Pojęcie "usług łączności" w samochodach jest dosyć pojemne. Najprościej można zdefiniować je jako połączenie technologii komunikacyjnych, które umożliwiają zdalne przekazywanie danych między pojazdem a ludźmi, maszynami i otoczeniem, w tym internetem rzeczy (IoT). Podnoszą one interaktywność, a co za tym idzie komfort i bezpieczeństwo jazdy nowoczesnym samochodem.
Oparte na mobilnych technologiach usługi łączności to zatem coś więcej niż tylko dostęp do internetu z i do innych urządzeń. W tym obszarze mieszczą się też m.in. zdalne kontrolowanie samochodu, wydawanie komend głosowych, żeby nie powiedzieć "rozmowa" z autem, odbieranie informacji o infrastrukturze i warunkach otoczenia, a także pobieranie i uruchamianie ulubionych aplikacji mobilnych.
Kluczowymi składnikami systemów łączności w najnowszych modelach samochodów ikonicznych marek są funkcje komunikacyjne systemu infotainment (zaawansowane systemy multimedialne, które łączą funkcje rozrywkowe i informacyjne), aplikacje do zdalnej kontroli oraz asystenci głosowi. Jaki użytek można zrobić z tych funkcjonalności? Niech za przykład w tej materii posłuży nowa Škoda Elroq.
Pod koniec 2024 roku w polskich salonach samochodowych zadebiutowała Škoda Elroq. To najmniejszy i najtańszy samochód elektryczny w ofercie czeskiego producenta aut. W pełni elektryczny pojazd z kategorii kompaktowych SUV-ów przynosi nowy design zewnętrzny Modern Solid, silnik z zasięgiem jazdy do 560 km, bogate wyposażenie standardowe oraz właśnie szeroką gamę intuicyjnych funkcji łączności.
Na pokładzie Škody Elroq znajdziemy centralny 13-calowy ekran systemu Infotainment z intuicyjnym interfejsem użytkownika. Można na nim ustawić pięć skrótów do często używanych funkcji pojazdu oraz trzy skróty do aplikacji. Pod wyświetlaczem umieszczono fizyczny pasek przycisków, który zapewnia szybki dostęp do menu kontrolujących systemy wspomagania, tryby jazdy, funkcje parkowania i klimatyzację.
Centralny ekran sterowania wspomaga łączność kierowcy z samochodem. Natomiast podgląd wszystkich kluczowych danych dotyczących jazdy zapewnia cyfrowy kokpit. Na opcjonalnym wyświetlaczu head-up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości można zaś podejrzeć prędkość czy rozpoznane znaki drogowe oraz przejrzeć informacje o systemach wspomagania i wskazówki nawigacyjne.
A co ze stricte mobilnymi technologiami? Ich ewolucję w samochodach osobowych świetnie obrazuje nowo zaprojektowana aplikacja MyŠkoda, czyli zewnętrzne centrum sterowania nowej Škody. Oprogramowanie umożliwia kompleksową kontrolę pojazdu: zamykanie i otwieranie drzwi, zdalne parkowanie czy zarządzanie procesami ładowania. Ponadto oferuje specjalne usługi np. zdalną aktywację klimatyzacji.
Kolejnym dowodem na imponujący rozwój nowoczesnych usług łączności na rynku motoryzacyjnym jest Laura, asystentka głosowa z obsługą ChatGPT w Škodzie Elroq. Dzięki integracji z oprogramowaniem wykorzystującym sztuczną inteligencję odpowiada na pytanie z wiedzy ogólnej, a także daje kontrolę nad systemami infotainment, nawigacji i klimatyzacji w pojeździe poprzez wydawanie komend głosowych.
Jak pokazuje przykład najnowszego modelu w gamie samochodów elektrycznych marki Škoda, usługi łączności dla "czterech kółek" i stojące za nimi mototechnologie mobilne stwarzają kierowcom przestrzeń dla jeszcze większej interaktywności i intuicyjności komunikacji z własnym autem. prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości miłośnicy i miłośniczki nowinek technologicznych będą mieli co podziwiać na tym rynku.