Piekło zamarzło? Elektryczna Klasa G w Mercedes-Benz BMG Goworowski

1 dzień temu

Jeden z najbardziej kultowych modeli Mercedesa, produkowany od ponad 40 lat legendarny terenowy model Klasy G, doczekał się elektrycznego napędu. Choć brzmi to jak herezja… ma sens. To chyba najbardziej uzasadniona decyzja o zeletryfikowaniu jakiekolwiek modelu samochodu w historii. Dlaczego?

Klasa G swój surowy, terenowy charakter zaczęła tracić w latach 90-tych, przekształcając się w lanserski samochód, który mimo zaawansowanych możliwości terenowych, najczęściej służył jako auto miejskie.

Zadawał szyku na podjazdach modnych klubów, restauracji i przed galeriami handlowymi. Wprowadzenie w 2018 roku zupełnie nowej generacji, nie wiele zmieniło. Klasa G jest wciąż obiektem pożądania bardzo wielu miłośników motoryzacji, ale niezaprzeczalnie nie jest to samochód, którym chciałoby się pojechać “w trasę” – jest za wolny, nie prowadzi się tak dobrze jak np. sedany, zużywa dużo paliwa i stawia ogromny opór aerodynamiczny, przez co jest głośny. Potwierdza to więc jego zastosowanie wspomniane w pierwszym akapicie. Może właśnie dlatego Mercedes postanowił wprowadzić do sprzedaży jego elektryczną wersję.

Stylistycznie samochód jest niemal identyczna jak odmiana spalinowa. Odróżniają go detale, spośród których najwyraźniejszy wydaje się brak koła zapasowego na tylnej klapie. Ponadto niebieskie listwy wokół nadwozia, emblemat EQ na przednich błotnikach i odmienny panel przycisków na centralnej konsoli.

Mercedes-Benz G 580 EQ wciąż jest bardzo dzielny w terenie. W pewnych obszarach wersja elektryczna przewyższa choćby warianty z napędem konwencjonalnym – na przykład pod względem głębokości brodzenia w wodzie i błocie, która wynosi aż 850 mm. Ponadto, elektryczna Klasa G ma zdolność pokonywania choćby 100-procentowych wzniesień (45 stopni) na odpowiednich powierzchniach, a prześwit, podwozia od nawierzchni wynosi minimum 250 mm. Kąt natarcia ma 32°, kąt zejścia 30,7° a kąt rampowy 20,3°.

Napęd G 580 EQ

Klasa G ma cztery silniki zintegrowane z ramą drabinkową – z przodu i z tyłu znalazły się obudowy mieszczące po dwie jednostki. Napęd jest realizowany za pośrednictwem krótkich półosi, co oznacza, iż do podwozia można było przykręcić także tylne silniki elektryczne. Każdy z motorów rozwija moc szczytową 108 kW (147 KM), co daje łącznie maksymalną moc całkowitą 432 kW (588 KM). Maksymalny całkowity moment obrotowy wynosi 1164 Nm. Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h.

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ oferuje przełożenie redukcyjne LOW RANGE. Każdy silnik ma własną, centralnie przełączaną przekładnią. Przy każdej osi, we wspólnej obudowie, znajdują się dwa silniki elektryczne, ich skrzynie biegów oraz podwójny falownik. Taka konfiguracja umożliwia zmniejszenie przełożenia pod kątem jazdy w trudnym terenie, zapewniając maksymalny moment obrotowy oraz harmonijne zarządzanie temperaturą. Dostępne jest również ustawienie drogowe HIGH RANGE, gwarantujące maksymalny zasięg.

Elektryczna Klasa G zawraca w miejscu. Dosłownie!

Dzięki opcji G-TURN kierowcy mogą zawrócić nową, elektryczną Klasą G natychmiast i niemal w miejscu. Na nieutwardzonej lub luźnej nawierzchni samochód wykonuje maksymalnie dwa pełne nawroty w żądanym kierunku, co nie tylko wygląda spektakularnie, ale może być również pomocne w terenie – na przykład, jeżeli przeszkoda z przodu uniemożliwia dalszą jazdę. Cztery niezależnie napędzane koła mogą obracać pojazd w lewo lub w prawo, w zależności od potrzeb. W tym celu koła po prawej i lewej stronie pojazdu obracają się w przeciwnych kierunkach.

Aby skorzystać z tej funkcji, samochód musi stać nieruchomo na płaskiej powierzchni, z zamkniętymi drzwiami, przednimi kołami ustawionymi na wprost i wciśniętym pedałem hamulca. Dodatkowo należy ustawić położenie D przekładni, wybrać program jazdy Rock i włączyć reduktor LOW RANGE. Wtedy kierowca może aktywować G-TURN dzięki odpowiedniego przycisku na panelu obsługi. Żądany kierunek obrotu wybiera się, pociągając i przytrzymując lewą lub prawą manetkę przy kierownicy. Później należy przytrzymać kierownicę, zwolnić pedał hamulca i wcisnąć pedał przyspieszenia. Po dwóch pełnych obrotach samochodu funkcja G-TURN zostaje automatycznie anulowana. Kierowca może także w dowolnym momencie wyłączyć ją manualnie, zwalniając manetkę przy kierownicy lub pedał gazu.

Ponad 660 tys. zł za elektrycznego terenowca Mercedesa

Polski cennik elektrycznej Klasy G otwiera kwota 664 100 zł z deklarowanym zasięgiem 468 km. Samochody dostępne są w trójmiejskich salonach Mercedes-Benz. Prezentowany na zdjęciu, eksponowany jest w gdyńskim salonie BMG Goworowski. Można tam tez skorzystać z jazdy testowej.

Idź do oryginalnego materiału