Pociągi przetną miasto na pół. Prezydent ma lepszy pomysł

konto.spidersweb.pl 5 godzin temu

Kolej Dużych Prędkości nie zatrzyma się w Kaliszu, co budzi sprzeciw prezydenta miasta. „To będzie jak blizna na tkance miejskiej” – mówi. Spółka CPK odpowiada, iż tak będzie lepiej dla wszystkich.

Kalisz zyska na budowie linii Kolei Dużych Prędkości przez CPK – przekonywała niedawno kolejowa spółka obiecując, iż mieszkańcy „w pełni staną się beneficjentami nowej linii ‘Y’, która połączy Warszawę – Łódź – Poznań/Wrocław”.

Wprawdzie nie wszystkie pociągi KDP wjadą do miasta, bo główny szlak przejdzie bokiem, ale to nie szkodzi. Kalisz stanie się jednym z Lokalnych Hubów Mobilności.

Przyjęta przez CPK zasada jest prosta: pociągi komunikujące ze sobą największe aglomeracje (w tym przypadku Warszawę i Poznań) przejeżdżają obok miast średniej wielkości (w tym przypadku Kalisza) z maksymalną dopuszczalną prędkością i bez zatrzymywania. Skorzystanie tej części pociągów z kolejowej obwodnicy Kalisza bez wjazdu do miasta zapewni najkrótsze czasy przejazdu dużych grup podróżnych między metropoliami – wyjaśniono.

Na czym miasto ma więc zyskać? „Inne pociągi (także dużych prędkości), dzięki układowi łącznic kolejowych wjeżdżają na istniejące stacje, umożliwiając skomunikowanie miast średniej wielkości, w tym Kalisza” – dodawała spółka.

Spółka CPK przekonuje, iż takie rozwiązanie sprawdza się we Francji i Hiszpanii. Np. do Le Mans dziennie nie wjeżdża 35 par pociągów TGV, korzystając z kolejowej obwodnicy, ale i tak miasto odwiedza 21 par pociągów niższej kategorii. Podano też przykład Saragossy, piątego co do wielkości miasta w Hiszpanii. Liczba par szybkich pociągów jadących po jego obrzeżach to 15, a zjeżdżających do centrum – 30.

Ominięcie miasta przez KDP może niektórych niepokoić, ale według planujących linię pasażerowie i tak poczują różnicę.

Podróż z Kalisza do Warszawy może potrwać 1 godz. 39 minut, a do Poznania ok. 40 minut. Oprócz tego po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godziny. Dla porównania: dziś taka podróż regionalnym pociągiem przyśpieszonym trwa 1 godz. 30 min.

CPK podobne rozwiązanie chce zastosować w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.

Kalisz: ale my wolimy szybkie pociągi u siebie

Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski uważa, iż lepiej by było, gdyby szybkie pociągi połączyły się z już istniejącą infrastrukturą.

– Bajpas nie omija Kalisza, on nas rozjeżdża. Powoduje nam mnóstwo kolizji z istniejącą infrastrukturą. To będzie jak blizna na tkance miejskiej Kalisza na lata oddziałując negatywnie na Kalisz – cytuje włodarza PAP.

Podano przykład zakładu produkującego części do samolotów, gdzie zatrudnionych jest 2,5 tys. osób. Co ma wspólnego z szybkimi pociągami? Drgania, które pędzące składy jadące kolejową obwodnicą miałyby wywoływać, mogą utrudnić pracę i w konsekwencji zmusić do przeprowadzki. Wtedy mieszkańcy regionu utraciliby swoje stanowiska.

CPK w przesłanym PAP komunikacie wyjaśnia, iż nowy wariant właśnie…ratuje miejsca pracy

Wcześniejsza koncepcja zakładała wyburzenie kilku innych zakładów. Nowa zaś „znacząco ograniczy ingerencję w istniejącą tkankę miejską”.

Zaznaczono, iż realizowany wariant nie wpłynie na działalność wspomnianego zakładu, więc „miejsca pracy nie są więc w żaden sposób zagrożone”. Co więcej, przedstawiciele przedsiębiorstwa nie zgłaszali podobnych obaw. A oprócz tego gdyby wszystkie pociągi KDP zatrzymywałyby się w Kaliszu, spadłaby ich prędkość – na miejskim odcinku trzeba byłoby zwolnić do 100 km/h

– Po pierwsze, wpływ inwestycji CPK na sąsiedni zakład będzie poddany szczegółowym analizom, a w razie potrzeby inwestor planuje zastosowanie środków zapobiegawczych redukujących drgania. W pobliżu zakładów przemysłowych nie przewidujemy budowy rozjazdów, które teoretycznie mogłyby takie drgania powodować. Co więcej, od dawna w tym miejscu zlokalizowane są tory (Linia Kolejowa nr 14), po których przemieszczają się pociągi pasażerskie i towarowe. W przypadku linii KDP będą to wyłącznie przejazdy pasażerskie – wyjaśnia CPK.

Idź do oryginalnego materiału