytkowego wnętrza, był to pojazd, który zwyciężył wyścig Le Mans. Włoch zdobył tablicę rejestracyjną w stanie Alabama i mógł cieszyć się jazdą po drogach publicznych. Krótko mówiąc, bardzo fajna historia.

Niemożliwe jest możliwe

Teraz mamy jednak inne czasy i stworzenie samochodu spełniającego wymogi homologacyjne praktycznie wyklucza przynależność do serii wyścigowej. Grupa entuzjastów i wielkich talentów Porsche postanowiła podjąć ryzyko.

W tworzeniu pomagał zespół Porsche Penske Motorsport. Zresztą, skrót w nazwie to Roger Searle Penske, co jest z pewnością bardzo znaczącym wyróżnieniem dla teamu i założycieli. Warto dodać, iż nad projektem czuwał Grant Larson.

Porsche 963 RSP

Podwozie zostało specjalnie przystosowane do tego auta. Inżynierowie zastosowali nowe elementy zawieszenia i układu kierowniczego, by Porsche 963 RSP było bardziej przyjazne w prowadzeniu – pozostając przy tym bardzo skuteczne na torze.

Wersja drogowa ma mniejsze otwory wentylacyjne, ale i tak na tyle skuteczne, aby chłodzić układ napędowy. Poza tym, konieczne było znalezienie miejsca dla tablic rejestracyjnych – najbardziej prozaicznych elementów tej konstrukcji.

Porsche 963 RSP – mocne i lekkie

Sercem tego niezwykłego pojazdu jest wolnossący silnik V8, który był montowany również w modelu 918 Spyder – stanowiącego rozwinięcie wyczynowej maszyny LMP2 sprzed ponad dwóch dekad. Inżynierowie zastosowali blisko 80 procent tych samych komponentów.

Pamiętajmy, iż konieczne było także dostrojenie układu hybrydowego do normalnej jazdy. Producent nie zdradził informacji technicznych, ale wersja wyścigowa oferuje 700 koni mechanicznych. Niewykluczone, iż egzemplarz z homologacją drogową ma podobny potencjał.

Ciekawostkę stanowi samo uzyskanie „papierów”. Zgoda na jazdę po drogach publicznych została przekazana przez francuskie władze. Porsche 963 RSP dostało takie samo prawa, jak prototypy testowane publicznie przez producentów.

Niemiecka marka aktualnie nie ma w planach budowy drugiego egzemplarza, co nie oznacza, iż nie stworzy podobnej maszyny. Biorąc pod uwagę „potrzeby” ekscentrycznych miliarderów oraz możliwości Porsche, należy spodziewać się kolejnych pojazdów z cyklu „one-off”.

Idź do oryginalnego materiału