Oto SUV, który nie znosi kompromisów. Potężna moc i napęd 4×4. Poradzi sobie w każdym terenie

12 godzin temu

Segment SUV przez każdego z nas jest postrzegany nieco inaczej i każdy z nas ma wobec niego inne wymagania. Są tacy, którzy cenią te auta przeze wszystkim za rozmiar, a więc jednocześnie za przestrzeń i ładowność. Natomiast są też tacy, którzy oczekują od samochodu czegoś więcej. Przykład tego konkretnego modelu świadczy o tym bardzo dobitnie. To SUV, który nie znosi kompromisów.

SUV do zadań specjalnych

Czym adekwatnie jest segmentu SUV? W Polsce bardzo często funkcjonuje definicja samochodu łączącego w sobie cechy auta osobowego i terenowego. W języku angielskim rozwinięcie skrótu to jednak „Sport Utility Vehicle”, a więc coś, co jednocześnie sugeruje nam cechy sportowe. Ta definicja bardzo często jest umowna, natomiast nie zmienia to faktu, że… jakiekolwiek adekwatności czy to terenowe, czy sportowe, to w wielu nowoczesnych SUV-ach mrzonka. W wielu przypadkach jakiekolwiek aspekty terenowe mają związek wyłącznie ze stylizacją – bynajmniej nie z rodzajem napędu, czy też mocą. W przypadku tego modelu jest jednak zgoła odmiennie.

By Elise240SX – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Można powiedzieć, iż Jeep Commander to SUV absolutny. Mam wrażenie, iż ta definicja powstała po to, aby we adekwatny sposób określić właśnie takie samochody. Pierwsza generacja była produkowana w latach 2005-2010 i pod względem wizualnym… nie urzeka. Owszem – to samochód o klasycznym wyglądzie, stylowy, ale jednocześnie potężny i masywny. Na pierwszy rzut oka wygląda jak maszyna, której nie da się uszkodzić. Która jest w stanie wytrzymać wszystko i poradzić sobie z każdym wyzwaniem. Zresztą – przecież to Jeep – takie cechy charakteru nie mogą dziwić.

Idealnie oddaje zamysł segmentu?

Jeep Commander ma fantastyczny napęd na cztery koła. Zastosowano tam systemy i rozwiązania adekwatne samochodom terenowym – pod wieloma względami Commander był wówczas najlepszym autem w swojej klasie. jeżeli chodzi o te adekwatności terenowe, Jeep zdolny był do rzeczy wielkich. Benzynowe silniki miały pojemność od 3,7 do 5,7 litra. Były to V6 lub V8 o mocy od 213 do 334 koni mechanicznych. Diesel to 3-litrowe V6 o mocy 215 koni, zatem nie było w ofercie wersji o mocy mniejszej, niż 200 koni mechanicznych. Wszystkie te dane sprawiają, iż definicję SUV możemy tu rozumieć w sensie dosłownym. I to niezależnie od tego, czy bliższa jest nam ta skupiająca się bardziej na aspektach sportowych, czy terenowych.

By Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Pomimo faktu, iż od zakończenia produkcji pierwszej generacji Commandera minęło już trochę czasu, samochód do dzisiaj zbiera świetne oceny i wyróżnia się na tle konkurencji. Zakup takiej konstrukcji nie jest dziś przesadnie wymagający finansowo. Już w przedziale cenowym 20-30 tysięcy złotych jesteśmy w stanie znaleźć szereg zadbanych egzemplarzy – również z przebiegiem poniżej 200 tysięcy kilometrów, na przykład z rocznika 2008.

Zdjęcie główne: Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Idź do oryginalnego materiału