Był rok 1980, gdy po raz ostatni w Niemczech bestsellerem rynku samochodowego był inny model niż Volkswagen Golf. Wówczas największym hitem był Mercedes W123 i teraz po 45 latach znowu może dojść do obalenia dominacji Golfa. Realne szanse ma na to SUV Volkswagena, który wyprzedaje ustępującą generację, a pod koniec roku zacznie dostarczać też jego najnowszą odsłonę.
Najnowsze dane KBA potwierdzają, iż Niemcy to przez cały czas największy rynek w Europie. Od stycznia do sierpnia 2025 r. zarejestrowano tam 1 874 820 nowych samochodów. To spadek o 1,7 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. To także -25 proc. w porównaniu do wyniku po 8 miesiącach przed wybuchem pandemii w 2019 r. Sam sierpień w Niemczech był jednak wzrostowy (+5 proc.), bo doszło 207 229 rejestracji.


SUV, który przerwie dominację Golfa?
Zeszły miesiąc padł łupem Volkswagena T-Roca (7 001 szt.). Niemiecki SUV mocno zyskuje klientów na szalonych wyprzedażach przed debiutem nowej generacji, która ma trafiać do klientów jeszcze w tym roku. W efekcie prowadzący po 8 miesiącach Volkswagen Golf (55 365 szt.) ma już T-Roca (55 024 szt.) na tylnym zderzaku. O ile sam T-Roc zyskał 1,7 proc. rejestracji, to rejestracje Golfa zmalały aż o 21 proc. Zmiana lidera rankingu wydaje się więc nieunikniona.
W tym roku Volkswagen ponownie zmierza po całe podium, bo trzecie miejsce zajmuje Tiguan (43 563 szt.). Najpopularniejszym autem innej marki, po udanym sierpniu, jest teraz nowy Opel Corsa (32 091 szt.). Jednak o to miano może też powalczyć BMW X1 (31 091 szt.). Blisko są też Volkswagen Passat (30 744 szt.) oraz Skoda Octavia (30 094 szt.), która zeszły rok kończyła jako czwarta. Ósme miejsce zajmuje SEAT Leon (26 204 szt.), a dziewiąte produkowany w Gliwicach Fiat Ducato (24 778 szt.). Top 10 kompletuje Audi A6 (24 003 szt.).
Volkswagen kontroluje 20 proc. największego rynku w Europie
Wśród marek liderem niemieckiego rynku może być wyłącznie Volkswagen. Co piąty nowy samochód u naszych zachodnich sąsiadów ma znaczek producenta z Wolfsburga. Po sierpniu licznik rejestracji dobił do 375 403 szt. Podium obsadzają też dwie marki premium – Mercedes (170 760 szt.) i BMW (162 212 szt.). Z kolei Skoda (146 847 szt.) pewnie utrzymuje się przed Audi (130 247 szt.). Zmagający się ze spadkami (-14,5 proc.) Opel pozostaje na szóstym miejscu, ale przewaga nad siódmym Fordem (73 993 szt.) przez cały czas jest komfortowa. Natomiast Hyundai (62 437 szt.) stał się w Niemczech popularniejszy od SEAT-a (57 953 szt.) i Toyoty (53 951 szt.).