Porsche 718 Spyder RS. 308 km/h pod gołym niebem

1 rok temu
Zdjęcie: Porsche 718 Spyder RS


Ma centralnie umieszczony, 4-litrowy silnik typu bokser, 500 KM i ultralekki dach. Można nim pędzić 308 km/h pod gołym niebem. Porsche 718 Spyder RS to absolutnie wyjątkowa odmiana modelu 718. Czym się wyróżnia i ile kosztuje?

Rodzina modeli 718 powiększyła się właśnie o nowego roadstera. Porsche 718 Spyder RS to otwarty odpowiednik Caymana GT4 RS, którego poznaliśmy w 2021 roku. Teraz, brzmienia wolnossącego silnika wkręcającego się na 9000 obrotów na minutę możemy słuchać również pod gołym niebem. Najnowsza odmiana auta jest na wskroś wyjątkowa, szczególnie jeżeli spojrzymy na nią przez pryzmat nadchodzącego, w pełni elektrycznego Boxstera.

Porsche 718 Spyder RS – premiera

Tutaj nie ma bowiem mowy o elektryfikacji. Centralnie umieszczony bokser ma 4 litry i generuje 500 KM. Ta sama lekka jednostka o wysokoobrotowej charakterystyce napędza Porsche 911 GT3 Cup – nie ma tu również żadnego turbodoładowania – to wolnossący silnik, który czerpie moc z dużej pojemności i niedorzecznie wysokich obrotów. Moc na tylne koła trafia za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni PDK, a jej skrócone przełożenia pozwalają osiągnąć pierwszą setkę w 3,4 sekundy. 200 km/h na liczniku pokazuje się po 10,9 sekundy. Mało? Co powiecie na prędkość maksymalną, która wynosi 308 km/h? Właśnie tyle możecie pędzić bez dachu, który swoją drogą zasługuje na osobny akapit.

Miękki dach jest teraz jeszcze lżejszy

Osiągi, 500-konny bokser – to widzieliśmy już w Caymanie GT4 RS. Spyder pozwala cieszyć się tym wszystkim pod gołym niebem, a składany dach obsługiwany jest manualnie. Porsche ma jednowarstwowy, miękki dach, który składa się z dwóch części. Żagiel przeciwsłoneczny i owiewka deszczowa są demontowalne i można je przechowywać w samochodzie razem lub pojedynczo. Całość waży tylko 18,3 kg, czyli o 7,6 kg mniej niż w 718 Spyder i o 16,5 kg mniej niż w Boxsterze. W kwestii redukcji masy, Porsche jest bardzo konsekwentne – auto waży o 40 kg mniej niż 718 Spyder ze skrzynią PDK i jest o 5 kg lżejsze od 718 Caymana GT4 RS.

Porsche 718 Spyder RS – aerodynamika

Sporo pracy poświęcono również aerodynamice. Powietrze ześlizguje się po nadwoziu w zupełnie inny sposób niż w Caymanie, dlatego wprowadzono tu szereg zmian i usprawnień. O ile przód jest praktycznie identyczny, jak w modelu z zamkniętym nadwoziem, tak z tyłu pojawił się spoiler typu ducktail, a boczne wloty powietrza za zagłówkami dodają nie tylko uroku, ale i dodatkowych wrażeń akustycznych. Całość została dostrojona tak, by nowa odmiana 718 pozostawała stabilna przy każdej prędkości.

Znalazło się też miejsce na komfort

Układ jezdny zapewnia precyzyjne prowadzenie i zwinność godną topowej odmiany 718, ale jak czytamy w informacji prasowej, zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest tu nieco łagodniejsze niż w Caymanie GT4 RS. Nic dziwnego – jazda z otwartym dachem najlepiej łączy się z nieco bardziej komfortowymi ustawieniami. Spokojnie, przez cały czas można będzie przycisnąć i garściami czerpać frajdę z jazdy – mamy zmniejszony prześwit, szperę, Porsche Active Suspension Management i regulowane stabilizatory.

Porsche 718 Spyder RS – cena

Nowe Porsche 718 Spyder RS można już zamawiać, ale na publiczny debiut przyjdzie jeszcze czas. Jest on zaplanowany na czerwiec, podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Niedługo potem model zostanie zaprezentowany publiczności na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Ceny nowego Porsche 718 Spyder RS startują z poziomu 807 tysięcy złotych.

Idź do oryginalnego materiału