Wiele młodych osób stoi przed wyborem, jaki kupić sobie pierwszy samochód po zdaniu egzaminu na prawo jazdy? Hyundai w tej materii ma coś do powiedzenia. Jakie w ogóle cechy musi spełniać takie auto? Na pewno istotnymi atutami są tutaj cena, bezawaryjność i względna łatwość w prowadzeniu. zwykle nie szukamy tu też auta, które ma przesadnie dużą moc. Ten model wpisuje się w ten obraz bardzo dobrze.
Hyundai na „pierwszy samochód”?
Bardzo często bywa tak, iż ludzie na swój pierwszy samochód wybierają model, którym wcześniej uczyli się jeździć. Być może wynika to z pewnego strachu przed nowym. Są tacy, którzy wychodzą z założenia, iż skoro poznali już jeden samochód i wiedzą, jak się go obsługuje, nie ma co komplikować sytuacji. Z tego względu niezwykle popularna wśród młodych kierowców jest chociażby Toyota Yaris. W wielu szkołach jazdy i WORD-ach wykorzystuje się właśnie ten model, więc później nowi kierowcy chcą kontynuować z nim przygodę. Często stawia się tu także na Kię Rio, czy Skodę Fabię.
To oczywiście nie jest reguła. Na rynku wiele jest samochodów, które znakomicie nadają się na typowe „pierwsze auto”. Jednym z nich jest Hyundai Getz, który był produkowany w latach 2002-2011. Zacznijmy od tego, iż samochód ma napęd na przednie koła. Doświadczeni kierowcy często nie zwracają na to uwagi, ale dla tych młodych i niedoświadczonych może być to bardzo istotne. Z natury tylny napęd może oznaczać zdecydowanie większe problemy z kontrolą auta. Szczególnie w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Kierowca, który dopiero co nauczył się jeździć, z całą pewnością nie chce doświadczać tego typu niespodzianek.
Moc, cena?
Hyundai Getz to niewielki, miejski hatchback segmentu B. Wydaje się, iż na początek przygody z motoryzacją to może być odpowiedni wybór. Model ma opinię bezpiecznego, bezawaryjnego i stosunkowo łatwego i taniego w utrzymaniu. To na pewno jest coś, na co warto zwrócić uwagę. Oferowany był w kilku wersjach silnikowych zarówno w odmianie benzynowej, jak i dieslowskiej. Nie powinno być tu problemu z „mocą nie do opanowania”, bo w większości przypadków nie przekracza ona 100 koni mechanicznych. Rozpędzanie do setki zajmuje zdecydowanie ponad 10 sekund a prędkość maksymalna w podstawowych wariantach sięga okolic 170 km/h.
To wszystko są cechy i parametry, z których zadowolony powinien być każdy młody kierowca. To jest samochód, którym można przez cały czas się uczyć i zdobywać cenne doświadczenie. Wspomniałem już, iż często w tym wyborze decydującym argumentem może być cena. Nastolatkowie zwykle nie cechują się dużą zasobnością portfela. W przypadku Hyundaia nie powinno być z tym większych problemów. Samochód w zależności od stanu, przebiegu, wariantu silnikowego, czy rocznika, można dziś kupić w zakresie 3-7 tysięcy złotych.
Zdjęcie główne: OSX, Public domain, via Wikimedia Commons