Bez wątpienia bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych kwestii dla wszystkich producenta samochodów. Dlatego każdy pojazd przed wprowadzeniem na rynek musi być pod tym kątem gruntownie i skrupulatnie sprawdzony. Zajmuje się tym między innymi NCAP – czyli program oceny nowego samochodu.
W przypadku samochodów status wyroczni zapewniło sobie Euro NCAP, które od lat przeprowadza próby modeli wchodzących na rynek Starego Kontynentu. Dane, jakie można znaleźć na stronie Euro NCAP są niezwykle szczegółowe. Mimo, iż informacje są podsumowane i prezentowane w postaci gwiazdek (maksymalna ocena to pięć gwiazdek), każdy zainteresowany może sprawdzić więcej szczegółów.
Przeciążenie o wartości 400 G
Producent, który chce poddać testom Euro NCAP swój nowy model, musi dostarczyć ekspertom cztery auta, które zostaną poddane czterem próbom. Pierwsza to zderzenie czołowe przy prędkości 64 km/h. Druga to zderzenie boczne z prędkością 50 km/h. Trzecia natomiast to zderzenie z pieszym przy prędkości 40 km/h. Ostatnia próba to zderzenie z słupem przy prędkości 29 km/h. Jak można więc zauważyć, są to prędkości relatywnie niewielkie.
Blogerzy z kanału FUEL GUZZLER postanowili więc przeprowadzić test po swojemu. W tym celu rozpędzili popularny rodzinny samochód do prędkości 200 km/h a następnie uderzyli nim w betonowy blok.
Jak sami stwierdzili – chcieli w ten sposób pokazać kierowcom, co zostanie z auta, kiedy dojdzie do wypadku przy tzw. prędkości autostradowej – którą zresztą bardzo często przekraczamy. W tym miejscu warto tylko dodać, iż przeciążenie działające na kierowcę i pasażera wyniosło 400 G. Materiał publikujemy ku przestrodze.
Czym jest NCAP?
Euro NCAP (Program Oceny Nowego Samochodu), jest organizacją mającą za zadanie przetestowanie wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Weryfikacji poddane są wyłącznie kwestie bezpieczeństwa. Dlatego właśnie eksperci NCAP nie zwracają uwagi na takie parametry jak bezawaryjność, osiągi, czy zużycie paliwa. Liczy się tylko to, jak dany pojazd zachowa się w momencie kolizji.
Co ciekawe, od 1997 roku NCAP kupuje samochody anonimowo, a następnie przeprowadza na nich testy zderzeniowe, które są wykładnią do oceny poziomu bezpieczeństwa.
Członkami Euro NCAP są m.in. departamenty transportu Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii, Luksemburga i Szwecji, a także instytut ADAC, DEKRA oraz FIA, czyli Międzynarodowa Organizacja Sportów Motorowych. Te organizacje dysponują budżetem pozwalającym na zakup odpowiedniej liczby aut i przeprowadzenie testów bezpieczeństwa. Dlaczego auta są kupowane anonimowo, a nie dostarczane przez producentów? W ten sposób Euro NCAP chce uniknąć podważania wiarygodności testów i zarzutu, iż badania były prowadzone na specjalnie przygotowanych egzemplarzach. – podaje portal ibemo.pl.
Jak słusznie zauważa portal ibemo.pl Jeszcze przed powstaniem Euro NCAP producenci zachwalali bezpieczeństwo produkowanych przez siebie samochodów. Sęk w tym, iż bazowano głównie na wynikach własnych badań i crash-testów (testów zderzeniowych), które delikatnie to ujmując – nie zawsze były wiarygodne i zgodne z prawdą.
Niestety poszczególne analizy były prowadzone według indywidualnego klucza, przez co trudno było je ze sobą porównać. Testy zderzeniowe Euro NCAP są wykonywane według jednolitych zasad, dlatego wyniki osiągane przez poszczególne pojazdy można ze sobą porównywać. – czytamy na ibemo.pl.
Testy NCAP – na czym polegają?
Testy Euro NCAP składają się z kilku części. W ich skład wchodzą:
- zderzenie czołowe (front impact). Symuluje uderzenie w nieruchomą, podatną na deformację przeszkodę przednią częścią samochodu. Przy prędkości 64 kilometrów na godzinę;
- zderzenie boczne (side impact). Polega na uderzeniu w lewy bok pojazdu przeszkodą o szerokości 1,5 metra przy prędkości 50 kilometrów na godzinę;
- zderzenie z pieszym (pedestrian impact). W ramach tego testu wystrzeliwuje się z prędkością 40 kilometrów na godzinę manekiny. Uderzają one w maskę, przednie reflektory oraz zderzak;
- zderzenie ze słupem (pole test). Przeprowadzany w celu sprawdzenia, jak zareaguje samochód po uderzeniu bokiem (na wysokości słupka B) w słup o szerokości 254 milimetrów przy prędkości 29 kilometrów na godzinę.
- Przyznawane przez NCAP gwiazdki są istotną informacją na temat tego, jaką ochronę kierowcy i pasażerom zapewnia dany model w razie wypadku.