O czym pisał tygodnik „Motor” 50 lat temu? W numerze pojawiły się m.in. rozważania na temat przyszłości komunikacji miejskiej oraz informacje o rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w ZSRR. Samochodowym bohaterem było Volvo 66. Nie zabrakło też „prztyczka” w amerykański kapitalizm. Zaglądamy do archiwalnego egzemplarza „Motoru” z 26 października 1975 r.
Na zdjęciu okładkowym uchwycono przykład troski przedstawiciela władzy ludowej o mienie obywateli. Mogliśmy także dowiedzieć się, iż w Związku Radzieckim średnio co dwa lata powstaje duży zakład produkcyjny przemysłu motoryzacyjnego (i tak przez ostatnie 50 lat). Takich nowoczesnych, zmechanizowanych w najwyższym stopniu i najlepiej wyposażonych zakładów było w 1975 roku już 24. Produkowały one nie mniej niż 224 odmiany i wersje samochodów ciężarowych, 35 odmian autobusów i 62 wersje samochodów osobowych. Warunki produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego ZSRR uznano za imponujące.

Uszanować historię
50 lat temu zastanawiano się, czy rozwój aglomeracji miejskiej należy podporządkować problemom komunikacji, choć rozwojem miasta rządzi szereg praw natury gospodarczo-technicznej czy społeczno-psychologicznej. Przywoływano przykład Krakowa, miasta z ogromną przeszłością historyczną, a wskutek przeobrażeń socjalistycznych charakteryzującego się także dużą dynamiką rozwoju, a co za tym idzie, koniecznością wprowadzania rozwiązań m.in. w dziedzinie komunikacji.
„W obrębie zabytkowego centrum Krakowa preferuje się ruch pieszy, który nie powinien być zakłócony obecnością setek czy tysięcy samochodów osobowych. Niewielkie stosunkowo odległości mogłyby być pokonywane przy użyciu lekkiego, zwinnego i niewpływającego ujemnie na środowisko taboru elektrycznego” – pisano.

Volvo 66 - Szwed czy holender?
Jak dotychczas – był to najmniejszy samochód tej marki i do tego skonstruowany nie przez Szwedów, ale przez Holendrów. Model ten nazywał się bowiem jeszcze niedawno Daf 66 i produkowany był przez dość szeroko znaną wytwórnię o tej nazwie, której w tej chwili pozostaje jedynie produkcja samochodów ciężarowych. Fabryka wozów osobowych wykupiona została ostatecznie przez Volvo. Warto przypomnieć, iż samochody Daf od początku swego istnienia (1958) wyposażone były w oryginalną, jedyną na świecie, przekładnię automatyczną opartą na dwóch paskach klinowych pracujących na kołach pasowych o różnej średnicy. W modelu Volvo 66 zasada przekładni została utrzymana i zarazem udoskonalona (wprowadzono dodatkowe sprzęgło eliminujące zgrzytanie przekładni głównej). Inną, bardziej widoczną zmianą jest dodanie zderzaków typu bezpiecznego, co według redakcji odbiło się na wyglądzie samochodu raczej niekorzystnie.

Udowodnij że...


2 godzin temu













