Pół wieku temu w „Motorze” – przeglądamy wydanie nr 37 z 1974 r.

1 miesiąc temu

Czym żyła zmotoryzowana Polska 50 lat temu? Miło było zaparkować swoje auto na rynku w Kazimierzu Dolnym, produkcja Tarpanów nabierała tempa, Volvo zaprezentowało (jak się okazało) niezwykle długowieczny model, a koncerny testowały różne pomysły na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Zajrzyjmy do „Motoru” z 15 września 1974 r.

Zmotoryzowani turyści na rynku w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą – brzmiał podpis do okładkowego zdjęcia wydania sprzed pół wieku. Rzeczywiście, autem można było jeszcze wjechać na sam środek placu.

Poruszono też istotny temat finansowania użytkowania pojazdów dla osób z niepełnosprawnościami. W związku ze wzrostem cen paliw uprawnieni kierowcy otrzymywać mieli ryczałty rekompensujące część wydatków – 250 zł na kwartał dla posiadaczy aut osobowych.

Tysięczny Tarpan

Zakład Samochodów Rolniczych w Poznaniu obchodził jubileusz – w sierpniu 1974 roku linię montażową opuścił tysięczny Tarpan, czyli samochód skonstruowany specjalnie dla rolnictwa. Tempo produkcji znacznie przyspieszyło, setne auto wyjechało z fabryki dopiero w grudniu roku poprzedniego.

W punktach sprzedaży Agromy można było zaobserwować kolejki chętnych do zakupu, tworzono listy oczekujących. Większość części nadwozia tłoczyło się już na prasach (duże osiągnięcie, wcześniej robiono to... manualnie), a dzięki unowocześnieniu parku maszynowego tempo produkcji wzrosło z 70 do 140 wozów miesięcznie. Na rok 1974 zaplanowano wytworzenie 1500 sztuk.

Na zdjęciu dyrektor naczelny zakładu inż. Andrzej Bobiński przekazuje tysięcznego Tarpana rolnikowi Stanisławowi Cieślakowi ze wsi Józefów, powiat Lipsko.

https://magazynauto.pl/testy/fsr-tarpan-1972-1994-kon-roboczy,aid,3455

Nowe Volvo, nowy silnik

Oto nowe Volvo 264, sukcesor modelu 164. Do napędu wykorzystano opisywany już w tej rubryce silnik PRV V6, sześciocylindrową jednostkę o pojemności 2,7 litra, będącą efektem współpracy między szwedzką firmą oraz Peugeotem i Renault. Równolegle zadebiutowała jego bardziej popularna odmiana, z silnikiem 4-cylindrowym (seria 240)

To flagowy model ówczesnej gamy Volvo, produkowany w latach 1974-1982. Jego następcą został model 760, tańsza wersja 240 wytwarzana była jednak dalej, aż do 1993 roku.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volvo-740-760-kombi-najwieksze-w-europie-motor-14-1986,aid,3027

10 lat walki o bezpieczeństwo

W tamtym okresie regularnie organizowano konferencje na temat samochodu bezpiecznego – właśnie odbyła się piąta z cyklu. Do jakich wniosków udało się dojść? Pierwotnym założeniem było stworzenie pojazdu zapewniającego bezpieczeństwo przy zderzeniu z prędkością 80 km/h. Okazało się to nierealne. Skupiono się na detalach. Silnik powinien być montowany jak najbliżej przedniego pasa, drzwi powinny zazębiać się z płytą podłogową, należało też wzmocnić konstrukcję dachu.

Idź do oryginalnego materiału