Pół wieku temu w „Motorze” – przeglądamy wydanie nr 50 z 1975 r.

1 dzień temu

O czym pisał „Motor” w numerze sprzed 50 lat? Głównym tematem wydania był drogowy sprawdzian Polskiego Fiata 126p – auta, które, jak wprost napisano, miało być „realizacją zamówienia społecznego na pierwszy masowo produkowany samochód małolitrażowy w naszym kraju”. Zaglądamy do archiwalnego egzemplarza z 14 grudnia 1975 r.

Kadr z dekady Gierka. Ulica Marszałkowska w Warszawie, widok na Rotundę i całkiem spory ruch. W roli głównej występuje tu jednak nadzieja na przystępny i oszczędny samochód dla Kowalskiego. W założeniu – jeżdżący kompromis między oczekiwaniami młodszej generacji, dla której miało to być pierwsze auto w życiu oraz bardziej doświadczonych kierowców – z większymi możliwościami i wymaganiami, których nie stać jednak na nabycie samochodu większego oraz droższego. Przed 126p stało więc zdecydowanie niełatwe zadanie.

Polski Fiat 126p w roli głównej

Tematem 56. badania drogowego „Motoru” był Polski Fiat 126p. Podkreślano, iż jego produkcję uruchomiono w niezwykle krótkim czasie. Decyzję o masowym wytwarzaniu samochodu małolitrażowego podjęto w 1971 roku, a już pod koniec 1975 r. na drogi trafiały auta wyprodukowane w FSM. 126p badany przez redakcję to jeden z pierwszych egzemplarzy.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/polski-fiat-126p-daje-sie-lubic-pierwsze-doswiadczenia-uwagi-oceny-motor-nr-36-z-1975-r,aid,3438

W obszernym i licznie ilustrowanym artykule wrażeniom z jazdy towarzyszy obszerny zbiór uzyskanych pomiarów i danych. Dowiadujemy się m.in., iż zmierzona prędkość maksymalna to 104 km/h, a przyspieszenie 0-80 km/h zajęło 22,8 sekundy. Odcinek potrzebny do wyhamowania z tej prędkości na nawierzchni asfaltowej wynosił 32 metry. Masa samochodu w stanie gotowym do drogi (pełny zbiornik, koło zapasowe, narzędzia) określona została na poziomie 655 kg, a średnie zużycie paliwa wyniosło 6,2 l/100 km.

Biorąc pod uwagę realia tamtej epoki, zakładano, iż 126p ułatwia zaspokojenie najpilniejszych potrzeb na własny samochód w naszym kraju. Zapewnia przy tym stosunkowo dużą wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Prognozowano, iż będzie zdolny spełniać te wymagania przez wiele lat.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/polski-fiat-126p-650-badanie-drogowe-motoru-z-1979-roku,aid,1861

Patrząc z perspektywy czasu, faktycznie tak się stało. Jednak nie zawsze z powodu zalet Polskiego Fiata 126p, ale często z braku wyboru i możliwości.

Tak podsumowano badanie drogowe: „Zbierając pozytywne i ujemne cechy samochodu, który ze zrozumiałych względów nie mógł i nie może być pojazdem uniwersalnym, trzeba stwierdzić, iż spełnia wszystkie podstawowe warunki, jakim musi odpowiadać samochód tej klasy”.

Idź do oryginalnego materiału