Wyprowadzenie ruchu z centrów miejscowości, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego płynności to podstawowe cele rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). W ramach Programu, w województwie pomorskim zrealizowano już obwodnicę Brzezia, a kolejne cztery – Człuchowa, Słupska i Kobylnicy, Starogardu Gdańskiego oraz Sztumu – są na etapie przygotowania.
Obwodnica Brzezia w ciągu DK25 zastała oddana do eksploatacji w 2022 r. jako pierwsza w naszym województwie. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.
Obwodnica Człuchowa w ciągu DK22 i DK25
Droga ma mieć klasę techniczną GP (droga główna ruchu przyspieszonego) i będzie jednojezdniowa, z uwzględnieniem rezerwy pod drugą jezdnię w przypadku DK22. W zależności od wariantów oraz wyników analiz, planowane są cztery skrzyżowania bądź węzły. W ramach inwestycji zostanie również wybudowany nowy obwód utrzymania drogi.
W czerwcu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), którą planowo uzyskana zostanie w I kw. 2026 r. Aktualny harmonogram zakłada ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj w IV kw. 2026 r.
Obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21
Droga ma na celu usprawnienie ruchu dalekobieżnego, odciążenie obu miejscowości od uciążliwego dla mieszkańców ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa oraz ochronę środowiska.
Projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej, południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od Słupska. Jednojezdniowa trasa o długości ok. 9 km przewidziana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj w latach 2030-2032. Zakończenie prac projektowych w ramach I etapu STEŚ-R (opracowanie wariantów przebiegu obwodnicy) planowane jest na I kw. 2026 r. Wniosek o wydanie DŚU GDDKiA chce złożyć w I połowie 2026 r.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22
W III kw. 2025 r. GDDKiA planuje ponowny wybór wykonawcy z uwzględnieniem orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej. Umowa ma zostać podpisana jeszcze w II połowie br. W ramach zadania realizowanego w formule Projektuj i buduj powstanie 16 km jednojezdniowej drogi w klasie GP z układem pasów ruchu 2+1. Z siecią dróg publicznych obwodnica Starogardu Gdańskiego połączona będzie poprzez ronda turbinowe.
Obwodnica Sztumu w ciągu DK55
To ok. 10 km drogi o parametrach klasy GP w przekroju jednojezdniowym po jednym pasie w każdym kierunku. Inwestycja obejmie również sześć skrzyżowań oraz infrastrukturę towarzyszącą. Zadanie to będzie realizowane w systemie Buduj. W III kw. 2023 r. GDDKiA uzyskała DŚU. Jako wariant preferowany wskazano przebieg rozpoczynający się na północ od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą DK55, tuż za Sztumską Wsią.
Po zakończeniu prac nad projektem budowlanym i wykonawczym, materiałami przetargowymi oraz niezbędnymi do wydania decyzji ZRID, w IV kw. 2025 r. GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
PB100
Trasy, które powstaną w Polsce w ramach PB100, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.
Głównym beneficjentem PB100 są mieszkańcy, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Zadania realizowane w ramach rządowego Programu poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy z miast i mniejszych miejscowości.