Pierwsze Audi bez czterech pierścieni wywołuje zamieszanie na chińskim rynku. Model ukradł scenę rywalom na targach w Szanghaju

3 godzin temu

W listopadzie 2024 r. media zelektryzowała informacja o wspólnym projekcie Audi i chińskiego giganta SAIC. Submarka o nazwie AUDI stworzona w Chinach i dla Chin nie nosi czterech pierścieni, ale dziedziczy logo w postaci napisu, aby podkreślić nowy wizerunek i geny niemieckiej marki. Oficjalna prezentacja pierwszego produkcyjnego modelu nowej marki ukradła scenę rywalom podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju.

Seryjne E5 Sportback zachowało wiele z konceptu o nazwie AUDI E

Pierwszy wspólny seryjny model Audi i SAIC na chiński rynek stał się faktem. Jest w nim najmniej Audi, jakie znamy w Europie. To dlatego, iż w odróżnieniu od dotychczasowej linii produktów SAIC Audi, to nowe „AUDI” koncentruje się na inteligentnych rozwiązaniach najwyższej klasy i jest pozycjonowane jako wyraźny wyznacznik przyszłego innowacyjnego rozwoju Audi.

Nie jest tajemnicą, iż niemiecki producent wiąże wielkie nadzieje z tą nową strategią na najważniejszym dla niego rynku. Dyrektor generalny projektu Fermín Soneira powiedział kiedyś: „Jeśli odniesiemy sukces w Chinach, z pewnością odniesiemy sukces na całym świecie”. To odzwierciedla, jak istotną pozycję ma nowa submarka w globalnym układzie Audi. Trzeba wiedzieć, iż cykl rozwojowy tego niezwykłego modelu E5 Sportback wynosi zaledwie 18 miesięcy. To mniej niż połowę cyklu rozwojowego tradycyjnych modeli producenta z Ingolstadt.

Elektryczny samochód w wersji produkcyjnej to jedna z najgorętszych premier targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Model znalazł się w centrum uwagi, wzbudzając duże oczekiwania rynku i wielką ciekawość wśród publiczności. Pod względem wyglądu zewnętrznego, seryjny samochód model w największym możliwym stopniu odtworzył design wcześniej zaprezentowanego samochodu koncepcyjnego AUDI E. Przód samochodu wyposażono w powiększoną, pierścieniową grupę świateł LED, która jest bardzo rozpoznawalna, a prostokątne reflektory sprytnie ukryto po obu stronach. Na dachu znajduje się lidar, który zapowiada inteligentne zdolności prowadzenia pojazdu.

Fabryka oświetlenia Pioneer Lighting Factory w E5 Sportback zaliczyła olśniewający debiut, fot. SAIC AUDI CN

AUDI E5 Sportback może wywołać niezłe zamieszanie na chińskim rynku pojazdów elektrycznych

Wspólny model Audi i SAIC głęboko integruje technologie inżynieryjne niemieckiej marki z innowacyjnymi rozwiązaniami, które spełnią potrzeby chińskich konsumentów. AUDI E5 Sportback jest pionierem nowej koncepcji pojazdów.

Gdy zajrzymy do jego wnętrza, najbardziej rzucającą się w oczy rzeczą będzie wg opinii wielu nieco przesadzona konstrukcja dużego ekranu. To projekt, który znacznie różni się od tradycyjnego stylu wnętrza Audi, a bardziej przypomina koncepcję wzornictwa chińskich samochodów elektrycznych. Panele wykończeniowe tworzą ciepłą i komfortową atmosferę. System interakcji człowiek-komputer jest, jak wielu podkreśla w dużym stopniu spójny ze zwyczajami Chińczyków i integruje różnorodne aplikacje rozrywkowe. Dodatkowo responsywny system samochodowy połączono z popularnymi w tej chwili funkcjami AI, tworząc inteligentnego „Asystenta AUDI”.

Jeśli chodzi o układ napędowy, to E5 Sportback otrzymał akumulator o pojemności 100 kWh, a zasięg CLTC przekracza 700 kilometrów. Pojazd wykorzystuje architekturę elektryczną 800 V z możliwością ultraszybkiego ładowania. W efekcie może zwiększyć zasięg o 370 kilometrów w ciągu 10 minut szybkiego ładowania, imponując wydajnością ładowania.

Jeśli chodzi o osiągi, to pojazd wyposażono w przednie i tylne podwójne silniki o maksymalnej mocy 570 kW (787 KM) oraz napęd na cztery koła quattro. Oficjalnie przyspieszenie do setki zajmuje mu 3,6 sekundy. W związku z tym, iż dodatkowo korzysta z zaawansowanych technologii tj. progresywny układ kierowniczy przednich kół, czy zawieszenie pneumatyczne, to ma wszystko, by namieszać w segmencie pojazdów elektrycznych na chińskim rynku.

Widok wnętrza E5 Sportback EV

Podsumowanie

Wisienką na torcie innowacji jest elegancki i dynamiczny styl nadwozia E5 Sportback typu fastback. Zorientowany na potrzeby wymagających klientów w Chinach będzie rywalizować z konkurentami marek NIO, Xpeng i Tesli. Czy jest na tyle unikalny, iż zdoła zdobyć przyczółek na chińskim rynku luksusowych, elektrycznych samochodów?

Nie jest tajemnicą, iż kluczem do sukcesu będzie cena. Wprowadzenie E5 Sportback do oferty w Chinach zaplanowano na lato 2025 r. Kolejne dwa modele, także elektryczne trafią na tamtejszy rynek w latach 2026 i 2027.

Po 12 optymalizacjach aerodynamicznych stworzono opływowe nadwozie E5 Sportback o niskim oporze, fot. SAIC AUDI CN
źródło: SAIC AUDI CN
E5 Sportback wykorzystuje 27 czujników, które skanują w czasie reczywistym każdy szczegół na zewnątrz nadwozia, źródło: materiały producenta
Idź do oryginalnego materiału