Przy trasie S7, na MOP Olsztynek Południe, ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Nowy punkt sieci ORLEN Charge pozwala na ładowanie ośmiu pojazdów jednocześnie i wykorzystuje system dynamicznego podziału mocy, który gwarantuje optymalny czas ładowania niezależnie od liczby aut.
Moc do 400 kW i aż trzykrotnie szybsze ładowanie
Zainstalowane ładowarki oferują moc od 200 kW przy pełnym obciążeniu, do 400 kW na pojedynczym stanowisku. Dzięki temu ładowanie pojazdu do optymalnego poziomu potrwa około 20 minut, a więc choćby trzy razy krócej niż dotychczas.
„Długi czas ładowania baterii to jedna z barier rozwoju elektromobilności. Nowy hub ORLEN Charge w znacznym stopniu niweluje tę niedogodność, oferując czas ładowania zbliżony do tego, jaki średnio spędzają na stacji kierowcy tradycyjnych pojazdów” – powiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN. Dodał również, iż w perspektywie dwóch lat koncern planuje uruchomienie ponad 50 podobnych hubów wzdłuż głównych tras przejazdowych.
Hub w Olsztynku działa przez całą dobę. Kierowcy mają do dyspozycji intuicyjne ekrany dotykowe, płatności zbliżeniowe oraz aplikację ORLEN Charge, która pozwala śledzić postęp ładowania w czasie rzeczywistym. Dynamiczny system podziału mocy automatycznie rozdziela energię między pojazdy, zapewniając efektywne ładowanie i maksymalne wykorzystanie mocy urządzeń.
Kolejne lokalizacje jeszcze w tym roku
Do końca 2025 roku ORLEN planuje otworzyć kilkanaście kolejnych hubów szybkiego ładowania. Nowe punkty pojawią się m.in. w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zgorzelcu, Nowym Dworze Gdańskim oraz na MOP-ach Barnisław, Gruczno, Morzęcino, Brzegi i Szumowo.
Nowa infrastruktura ładowania zapewnia kierowcom wygodę i elastyczność w planowaniu tras. Krótszy czas ładowania pozwala na przejazd z jednym postojem, a stacje są przystosowane do odpoczynku w tzw. „strefach convenience”.
Orlen otworzył piewszy w kraju hub szybkiego ładowania aut elektrycznych / źródło: kadr z filmu PAP„Technologia pojazdów elektrycznych jest bardzo dobra dla wszystkich użytkownika dróg. To środek transportu, który ma zapewnić spokój i bezpieczeństwo. Dystans 30, 50 czy 100 km dziennie jest w pełni wystarczający dla auta elektrycznego. Taki hub, jaki ORLEN otworzył w Olsztynku, idealnie wpisuje się w potrzeby kierowców” – podkreślił Miko Marczyk, kierowca rajdowy ORLEN Team.
Wsparcie z funduszy UE i plany do 2035 roku
Projekt jest częścią programu „Perun E-mobility”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF Transport AFIF. ORLEN posiada w tej chwili ponad 1,2 tys. punktów ładowania w całej Polsce – zarówno własnych, jak i należących do Energi z Grupy ORLEN.
Zgodnie ze strategią Grupy, do 2035 roku ORLEN Charge ma osiągnąć pozycję lidera na rynku ogólnodostępnego ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Sieć będzie rozwijana również na innych europejskich rynkach, na których koncern jest obecny.
Źródło: PAP / Zdjęcie otwierające: PAP

10 godzin temu













