Polepszanie doskonałości? Pakiet Manthey Kit dla GT3 montowany w Porsche Centrum Sopot

1 miesiąc temu

Porsche 911 w wydaniu GT3 to samochód z pogranicza aut super-sportowych i wyczynowych. Jeszcze z drogową homologacją, ale już bardzo blisko torowej maszyny wprost z ligi wyścigowej. Fenomenalne osiągi i spektakularny wygląd. Czy tą motoryzacyjną doskonałość można jeszcze polepszyć? Dla entuzjastów jazdy torowej marka z Zuffenhausen przygotowała coś specjalnego. To pakiet Manthey Kit. Zestaw wart ponad 215 tysięcy złotych, zwiększa i tak wyśrubowane już osiągi 911 (992) w wydaniu GT3. Prezentowany na zdjęciach montaż wykonany został w grudniu 2024 roku na zlecenie klienta Porsche Centrum Sopot.

Zestaw Manthey oferuje kompleksową optymalizację adekwatności 911 GT3 (typ 992) pod kątem wymagań toru wyścigowego. W ramach ścisłej współpracy inżynierów Porsche i Manthey specyfikacje pojazdu zostały specjalnie dostrojone z myślą o zastosowaniach na torze i w treningach jazdy sportowej. Dla kierowcy fabrycznego Porsche, Kévina Estre, oznacza to czas okrążenia wynoszący 6:55,737 minut na 20,8 kilometra odcinka Nordschleife toru Nürburgring. A dla wszystkich pozostałych kierowców: jeszcze lepsze prowadzenie, jeszcze większe prędkości na zakrętach i jeszcze silniejszy zastrzyk adrenaliny.

Udoskonalenia osiągnięto dzięki zastosowaniu nowych elementów aerodynamicznych i komponentów podwozia, modyfikacji układu hamulcowego oraz dostępnego opcjonalnie zestawu lekkich kół Manthey. Zestaw 911 GT3 Manthey jest wynikiem dziesięcioleci doświadczeń w wyścigach GT, złożonych symulacji aerodynamicznych i niezliczonych kilometrów jazd testowych na Nürburgring-Nordschleife. Ponadto wszystkie komponenty zostały intensywnie dostrojone i przetestowane na stanowisku badania dynamiki jazdy oraz w wysokowydajnym tunelu aerodynamicznym w Centrum Rozwoju Porsche w Weissach.

Pakiet aerodynamiczny

Zgodnie z zasadą „forma podąża za funkcją” zmodyfikowano aerodynamikę pojazdu i dodatkowo udoskonalono jego konstrukcję: Z przodu pojazdu zastosowano nową, większą wargę przednią, która dzięki zoptymalizowanej geometrii w połączeniu z charakterystycznymi klapami i dodatkowymi elementami kierującymi powietrze na podwoziu zwiększa siłę docisku przedniej osi o około 30%.

Nowy tylny dyfuzor zoptymalizowany pod kątem przepływu, z dłuższymi płetwami, w połączeniu z większym tylnym spojlerem wykonanym z surowego karbonu, powoduje około 45-procentowy wzrost docisku tylnej osi.

Spojler posiada zakrzywiony płat skrzydła i powiększone boczne płyty z malowanym logo Manthey. Dopełnieniem pakietu aerodynamicznego są karbonowe aerodyski na tylnych kołach, które redukują turbulencje z tyłu i których folię dekoracyjną można dobrać tak, aby pasowała do koloru nadwozia lub felg pojazdu. W rezultacie pakiet aerodynamiczny zapewnia znacznie lepszą sterowność pojazdu, a tym samym znacząco wpływa na osiągi 911 GT3.

Zawieszenie gwintowane

W przypadku zawieszenia typu coilover (dostępnego z systemem podnoszenia przedniej osi i bez niego) w trakcie złożonych testów na torze wyścigowym i na stanowisku badania dynamiki pojazdu opracowano konfigurację, która nie pozostawia nic do życzenia pod względem osiągów, adekwatności jezdnych, ale także komfortu.

Zastosowano amortyzatory sprężynowe z czterostopniową regulacją siły tłumienia, wykonane w całości z aluminium. Lekkie komponenty umożliwiają ultraprecyzyjne dopasowanie do warunków na torze i indywidualnych preferencji kierowcy. Amortyzatory są łatwo dostępne i można je regulować bez użycia narzędzi, zarówno w fazie nacisku, jak i odbicia przy niskich i wysokich prędkościach. Prowadzenie i wyważenie modelu 911 GT3 zostało dodatkowo zoptymalizowane dzięki umiarkowanie wyregulowanej sztywności sprężyn (+10% na przedniej osi, -7% na tylnej osi).

Zestaw przewodów hamulcowych w stalowym oplocie

Zestaw przewodów hamulcowych w stalowym oplocie zapewnia jeszcze bardziej bezpośrednie sprzężenie zwrotne z pedałem, a co za tym idzie krótszy czas reakcji. Również ten element zestawu został opracowany wspólnie z i przetestowany przez firmę Manthey na torze Nürburgring-Nordschleife.

Opcjonalnie układ hamulcowy 911 GT3 może być wyposażony w wyścigowe klocki hamulcowe. Zostały one specjalnie opracowane do użytku na torze wyścigowym i poprawiają charakterystykę zanikania siły hamowania, a także reakcję i dozowanie siły hamowania. Klocki hamulcowe charakteryzują się stabilnym współczynnikiem tarcia w szerokim zakresie temperatury oraz bardzo małym zużywaniem się klocka i tarczy hamulcowej.

Pozostałe zakresy wyposażenia

Dwie czerwone pętle holownicze znajdują się na wyposażeniu zestawu do użytku na torze. Są one zamocowane na gwintach znajdujących się w przedniej i tylnej części pojazdu i należy je ponownie usunąć przed jazdą po drogach publicznych.

Dodatkową atrakcją wizualną zestawu 911 GT3 Manthey są nowe podświetlane listwy progowe wykonane z matowego karbonu z napisem Manthey w kolorze czerwonym i białym. Projektory LED drzwi w światłach wyjściowych drzwi bocznych wyświetlają biały napis Manthey po stronie kierowcy i pasażera. Opcjonalnie na drzwiach pojazdu można umieścić napis Manthey w kolorze białym lub czarnym.

Zestaw kół

Zestaw Manthey jest kompatybilny zarówno z zestawem kół 20- i 21-calowych 911 GT3 (zestaw standardowy), jak i zestawem lekkich kół 20- i 21-calowych 911 Manthey (każdy dostępny bez opon, zaworów i czujników systemu monitorowania ciśnienia w oponach).

W celu dodatkowego zmniejszenia całkowitej masy pojazdu, w którego projekcie i tak zostały już uwzględnione kryteria lekkiej konstrukcji, projekt standardowego koła przeszedł technologiczną optymalizację za sprawą zestawu lekkich kół 911 Manthey w rozmiarze 20/21 cali.

Wynik: Zmniejszenie masy nieresorowanej i rotującej o 7,3 kg na zestaw dla pojazdu, co w wyraźny sposób pozytywnie wpływa na zachowanie amortyzujących elementów resorowych i jeszcze bardziej poprawia sterowność pojazdu.

Porsche zaleca stosowanie opon typu Michelin Pilot Sport Cup 2 R.

Co warte podkreślenia, homologacja drogowa i gwarancja na samochód pozostają bez zmian. Poszczególne elementy zestawu 911 GT3 Manthey są precyzyjnie do siebie dopasowane, dlatego w samochodzie można montować tylko komplet elementów.

Zestaw Manthey Kit jest sprzedawany w Porsche Centrach na całym świecie. Prezentowany na zdjęciach proces modyfikacji GT3 był pierwszy tego typu w Porsche Centrum Sopot i jednym z pierwszych w Polsce. Całość prac wykonywana jest pod okiem technika z firmy Manthey, który przylatuje do Centrum Porsche na 2-3 dni i nadzoruje pracę.

Idź do oryginalnego materiału