Chińskie samochody to już żadna egzotyka w Polsce. Na ulicach można zauważyć zwłaszcza dużo SUV-ów marek z Państwa Środka. Te są rozchwytywane częściej niż wiele europejskich hitów. Jeden z nich w 6 miesięcy zdołał już przekroczyć liczbę 3,5 tys. rejestracji w Polsce. To więcej niż Renault Captur czy Skoda Fabia.
Według danych zebranych przez autoDNA, w pierwszym półroczu 2025 r. zarejestrowano 17 346 chińskich samochodów. To wzrost o 363,3 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Ekspansja chińskich producentów postępuje tak szybko, iż półrocze mieli lepsze niż cały 2024 r. To wszystko dzieje się głównie za sprawą klientów indywidualnych, których udział wynosi aż 52,65 proc.
Sprzedaż tych chińskich SUV-ów idzie jak po maśle
W pierwszym półroczu najpopularniejszym chińskim samochodem ponownie było MG HS. W 6 miesięcy Polacy zarejestrowali go w liczbie prawie 3,6 tys. (3 597 szt.) egzemplarzy. Względem drugiego półrocza 2024 r. (to bardziej porównywalny okres) liczba rejestracji tego crossovera wzrosła o 35,38 proc.
Chiński bestseller w Polsce nie może jednak spać spokojnie. Rynek nad Wisłą gwałtownie podbijają też Omoda 5 (2 943 szt.) i Jaecoo 7 (2 555 szt.). Duet SUV-ów koncernu Chery, dzięki trzycyfrowym wzrostom (odpowiednio +180,55 proc. i +406,94 proc.) wypchnął z podium MG ZS (2 441 szt.). Ten chiński kwartet najmocniej rywalizuje dziś o Kowalskiego.
Do czołowej piątki dostał się jeszcze BAIC Beijing 5, który uzyskał 1 151 rejestracji. Poniżej tysiąca sztuk (969 szt.) miał BYD Seal U DM-i, choć zabrakło niewiele. Najtańszy w ofercie BAIC-a, Beijing 3 przekroczył pół tysiąca rejestracji (536), wyprzedzając MG3 (481), czyli najpopularniejszego nie-SUV-a z Chin. Top 10 chińskich modeli w Polsce po 6 miesiącach skompletowali BAIC Beijing 7 (431) oraz Leapmotor T03 (273).
Do tych chińskich salonów Polacy idą najczęściej
Z chiński producentów, dealerzy MG mają najwięcej pracy w Polsce. Liczba rejestracji aut tej marki w pierwszym półroczu prawie dobiła do 7 tysięcy (6 923). Podium, podobnie jak w rankingu modelowym, uzupełniają Omoda (3 194) oraz Jaecoo (2 555). Powyżej 2 tys. rejestracji w Polsce ma w tym roku też już BAIC (2 139). BYD od stycznia do czerwca wydało 1 641 samochodów. Z wciąż niszowych marek prym wiedzie Leapmotor (391), wyprzedzający Forthing (342). Choć widać wzrosty, to wciąż śladowe rejestracje dotyczą aut marek Dongfeng (53), Lynk & Co (27) i Xpeng (19).