Debiut najmocniejszej Cupry Formentor VZ5 zbiega się z trzecimi urodzinami marki Cupra. Charakterny SUV wyróżnia się mocą i limitowaną produkcją.
Rozszyfrujmy na wstępie, co kryje się za oznaczeniem VZ5
VZ to skrót od veloz, co w języku hiszpańskim znaczy „szybki”. Numer 5 odnosi się do liczby cylindrów. Pod maskę Cupry Formentor trafił bowiem 5-cylindrowy 2,5-litrowy silnik TFSI z Audi RS Q3. To ceniona na świecie konstrukcja, którą Audi nie chciała się do tej pory dzielić. W RS Q3 generuje 400 KM, w przypadku Formentora VX5 mamy 10 KM mniej i taki sam moment obrotowy – 480 Nm. Cupra jednak jest szybsza w sprincie od niemieckiego kuzyna, pokonując pierwszą setkę w 4,2 s – Audi potrzebuje na to 4,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Podobnie jak w Audi moc na 4 koła przekazuje 7-biegowa automatyczna skrzynia DSG
Cupra Formentor VZ5 została obniżona o 10 mm względem wersji z jednostką 2.0 TSI. Posiada również adaptacyjne zawieszenie z 15 poziomami regulacji siły tłumienia amortyzatorów oraz sportowe hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami Akebono z przodu. Specjalnie dla tej wersji zaprojektowano też felgi, które mają aż 20-cali.
Cupra Formentor VZ5 – stylistyka
Z zewnątrz sportowego SUV-a Cupry poznamy po wytłoczeniach na masce, matowo czarnej kratce
i większym wlocie w zderzaku. Inny jest kształt tylnego dyfuzora oraz ułożenie czterech miedzianych końcówek wydechu (a la Lexus z serii F Sport). Na środku tylnej klapy umieszczono czarny matowy napis Cupra, któremu towarzysz oznaczenie VZ5. Wyróżnikiem topowej odmiany będzie też lakier Taiga Grey, dostępny wyłącznie dla tego modelu.
We wnętrzu znajdziemy kubełkowe fotele w niebieskiej lub czarnej skórze oraz szczotkowane aluminium i miedziane detale. Fotele pokryte skórą Nappa można zaznaczyć w opcjach.
Cupra Formentor VZ5 trafi na rynek w ostatnim kwartale roku
I będzie limitowana do 7000 sztuk. Chętni muszą więc trzymać rękę na pulsie. Alternatywą dla Formentora VZ5 pozostaje zwykła wersja VZ o mocy 310 KM. Jej cena staruje od 194 500 zł.
Źródło: Cupra