Ostatnia faza produkcji Forda GT Mk IV

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

Ford Performance przechodzi do trzeciej – i ostatniej – fazy produkcji Forda GT Mk IV. Prawie dekadę trwa już ręczny montaż egzemplarzy Forda GT obecnej generacji w jednym zakładzie produkcyjnym, jednak seria kończy linię legendarnych samochodów, znanych z dróg i torów wyścigowych.

Większość z 67 wyprodukowanych egzemplarzy trafiła już do klientów, Ford Performance przyjmuje więc zamówienia na inne samochody. GT Mk IV, stworzony we współpracy z Multimatic Motorsports, partnerem Forda, może pochwalić się rozwiązaniami technicznymi przewyższającymi większość samochodów wyścigowych GT oraz niewyobrażalnymi osiągami na torze. Model doskonale wpisuje się w rolę samochodu kolekcjonerskiego, który będzie dawał zbyt wiele emocji, by trzymać go w garażu.

Nieczęsto pozwala się inżynierom Forda i Multimatic na swobodę, mówiąc „róbcie swoje”, ale właśnie taką swobodę otrzymali oni przy tworzeniu Forda GT Mk IV. Mogą wyposażyć model i w to, na co nie pozwalają regulaminy wielu serii wyścigowych, a zarazem w to, czego nie można stosować w samochodach homologowanych na drogi publiczne.

Zespół zaangażował się bez reszty w produkcję GT Mk IV. Czekamy na ten przykry moment, kiedy ostatni egzemplarz opuści nasz salon, ale cieszymy się, iż trafi on do wyjątkowo szczęśliwego klienta.

Mk IV, bazuje na wyścigowych Fordach GT, które zajęły pierwsze i trzecie miejsce podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2016 roku. GT Mk IV to szczytowe osiągnięcie konstrukcyjne zespołu Ford Performance w zakresie osiągów i stanowi radykalne odejście od stonowanych konstrukcji siostrzanych modeli. Samochód zyskał zupełnie nowe nadwozie, układ napędowy i zawieszenie — specjalnie skonfigurowane, aby zestaw sprawdził się w dowolnym dniu na torze.

Forda GT Mk IV napędza 3,8-litrowy silnik V6 EcoBoost trzeciej generacji z podwójnym turbodoładowaniem, mocniejszy niż w będącym jego konstrukcyjną bazą samochodzie wyścigowym. Ponad 820 koni mechanicznych, generowanych przez jednostkę napędową zbudowaną w firmie Roush-Yates Engines, trafia na koła za pośrednictwem sprzęgła i sześciobiegowej skrzyni biegów, bardziej zaawansowanych niż podzespoły zastosowane w układach napędowych zwycięzców Le Mans.

Amortyzatory Multimatic Adaptive Spool Valve, dobrane do bardziej zaawansowanego zawieszenia samochodu, mogą być dostrajane przez kierowcę z kokpitu w trakcie okrążenia; nie ma potrzeby zatrzymywania się w celu regulacji. Podwozie korzystające z włókna węglowego jest dzielone z samochodami wyścigowymi Ford GT i GT Mk II, jednak specjalistyczna górna klatka bezpieczeństwa jest komponentem unikatowym dla GT Mk IV.

Przy prędkości 241 km/h (150 mil/h) Ford GT Mk IV generuje ponad 1088 kg (2400 funtów) docisku i może wchodzić w zakręty z przeciążeniem przekraczającym 3g. W rzeczywistości egzemplarz GT Mk IV prowadzony przez nieprofesjonalnych kierowców pokonywał ten sam tor szybciej, niż pierwowzór – wyścigowy Ford GT GTLM z fabrycznymi kierowcami za kierownicą. To mówi wiele o stopniu zaawansowania Mk IV.

Ze względu na ekskluzywność i wyjątkowe parametry pojazdu, Ford Performance i Multimatic przygotowały ofertę jazd torowych Multimatic On Track dla wszystkich właściciela. Na prywatny dzień startów i prób sportowych składa się również wsparcie techniczne producenta i wsparcie na torze.

Właściciele będą mieli również możliwość poddania własnego GT Mk IV dokładnemu testowi przez kierowcę oddziału badawczo-rozwojowego Scotta Maxwella, a następnie każdy z nich będzie mógł wziąć udział w sesji lead-follow, aby maksymalnie wykorzystać czas spędzony za kierownicą. Idąc o krok dalej, każdy z nich otrzyma również indywidualne szkolenie, prowadzone przez profesjonalnych kierowców Ford Performance i Multimatic Motorsport. Ponadto każdy z właścicieli może liczyć na pełne wsparcie inżynieryjne i techniczne.

Po całodniowych próbach Ford GT Mk IV zostanie dokładnie sprawdzony i przygotowany do następnego treningu na torze.

Ford i Multimatic Motorsports uruchomiły finalny montaż podwozi z włókna węglowego dla modelu GT Mk IV. Dostępna jest ograniczona liczba maszyn z silnikiem umieszczonym centralnie, które mogą być w tej chwili budowane zgodnie z konkretnymi życzeniami nabywców. Doświadczenie mówi nam, iż nie potrwa to długo.

Zapytania dotyczące zakupu Forda GT Mk IV będą przyjmowane do 15 października.

Idź do oryginalnego materiału