
Porsche 911 GT3 to bezkompromisowy pojazd, który na każdym kroku wyznaje maksymę „szybciej, lepiej, więcej”. Ale to też niesamowicie droga „zabawka” dla bogatych. Jak smakuje 1,5 mln zł na kołach?
Pod nazwą Porsche 911 kryje się wiele różnych modeli. Choć z grubsza wyglądają tak samo i korzystają z silnika typu bokser, mają odmienne charaktery. Zwykłe 911 to gran turismo na co dzień. Turbo S również spełnia te założenia, ale przy okazji jest znacznie szybsze. GTS czerpie najlepsze z dwóch światów – wyścigów i codziennej przydatności. GT3, nie mówiąc o GT3 RS, to maszyny torowe, zdatne do jeżdżenia po ulicach.
https://magazynauto.pl/testy/ekstremalne-oblicza-porsche-911-gt3-rs-kontra-turbo-s-spotkanie-dwoch-kultowych-odmian-na-torze-nurburgring,aid,4135Ciut poprawione
Najnowsze 911 GT3, choć wraz z ostatnią modernizacją zachowało znane podstawy, czyli 4-litrowy, wolnossący silnik bokser i tylny napęd, zyskało wiele niedużych zmian.
Najważniejsza z nich to zastosowanie nowych ograniczników, pozwalających na większy o 2,5 cm skok amortyzatorów. Zmodyfikowano też oprogramowanie układu kierowniczego, a przednie zawieszenie przekonstruowano tak, aby zminimalizować „nurkowanie” przy hamowaniu.
Silnik również przeszedł małą rewolucję. Otóż otrzymał dwa dodatkowe katalizatory, co wymusiło modyfikację rozrządu i przepustnic. Kolejne zmiany to poprawiony docisk przedniej i tylnej osi, a także skrócone o 8% przełożenie główne 7-biegowej przekładni PDK.

Bez kompromisów
Na drodze GT3 to przez cały czas bezkompromisowe auto torowe. Od pierwszych metrów czuć tutaj ogromną sztywność całej konstrukcji i bezpośrednie reakcje, które przy niewielkich prędkościach można określić choćby jako nerwowe.
Układ kierowniczy jest niezwykle „szybki”, jednocześnie pozwalając na świetne wyczucie tego, co dzieje się na styku opon z asfaltem. Skrętna tylna oś GT3, tak jak do tej pory, działa zaskakująco naturalnie, śrubując reakcje tego auta i ograniczając średnicę zawracania do 10,4 m.
https://magazynauto.pl/testy/porsche-taycan-turbo-gt-test-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-zasieg-opinie,aid,4892Testowe GT3 ma magnezowe obręcze, kosztujące 86 127 zł (!), oraz półwyczynowe opony. Nierozgrzane mogą negatywnie zaskoczyć np. przy próbie szybszego wjechania w zakręt. Choćby z tego względu wśród zegarów, obok informacji o ich ciśnieniach, jest też wskaźnik temperatur.

Ale choćby gdy bazuje się na nim, przyciskanie śruby w GT3 wymaga po prostu wprawy. To auto szybsze od całego drogowego otoczenia i jednocześnie wymagające, szczególnie na mokrym.
Z tego względu „smakuje się” je małymi łyżeczkami, powoli zbliżając się do granicy przyczepności. Ta ostatnia jest przesunięta bardzo daleko i dość wąska, dlatego sięganie do niej na zwykłej drodze jest balansowaniem pomiędzy głupotą a szaleństwem.
2090
Świetne zawieszenie i silnik
Mimo torowego charakteru GT3 czuje się dobrze nie tylko na równych trasach. Jego układ jezdny zdaje egzamin także na tych gorszych. Owszem, nie ma mowy o choćby szczątkowym komforcie, za to nierówności wybiera niezwykle gwałtownie i sprawnie.
https://magazynauto.pl/testy/ferrari-f40-porsche-959-i-ruf-ctr-sportowe-supersamochody-z-lat-80,aid,4866Wisienkę na torcie stanowi jednak wolnossący silnik 4.0 B6. Wyciska z siebie 510 KM, 470 Nm i od 0 do 100 km/h przenosi to auto w 3,9 s. Pomimo skutecznej procedury startowej na zwykłej drodze po prostu ciężko uzyskać deklarowane 3,4 s. Ale sam silnik cechuje się diabelnie szybkimi reakcjami na gaz i wyczynowym charakterem.
benzynowy |
3996 cm3 |
B6/24 |
510 KM/8500 |
450 Nm/6250 |
tylny; aut./7-biegowa |
457/185/128/246 cm |
10,4 m |
1479/303 kg |
135 l |
63 (90)* l (Pb 98) |
255/35 R20; 315/30 R21 |
311 km/h |
3,4 s |
13,8 l/100 km |
450 (650)* km |
1 107 000 zl |
Ma dwie natury – ostrą do ok. 5000 obr./min i szaleńczą powyżej tej wartości. Zmianie obrotów towarzyszą fantastyczne dźwięki, ale już bez „wykończenia”, blisko maksymalnych 9000 obr./min, znanego z GT3 sprzed ery GPF-ów.
7-biegowe PDK to bez dwóch zdań najlepsza przekładnia na rynku. Niezależnie od ustawienia imponuje reakcjami na kickdown, działaniem trybu manualnego oraz szybkością zmiany biegów.
1,7 s |
3,9 s |
6,7 s |
32,3 m |
31,9 m |
67,1 dB |
70,7 dB |
99 km/h |
2,4 |
18,7/9,6/14,2 l/100 km |
420 (630)* km |
Hałaśliwa maszyna
Porsche 911 GT3 podczas codziennego użytkowania okazuje się bardzo głośne, a przez to męczące. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik kręci się z prędkością 3900 obr./min. Po 200 km takiej jazdy można się poczuć niczym po... koncercie metalowym. Poza tym cena od 1 107 000 zł czyni GT3 zaporowo drogim.
Tyle iż testowy egzemplarz, zgodnie ze specyfikacją, to wydatek 1 552 527 zł! Kwotę za to auto podbijają przede wszystkim pakiet Weissach (122 249 zł), 21-calowe obręcze z magnezu (86 127 zł) oraz hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (61 316 zł).


Porsche 911 GT3 – test: plusy i minusy
Nadwozie i wnętrze
- znakomita sztywność skrętna nadwozia, idealna pozycja kierowcy, świetne wykończenie, czytelne i „szybkie” multimedia
- brak półki na telefon, mała regulacja foteli, bardzo wysoki hałas
Układ napędowy
- znakomite reakcje na gaz, pierwszorzędne osiągi, imponujący dźwięk silnika, niezwykle sprawna praca przekładni, dostępność baku 90 l, akceptowalne spalanie
Właściwości jezdne
- ogromna przyczepność po rozgrzaniu opon, bliskie neutralnemu zachowanie w łukach, chirurgiczna precyzja układu kierowniczego, przewidywalne reakcje
- bardzo sztywne zawieszenie
Wyposażenie i cena
- spora lista opcji
- bardzo wysoka cena, tylko 2 lata gwarancji mechanicznej, niespotykanie drogie dodatki, przewidywalne wysokie koszty eksploatacji
Porsche 911 GT3 – test: podsumowanie

Porsche 911 GT3 to auto po prostu fenomenalne. To jeden z najlepszych, jak nie najlepszy samochód uliczny przeznaczony do jazdy po torze. Urzeka sztywnością konstrukcji, osiągami, pracą i dźwiękiem silnika, prowadzeniem oraz precyzją układu kierowniczego. Ma bardzo daleko przesuniętą granicę przyczepności, ale na co dzień jest męczący.