Pierwsze, nowe BMW M4 CS w BMW Zdunek

1 miesiąc temu

Fabrycznie podrasowane BMW M4, czyli jego wydanie zwane CS, trafiło do gdańskiego salonu BMW Zdunek. W samochodzie został specjalnie dostrojony do bardziej wyczynowej eksploatacji układ jezdny oraz obniżona masa pojazdu, dzięki zastosowaniu licznych komponentów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Moc silnika zwiększona została do 550 KM. Cena? Od 765 000 zł.

Nowe BMW M4 CS klasyfikowane jest pomiędzy konwencjonalnym M4 Competition Coupé, a limitowanym do 1000 sztuk modelem specjalnym BMW M4 CSL. Jego areną jest przede wszystkim tor wyścigowy.

Sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.0 litra, współpracuje z 8-stopniową skrzynią M Steptronic i inteligentnym napędem na wszystkie koła M xDrive. Jednostka ta generuje moc 550 KM, czyli o 20 KM więcej niż w aktualnym BMW M4 Competition Coupé. Silnik nowego BMW M4 CS dostarcza maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie od 2750 do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min. Główne modyfikacje obejmowały przede wszystkim zwiększenie maksymalnego ciśnienia ładowania dwóch turbosprężarek jednoobrotowych do 2,1 Bara oraz wprowadzenie pewnych specjalnych dostosowań do zarządzania silnikiem dla tego modelu.

Samochód ma wyjątkowo sztywny beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji i jest dostosowany do bardzo wysokich ciśnień spalania. Kuty, lekki wał korbowy ma również dużą wytrzymałość na skręcanie, co sprzyja spontanicznej reakcji i łatwości wchodzenia na obroty. Gładzie cylindrów wykonane również w lekkiej konstrukcji mają żelazną powłokę nakładaną w procesie natryskiwania łukowego, co zmniejsza straty spowodowane tarciem. Rdzeń głowicy cylindrów jest produkowany w technologii druku 3D. Ten proces wytwarzania dodatków umożliwia uzyskanie optymalnego dla regulacji temperatury przebiegu kanałów chłodzenia, jakiego nie można uzyskać dzięki konwencjonalnych metod odlewania metalu. Ponadto układ chłodzenia i smarowania zostały zaprojektowane tak, aby sprostać wymagającym warunkom na torze wyścigowym przy stale wysokich prędkościach obrotowych silnika i ekstremalnych przeciążeniach bocznych.

Osiągi to między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h. Podczas jazd testowych na Pętli Północnej toru Nürburgring, nowe BMW M4 CS osiągnęło oficjalny i potwierdzony notarialnie czas 7:21,989 minuty na pełnym okrążeniu liczącym 20 832 km.

Zakres zmian

Na potrzeby nowego M4 CS zmodyfikowano elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego układu jezdnego M, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz zintegrowany układ hamulcowy. Również ustawienia dynamicznej kontroli stabilności DSC oraz trybu M Dynamic dostosowano w tym modelu do specjalnych wymagań dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Tryb M Dynamic rozszerza zakres dynamicznej jazdy na limicie poprzez opóźnienie działania stabilizacji DSC. Wynikający z tego poślizg zapewnia przy wybitnie sportowym stylu jazdy lepsze przeniesienie napędu.

Wyposażenie standardowe tego modelu specjalnego obejmuje układ hamulcowy M z pływającymi tarczami do wyboru z czerwonymi lub czarnymi zaciskami hamulcowymi. Zaciski hamulcowe opcjonalnych węglowo-ceramicznych hamulców M są dostępne w kolorach: czerwonym lub matowo złotym.

Wyczynowy i ekskluzywny charakter nowego BMW M4 CS to w znacznej mierze zasługa użytych licznych elementów obniżających masę pojazdu. Największą rolę odgrywa tu zastosowanie komponentów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Oprócz karbonowego dachu, który obniża środek ciężkości pojazdu, a tym samym zwiększa zwinność i dynamikę pokonywania zakrętów, również maska, przedni splitter, przednie wloty powietrza, obudowy lusterek zewnętrznych, tylny dyfuzor i tylna lotka wykonane są z tego lekkiego, zaawansowanego technologicznie materiału.

Charakterystyczną dla tego modelu stylistykę wyróżniają czerwone linie konturowe i napis „M4 CS” w górnej części dwóch poziomych listew grilla. Podobnie jak z przodu, oznaczenie modelu na klapie tylnej również ma czarną powierzchnię i czerwone obramowanie.

Czerwony znacznik na godzinie 12:00 i karbonowe łopatki zmiany biegów wprowadzają do kokpitu prawdziwą atmosferę sportów motorowych. Również oferowane w standardzie specjalne w tym modelu karbonowe fotele kubełkowe M w niezwykły sposób łączą wyścigowy charakter i komfort na długich dystansach. Mają pełną regulację i podgrzewanie elektryczne, zintegrowane zagłówki oraz podświetlane oznaczenie modelu.

Karbonowe fotele kubełkowe M w BMW M4 CS mają tapicerkę ze skóry Merino i ekskluzywną czarno-czerwoną stylistykę z efektownym kontrastującym stebnowaniem. Dwukolorowy design zastosowano również w tylnej części tego czteromiejscowego samochodu sportowego High Performance. Boczki zarówno przednich, jak i tylnych drzwi oraz wykończenie tyłu obite są w całości czarną skórą. Ekskluzywna atmosfera to również zasługa czerwonego napisu CS na konsoli środkowej, pasów bezpieczeństwa M z kontrastującymi szwami w kolorach BMW M GmbH, antracytowej podsufitki, listew ozdobnych z włókna węglowego i listew progowych z napisem „M4 CS”.

Prezentowany egzemplarz eksponowany jest w salonie BMW Zdunek w Gdańsku. Dostępny jest do zakupu w cenie 857 400 zł.

Idź do oryginalnego materiału