
Rynek samochodów używanych w Polsce dynamicznie się zmienia. Mieliśmy okazję poznać najnowsze dane rynkowe Grupy AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO.
Jak wynika z najnowszych danych Grupy AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO, Polacy coraz chętniej wybierają SUV-y, auta z automatyczną skrzynią biegów i napędy alternatywne. Firma, notująca historycznie najlepsze wyniki sprzedaży, stawia na rozwój sieci i rozbudowane programy gwarancyjne.
Grupa AURES Holdings, największy dealer samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej, po trzech kwartałach 2025 roku może pochwalić się rekordową sprzedażą na poziomie 86 226 aut we wszystkich krajach, w których operuje. To wynik lepszy niż w całym przedpandemicznym roku 2019. Szczególnie udany był trzeci kwartał, w którym po raz pierwszy przekroczono barierę 30 000 sprzedanych pojazdów. Jak podkreśla zarząd, u podstaw sukcesu leży m.in. cyfryzacja, ekspansja sieci sprzedaży oraz strategia segmentacji oferty i klientów. Wzrosty odnotowano na wszystkich kluczowych rynkach, w tym w Polsce. Firma planuje do końca roku pobić ubiegłoroczny rekord 109 000 sprzedanych aut.
Jakie samochody używane wybierają Polacy? Królują SUV-y i „automaty”
Dane sprzedażowe AAA AUTO za pierwsze trzy kwartały 2025 roku rzucają interesujące światło na preferencje polskich kierowców na rynku wtórnym. Choć najpopularniejszym modelem pozostaje Opel Astra, to tuż za nim plasują się Kia Sportage i Skoda Octavia. W pierwszej dziesiątce znajdziemy również takie modele jak Kia Ceed, Nissan Qashqai, Toyota Corolla, VW Passat, Ford Focus, Opel Insignia i Dacia Duster.
Jeżeli chodzi o formę nadwozia, to w Polsce widoczna jest dominacja SUV-ów. Wśród aut używanych sprzedawanych przez Grupę w Polsce, SUV-y stanowią aż 31,8% wszystkich transakcji w AAA AUTO, wyprzedzając hatchbacki (drugie miejsce) i kombi (trzecie miejsce).
Polacy coraz wyraźniej doceniają też komfort automatycznej skrzyni biegów. W ciągu roku sprzedaż aut z „automatem” w całej grupie AURES wzrosła o ponad 21%. W Polsce już 32,7% samochodów sprzedawanych przez AAA AUTO posiada automatyczną przekładnię. Jednocześnie systematycznie, choć powoli, spada udział diesli – w Polsce stanowią one w tej chwili 28,4% oferty, podczas gdy dominują auta benzynowe (56,3%). Warto też odnotować stosunkowo wysoki udział aut z instalacją LPG (7,3%).
Boom na hybrydy i elektryki – plug-iny stanowią połowę hybryd
Sporą dynamikę wzrostu widać jednak w segmencie napędów alternatywnych. W całej grupie sprzedaż hybryd wzrosła rok do roku o 51%, a samochodów elektrycznych aż o 133%. Oczywiście startują one ze znacznie niższego pułapu niż najpopularniejsze typy napędów (silniki benzynowe), ale trend jest wyraźny. W Polsce hybrydy stanowią już 7,5% sprzedaży AAA AUTO, a auta w pełni elektryczne 0,49%.
Co kryje się pod pojęciem „hybryda” w statystykach AAA AUTO? Jak wyjaśnił naszej redakcji podczas konferencji prasowej Petr Vaněček, dyrektor generalny i członek zarządu AURES Holdings, kategoria ta obejmuje wszystkie typy hybryd: miękkie (mHEV), klasyczne (HEV) oraz hybrydy plug-in (PHEV). Co szczególnie interesujące, połowę ze wspomnianych 7,5% udziału hybryd w Polsce stanowią właśnie hybrydy plug-in – wynika z informacji uzyskanych przez iMagazine bezpośrednio od Petra Vaněčka.
Pokazuje to rosnące zainteresowanie Polaków autami z możliwością ładowania z gniazdka na rynku wtórnym. Najpopularniejsze modele hybrydowe w ofercie AAA AUTO w Polsce to Toyota C-HR i Toyota Corolla. Wśród aut elektrycznych dominują natomiast Tesla Model 3 i Volkswagen ID.
Ekspansja w Polsce i nacisk na gwarancje
AURES Holdings kontynuuje inwestycje w Polsce. Niedawno rozbudowano oddziały w Poznaniu i Bydgoszczy, a w Zabrzu uruchomiono nowy budynek autocentrum. Grupa stawia też na ekologię – oddział w Zabrzu wyposażono w panele fotowoltaiczne, a w Piasecznie pod Warszawą powstanie ekologiczna myjnia.
Nowością ma być wprowadzenie w Polsce koncepcji „ekspresowych oddziałów” AAA AUTO – mniejszych punktów sprzedaży w miastach liczących 15-20 tys. mieszkańców, często lokalizowanych przy centrach handlowych. Pierwszy taki punkt powstanie w Rzeszowie. Ma to być odpowiedź na potrzeby klientów, którzy cenią swój czas i nie chcą daleko jeździć po samochód.
Firma mocno podkreśla również znaczenie gwarancji na rynku wtórnym. W ramach programu Carlife, oferowanego przez AAA AUTO, klienci mogą wybierać spośród czterech pakietów ubezpieczeniowych (Comfort, Advantage, Deluxe i e-Deluxe dla EV), które mogą obejmować ochroną choćby 20-letnie pojazdy. Ochrona może trwać do trzech lat i obejmować nie tylko silnik i skrzynię biegów, ale także elementy często wyłączane u konkurencji, jak klimatyzacja, sprzęgło czy hamulce. Jak twierdzi firma, w Polsce już ponad 60% klientów decyduje się na jedną z opcji Carlife. Dodatkowym elementem budującym zaufanie ma być kooperacja z firmą CarVertical, dzięki której klienci w Polsce uzyskują bezpłatny dostęp do raportów historii pojazdu.
Jeśli artykuł Polacy pokochali SUV-y, hybrydy plug-in zyskują na rynku wtórnym. AAA AUTO podsumowuje rekordowe kwartały nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.