W 2023 roku napisałem, iż moją ulubioną odmianą ze wszystkich konfiguracji 911 w wersji 992.1 była Carrera T (obok wariantu Dakar). To było 911 GT3 Touring dla reszty z nas, które nie wymagało podnoszonej przedniej osi, w którym można dostać się do tylnych siedzeń i korzystać z nich jako bagażnika, które nie wymagało wzmacniania plomb na dziurawych drogach. W ostatnich tygodniach i miesiącach Porsche sukcesywnie wprowadza do oferty warianty pofaceliftowe 911 (992.2), w tym nowe GT3 i GT3 Touring, bazową Carrerę oraz nietypowego GTS-a z nowoczesnym napędem T-Hybrid… no i oczywiście purystyczną Carrerę T.
„T” oznacza Touring, a nazwa „Touring Package” sięga roku 1973, w którym to pojawił się wariant 911 Carrera RS w niego wyposażony i cechował się purystycznym designem i klasycznymi elementami wnętrza. Pakiet Touring został wskrzeszony w 2017 r. przy okazji premiery 911 GT3 z pakietem Touring, jako odpowiedź na zapotrzebowania na 911 R. Z czasem otrzymaliśmy również 718 Boxster/Cayman T i 911 Carrera T – mniej hardcore’owe odpowiedniki modeli GTS, skupiające się na dostarczeniu kierowcy maksimum przyjemności z jazdy oraz na usunięciu zbędnej wagi.
Nowe 911 992.2 Carrera T po raz pierwszy będzie dostępne w dwóch wariantach – coupé i cabriolet – oraz oferowane jest tylko z ręczną skrzynią biegów wyposażoną w funkcję auto-blip, która wyrównuje obroty silnika ze skrzynią biegów. Najlżejszy wariant, wyposażony w pełne kubły Porsche, waży 1478 kg, czyli zaledwie 53 kg więcej niż Carrera T z 2017 r. Redukcję wagi osiągnięto m.in. poprzez zastosowanie cieńszego przeszklenia i usunięcie nadmiaru wyciszenia wnętrza.
Pod… tylną klapą znajdziemy 3-litrowego 6-cylindrowego boksera, znanego z 911-tki, dostarczającego 394 KM i 450 Nm, przekazującego moc na tylną oś. To pozwala na sprint ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 4,5 s w przypadku coupé lub 4,7 s dla kabrioleta. Hamulce wzrosły do 350 mm na przedniej osi, a zaciski są teraz 6-tłoczkowe. W standardzie jest oczywiście pakiet Sport Chrono, ale do tej listy wyposażenia dołącza po raz pierwszy skrętna tylna oś, co z połączeniu z bardziej bezpośrednim przełożeniem kierownicy, ma poprawiać zachowanie samochodu. Całość została zestopniowana precyzyjnie dla Carrery T, co tylko Porsche potrafi. Zawieszenie PASM obniża samochód o 10 mm względem Carrery (o 20 mm w poprzednich modelach!), a auto obuto w 245/35 ZR20 na przedniej osi oraz 305/30 ZR21 na osi tylnej.
Wyróżnikiem nowej Carrery T jest m.in. naklejka ze schematem manualnej skrzyni biegów w postaci logo, którą umieszczono na trójkątnych tylnych bocznych szybach. Samo oznaczenie pojazdu jest wykończone w lakierze szary Vanadium, podobnie jak wstawki w tylnym grillu, górne i dolne wykończenie lusterek oraz polerowane maszynowo felgi. Istotnym elementem jest również przedni spojler pod zderzakiem, pochodzący z modelu GTS.
Wnętrze samochodu jest domyślnie i tradycyjnie czarne, a jedynym elementem rzucającym się w oczy jest skrócona gałka skrzyni biegów wykonana z laminowanego drewna orzechowego z otwartymi porami. Ciekawostką jest plakietka z napisem “MT” (ręczna skrzynia biegów) przed gałką. Wspomniane logo schematu zmiany biegów manualnej skrzyni znajdziemy też na desce rozdzielczej od strony pasażera. Standardowo otrzymujemy podgrzewaną i skórzaną kierownicą GT, ale opcjonalnie możemy skusić się na wykończoną Race-Tex. Wstawki dekoracyjne we wnętrzu, tradycyjnie już dla Touringów, są w kolorze szary Vanadium, a siedziska foteli wykończono tkaniną tartanową, zarezerwowaną dla tego modelu. Opcjonalnie możemy wymienić fotele na elektryczny wariant 18-kierunkowy lub na pełne kubły.
Opcjonalne pakiety Carrera T wprowadzają szereg zmian we wnętrze i wyglądzie zewnętrznym samochodu. Kontrastujące akcenty w kolorze niebieski Gentian znajdziemy w nici foteli i szyciu skóry pokrywającej deskę rozdzielczą, w akcentach na siedziskach foteli, w całkowicie niebieskich pasach bezpieczeństwa oraz w kończeniu tunelu środkowego. Na zewnątrz pakiet wprowadza niebieskie wstawki na tylnym grillu, naklejki Carrera T na drzwiach i przedniej oraz tylnej pokrywie silnika, oraz felgi częściowo polerowane i częściowo lakierowane pod kolor.
Ceny wersji coupé zaczynają się od 708 tys. zł. 911 Carrera T Cabriolet kosztuje 776 tys. zł.
Więcej…
Nürburgring od A do Z – wszystko co musisz wiedzieć przed pierwszą jazdą
Nowe Porsche 911 T-Hybrid z elektryzującymi osiągami
Nowe 911 992.2 GT3 i GT3 Touring – przez cały czas wolnossące [galeria]
Galeria
Jeśli artykuł Porsche 911 Carrera T (992.2) – najlepsze wydanie Carrery wraca po facelifcie w dwóch odmianach [galeria] nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.