Nowe regulacje we Francji zmuszą polskich przewoźników do zmiany dotychczasowych procedur przy transporcie do Wielkiej Brytanii. W grę wchodzi ELO – cyfrowe narzędzie, które od września 2025 r. stanie się obowiązkowe na granicy francusko-brytyjskiej. Co dokładnie oznacza nowy wymóg i jak wpłynie na codzienną pracę firm transportowych?
Czym jest ELO?
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire – ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów między Unią Europejską a Wielką Brytanią przez terytorium Francji. Polscy przewoźnicy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych procedur.
ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR – system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla wszystkich pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa. System jest w trakcie wdrażania, a od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych – w tym także pustych – przekraczających w dwie strony granicę francusko-brytyjską.
– Każdy przewoźnik będzie musiał posiadać utworzoną wcześniej kopertę ELO. Będzie ona zawierać m.in.: deklaracje bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration), deklaracje eksportowe, importowe i tranzytowe, czy informacje o przewożonych towarach – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Jak przygotować się na wprowadzenie nowych regulacji?
Polskie firmy transportowe powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych, która będzie zbierać wszystkie niezbędne dane od partnerów w łańcuchu logistycznym przed dotarciem pojazdu na granicę. Osoba ta musi posiadać konto w systemie Douane.gouv.fr francuskiej administracji celnej.
Dla polskich kierowców realizujących transporty do i z Wielkiej Brytanii przez Francję system ELO oznacza znaczące uproszczenie formalności granicznych. Zamiast prezentowania wielu dokumentów i odpowiadania na pytania podczas odprawy, kierowca będzie musiał jedynie pokazać kod kreskowy powiązany z kopertą ELO. Wdrożenie ELO ma przynieść polskim przewoźnikom wymierne korzyści:
- Uproszczenie procedur dla kierowców i przyspieszenie przekraczania granicy – usprawnienie procedur powinno skrócić czas oczekiwania na przeprawę promową lub pociąg Eurotunnel, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników realizujących długodystansowe transporty
- Rozwiązanie problemu potwierdzeń eksportowych – system ELO ma rozwiązać problem z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportu (komunikaty IE599)
- Lepsza przewidywalność czasu transportu – dzięki sprawniejszemu procesowi na granicy, polscy przewoźnicy mogą planować trasy z większą precyzją. ELO stanowi krok w kierunku większej harmonizacji procedur celnych między UE a UK
- Monitorowanie statusu pojazdu – system ELO umożliwia śledzenie pojazdu przy przekraczaniu granicy (załadunek/rozładunek).
– Wprowadzenie ELO będzie wymagać dodatkowych przygotowań od polskich przewoźników, ale docelowo powinno przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia transportów między UE a Wielką Brytanią, co jest szczególnie istotne dla firm z Polski, które realizują znaczącą część transportów drogowych na tym kierunku – dodaje Joanna Porath.
Do 1 września trwa okres przejściowy i testowanie nowego systemu, potem stanie się obowiązkowy dla wszystkich przewoźników. Francuska Administracja Celna udostępniła materiały informacyjne, w tym stronę internetową (www.douane.gouv.fr/ELO), przewodnik użytkownika oraz instruktażowe filmy wideo, które mają pomóc w przygotowaniu do nowych wymogów.