Oto zupełnie nowe, w pełni elektryczne Volvo ES90 [galeria]

4 godzin temu

Niektórzy mogą powiedzieć, iż to sedan. Inni zobaczą fastbacka, a choćby ślady SUV-a. Volvo Cars twierdzi, iż to użytkownicy definiują auto. Nowe, elektryczne Volvo ES90 tworzy własną przestrzeń łącząc cechy aut o wszystkich wymienionych formach.

ES90 łączy w sobie wyrafinowaną elegancję sedana, adaptowalność fastbacka oraz przestronne wnętrze i większy prześwit kojarzony z SUV-ami. To wszechstronny samochód, który nie idzie na kompromis w kwestii komfortu ani przestrzeni.

ES90 został zaprojektowany tak, aby ewoluować z czasem i jest zasilany przez komputery nowej generacji, które stanowią ośmiokrotną poprawę (według deklaracji producenta) w porównaniu z poprzednią generacją. To również pierwszy samochód Volvo z technologią 800 V, co oznacza znacznie szybsze ładowanie od jakiegokolwiek elektrycznego Volvo dostępnego dziś. I oczywiście, jest zaprojektowany pod kątem maksymalizacji bezpieczeństwa, ale to przecież DNA szwedzkiej marki. Z otwartymi już zamówieniami na wybranych rynkach, ES90 jest najnowszym dodatkiem do zrównoważonego portfolio produktów premium Volvo. Jest to szósty w pełni elektryczny model w ofercie, dołącza do EX90, EM90, EX40, EC40 i EX30.

„Volvo ES90 łączy nasze najbardziej zaawansowane technologie ze skandynawskim wzornictwem i najwyższym komfortem, tworząc prawdziwy samochód Volvo klasy premium zaprojektowany, aby podnieść jakość Twojego życia” — mówi Jim Rowan, nasz CEO. „Dołącza do SUV-a EX90 jako jeden z naszych flagowych modeli i umacnia naszą pozycję lidera branży w samochodach definiowanych programowo, które wykorzystują moc podstawowych obliczeń”.

Przód nowego Volvo wyróżnia się charakterystyczną dla marki unowocześnioną sygnaturą świetlną reflektorów, czyli tzw. Młot Thora. Tył jest równie charakterystyczny, z nowymi tylnymi lampami LED w kształcie litery C uzupełnionymi lampami LED w tylnej szybie. Wybierając ES90, klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów nadwozia i czterech opcji kół o rozmiarze od 20 do 22 cali.

Duża i szeroka klapa bagażnika ułatwia załadunek i rozładunek bagażu rodzinnego lub sprzętu na wycieczkę narciarską. Bagażnik zapewnia do 424 litrów przestrzeni ładunkowej. W razie potrzeby zwiększenia tej przestrzeni, wszystkie trzy tylne siedzenia można złożyć osobno, wówczas przestrzeń ładunkowa powiększy się do 733 litrów. Oprócz tego auto wyposażono także w przedni, niewielki bagażnik (22 l) do przechowywania kabli ładujących.

Wewnątrz nacisk położono na najwyższy komfort, autentyczne materiały i celowy design, zgodnie ze skandynawską tożsamością i zasadami projektowania, które są znakiem rozpoznawczym Volvo. Dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 3,1 metra ES90 zapewnia bardzo dużo miejsca na nogi dla pasażerów w drugim rzędzie, co czyni go wyjątkowo wygodnym miejscem do podróżowania zarówno dla dorosłych, jak i dzieci. Sześć motywów oświetlenia wnętrza dla dobrego samopoczucia sensorycznego i różnorodne opcje tapicerki pozwalają dodatkowo spersonalizować ES90.

ES90 jest również wyposażony w panoramiczny dach, który zapewnia ochronę UV do 99,9 procent. Opcjonalnie istnieje możliwość wyboru dachu elektrofotochromowego, co pozwala dostosować przejrzystość szkła dzięki jednego przycisku. Dodatkowy komfort zapewnia czterostrefowy system klimatyzacji z zaawansowanym oczyszczaczem powietrza, certyfikowanym jako przyjazny dla astmatyków i alergików. Może on zatrzymać do 95 procent cząstek PM 2.5 przed przedostaniem się do kabiny i usunąć 99,9 procent alergenów trawy, drzew i pyłków.

Volvo to również wysokie oczekiwania względem akustyki i systemu audio. Jest szansa, iż ES90 nie ich nie zawiedzie. Volvo chwali się, iż ES90 zaprojektowano z myślą o doskonałym komforcie dźwięku. Poziom hałasu wewnątrz jest bardzo niski, co czyni go ponoć jedną z najcichszych kabin w gamie marki, co z kolei pozwala jeszcze bardziej cieszyć się systemem dźwiękowym.

Dostępne są trzy poziomy, na czele z najwyższej klasy systemem dźwiękowym Bowers & Wilkins z 25 oddzielnymi głośnikami o wysokiej wierności w całej kabinie, w tym głośnikami zagłówkowymi i sufitowymi. System oferuje również realistyczny dźwięk przestrzenny Dolby Atmos, który zapewnia wciągające wrażenia dźwiękowe. Ekskluzywny dla systemu Bowers & Wilkins jest specjalny tryb odtwarzający dźwięki legendarnych londyńskich studiów Abbey Road.

Nowe ES90 jest wyposażone w system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji z wbudowanymi usługami Google, co obejmuje usługi takie jak Mapy Google, Asystent Google i więcej aplikacji w Google Play. System obsługujący 5G, płynny i responsywny jest zasilany przez platformę Snapdragon Cockpit firmy Qualcomm Technologies i zaprojektowany tak, aby dostarczać wszystkich informacji krytycznych dla jazdy, których potrzebujesz, gdy ich potrzebujesz, za pośrednictwem 9-calowego wyświetlacza kierowcy i wyświetlacza przeziernego.

Tymczasem duży, 14,5-calowy wyświetlacz centralny zapewnia dostęp do nawigacji, rozrywki, klimatyzacji, telefonu i nie tylko. A aby pomóc poruszać się po ciasnych miejscach parkingowych, nowy widok 3D obsługiwany przez kamerę 360 jest dostępny, gdy tego potrzebujesz.

ES90 został zbudowany na nowoczesnej architekturze SPA2 i, podobnie jak EX90, opiera się na stosie technologicznym Volvo Cars Superset . Składa się on z jednego zestawu modułów sprzętowych i programowych, które będą podstawą wszystkich nadchodzących samochodów elektrycznych marki.

„Superset jest obsługiwany przez rdzeń obliczeniowy, a ES90 jest pierwszym samochodem Volvo, który jest napędzany przez podwójną konfigurację NVIDIA DRIVE AGX Orin. To czyni go najpotężniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek stworzyliśmy pod względem rdzeniowej mocy obliczeniowej” — mówi Anders Bell, nasz dyrektor ds. inżynierii i technologii. „Pozwala nam to jeszcze bardziej podnieść poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa i ogólnej wydajności dzięki danym, oprogramowaniu i sztucznej inteligencji”.

ES90 reprezentuje również najnowsze rozwiązania w zakresie systemów elektrycznych i technologii akumulatorów. Nowa technologia 800 V debiutuje w ES90, pomagając odblokować szybsze ładowanie, lepszą ogólną wydajność i większą wydajność. Rezultatem jest samochód, który pokonuje większe odległości i ładuje się szybciej niż jakikolwiek elektryczny Volvo. ES90 może dodać 300 kilometrów zasięgu w zaledwie 10 minut na stacjach szybkiego ładowania o mocy 350 kW i oferuje zasięg do 700 kilometrów w cyklu testowym WLTP. Odważne proporcje ES90 również przyczyniają się do wydajności samochodu i przekładają się na współczynnik oporu powietrza (Cd) wynoszący 0,25. Ilustruje to, jak wydajnie samochód porusza się w powietrzu i jest najniższy ze wszystkich samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy. Im niższa wartość, tym bardziej wydajny samochód, co dla klientów oznacza mniejsze zużycie energii i większy zasięg.

Ponieważ jest to Volvo, ES90 został zaprojektowany, aby pomóc chronić wszystkich w samochodzie i wokół niego. ES90 jest wyposażony w mocną klatkę bezpieczeństwa, najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, a także zoptymalizowane strefy zgniotu. Aktywne systemy bezpieczeństwa są zasilane przez zaawansowany zestaw czujników, w tym pięć radarów, siedem kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i lidar firmy Luminar Technologies. Ten zestaw czujników umożliwia widzenie poza zasięgiem człowieka, aby pomóc uniknąć kolizji i zagrożeń na drodze. ES90 ma również pionierski system rozumienia kierowcy w standardzie, który może wykryć, kiedy uwaga kierowcy nie jest już skupiona na drodze i wkroczyć, aby pomóc. Safe Space wspiera kierowcę nie tylko podczas jazdy, ale także podczas parkowania. Alarm otwarcia drzwi w ES90 pomaga wypatrywać i chronić rowerzystów lub pieszych przechodzących obok, gdy otwierasz drzwi. A gdy zamierzasz wysiąść z samochodu, czujnik obecności pasażerów w całej kabinie ES90 pomoże Ci uniknąć pozostawienia bliskich w tyle. Potrafi wykryć ruch w skali submilimetrowej, taki jak delikatny oddech dziecka. Nowe Volvo ES90 można już zamawiać w Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, na Węgrzech, we Włoszech, w Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Nowe Volvo ES90 w Polsce startuje od kwoty 343 900 zł, za wersję Core z jednym silnikiem z napędem na koła tylne (6,9 s do 100 km/h) i deklarowanym zasięgiem WLTP w cyklu mieszanym 650 km. Najdroższa w gamie jest wersja Volvo ES90 Ultra Twin Motor Performance (4 s. do 100 km/h) o zasięgu 700 km z napędem na wszystkie koła, jej cena bez opcji startuje od 440 990 zł. Poniżej jeszcze galeria zdjęć producenta, która przybliży wam wygląd nowego Volvo ES90:

Jeśli artykuł Oto zupełnie nowe, w pełni elektryczne Volvo ES90 [galeria] nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału