Sprawdzamy, czy na oponie uterenowionej z homologacją zimową można poruszać się bezpiecznie przez cały rok. Jej zachowanie i wyniki porównujemy z rezultatami ogumienia wielosezonowego. Zobacz, jakie są mocne i słabe strony obu rozwiązań. W teście – uterenowiona opona BF Goodrich i wielosezonowa marki Continental.
Opony w teście
Porównaliśmy znaną oponę uterenowioną BF Goodrich z wysokiej jakości produktem wielosezonowym firmy Continental. Ogumienie poddaliśmy próbom na asfalcie oraz śniegu.
BF Goodrich All Terrain T/A KO2
- Cena: 982 zł
Continental AllSeasonContact 2
- Cena: 655 zł
1755
Użytkowników samochodów typu SUV nie trzeba przekonywać o zaletach opon BF Goodrich All Terrain. Wśród kierowców tego rodzaju samochodów to wręcz kultowy produkt. Opona umożliwia sprawne poruszanie się poza utwardzonymi szlakami, jednocześnie pozwalając na znacznie bardziej komfortową niż w przypadku typowo terenowego ogumienia jazdę po asfalcie.
Produkty z oznaczeniem All Terrain często są wybierane przez osoby użytkujące auto na drogach i poza nimi, np. na placach budowy, w gospodarstwach rolniczych czy stadninach koni. Takie opony są też zakładane do aut wykorzystywanych do rekreacyjnych wypadów w lekki teren.
https://magazynauto.pl/porady/test-opon-calorocznych-porownanie-ten-sam-bieznik-rozne-opony-wielosezonowe-debica-sava,aid,4714Terenowa, ale też zimowa?
Sprzedawany w tej chwili model – BF Goodrich All Terrain T/A KO2 na ścianie bocznej ma symbol 3PMSF (płatek śniegu wewnątrz zarysu góry o 3 szczytach) oznaczający, iż opona jest dopuszczona do ruchu w krajach, gdzie przepisy wymagają stosowania ogumienia zimowego lub wielosezonowego zimą.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak taka opona spisuje się jako produkt wielosezonowy i czy na różnych nawierzchniach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Uterenowiony model firmy BF Goodrich porównaliśmy ze znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponą – Continental AllSeasonContact 2.
https://magazynauto.pl/porady/opaski-zamiast-lancuchow-sniegowych-sprawdzamy-czy-to-dziala-test,aid,1831Profesjonalny test opon
Obie opony poddaliśmy takim samym próbom, jak produkty uczestniczące w teście opon wielosezonowych. Okazało się, iż agresywny i głęboki bieżnik (11,9 mm) oraz stosunkowo miękka mieszanka opon All Terrain zaskakująco dobrze poradziły sobie na śniegu. W zimowych warunkach BF Goodrich wyprzedził choćby nieznacznie Continentala.
Jednak to, co było atutem na śniegu, okazało się dużą wadą na asfalcie. W próbach na sucho BF Goodrich wypadł kiepsko, do tego był głośny i miał bardzo wysokie opory toczenia.
Wyniki w konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie pokazały, iż w tych warunkach uterenowiona opona jest wręcz niebezpieczna. Powinni o tym pamiętać użytkownicy SUV-ów i po deszczu jeździć zachowawczo.
https://magazynauto.pl/porady/jak-zalozyc-lancuch,aid,146Wyniki na suchym asfalcie
Hamowanie ze 100 km/h
Awaryjne hamowanie to z punktu widzenia bezpieczeństwa najważniejszy parametr. Wielosezonowy Continental, zatrzymując rozpędzony do 100 km/h samochód na dystansie 41,6 m, potwierdza swoją wysoką jakość. Auto na uterenowionych oponach BF Goodrich zatrzymuje się o prawie 8 metrów dalej.
- BF Goodrich: 49,3 m
- Continental: 41,6 m
Głośność zewnętrzna
W tej konkurencji mierzony jest poziom hałasu zewnętrznego emitowany przez przejeżdżający samochód. Auto przetacza się przez stanowisko pomiarowe z prędkością 50 km/h i ma wyłączony silnik. Opony All Terrain są o prawie 3 dB głośniejsze od Continentali. Taki wzrost oznacza prawie dwukrotnie większy hałas. Toczeniu terenowych opon towarzyszy wycie.
- BF Goodrich: 68,9 dB
- Continental: 66,1 dB
Jazda po torze na czas
Jazda na czas po suchym torze to konkurencja, która odwzorowuje sportowy charakter opon. W tej próbie Continental radzi sobie bardzo dobrze, czego nie można powiedzieć o oponie BF Goodrich. Uterenowiona opona dostaje także niskie noty za precyzję prowadzenia, przyczepność oraz poziom komfortu akustycznego – generuje hałas do wnętrza samochodu.
- BF Goodrich: 56,9 s
- Continental: 54,4 s
Opory toczenia
Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na stanowisku bębnowym w laboratorium. Określa on ilość energii traconej na toczenie się opony po podłożu. Parametr przekłada się na zużycie paliwa. Różnica pomiędzy oponami jest bardzo duża. Auto zużywające 11 l/100 km paliwa na Continentalach spali o ponad 1,5 l/100 km więcej, poruszając się na oponach All Terrain.
- BF Goodrich: 1,104
- Continental: 0,655
Wyniki na mokrym asfalcie
Aquaplaning wzdłużny
Próba określa prędkość, przy której koła jadącego na wprost samochodu wpadną w poślizg. Głębokość wody na stanowisku pomiarowym to 9 mm. Na oponach Continental auto w bezpieczny sposób jechało z prędkością ponad 77 km/h. Ten sam pojazd na ogumieniu All Terrain wpadał w poślizg przy 57 km/h.
- BF Goodrich: 57,0 km/h
- Continental: 77,5 km/h
Jazda po okręgu
Pomiary wykonywane są na asfaltowym okręgu, którego powierzchnia jest stale nawadniana. Kierowca pokonuje tor, jadąc z jak największą prędkością. Wynik to maksymalne przeciążenie boczne zarejestrowane w kabinie na granicy przyczepności opon. Continental uzyskuje bardzo dobry rezultat, a wynik opony All Terrain jest nie do zaakceptowania.
- BF Goodrich: 0,552 g
- Continental: 0,780 g
Jazda po torze na czas
Sportowa jazda po mokrym torze to wyjątkowo wymagająca próba. Doświadczony kierowca pokonuje jak najszybciej tor o długości 1823 m, a aparatura pomiarowa rejestruje czas okrążeń. Continental wypada doskonale, a wynik opon BF Goodrich pokazuje, iż jazda na nich po deszczu jest niebezpieczna. Ogumienie ma bardzo słabe przyczepność i precyzję prowadzenia.
- BF Goodrich: 105,4 s
- Continental: 87,0 s
Hamowanie ze 100 km/h
Hamowanie na mokrej nawierzchni to niezwykle istotny parametr testu. W tej konkurencji Continental zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Z kolei opona All Terrain jest poniżej akceptowalnego progu bezpieczeństwa. Auto na uterenowionym ogumieniu zatrzymuje się ponad 18 m dalej niż na Continentalach. To więcej niż długość TIR-a.
- BF Goodrich: 63,2 m
- Continental: 44,8 m
Wyniki na śniegu
Trakcja (siła napędowa)
Tu mierzona jest siła uciągu, jaką generują opony podczas przyspieszania samochodu z buksującymi kołami. Poślizg opon to 10-60 procent. W tej próbie – dzięki agresywnemu bieżnikowi – lepiej poradziła sobie opona BF Goodrich All Terrain. Continental uzyskał rezultat na dobrym poziomie, a wynik opony uterenowionej był bardzo dobry.
- BF Goodrich: 327,9 daN
- Continental: 316,3 daN
Dystans 0-20 km/h
Kierowca przyspiesza z włączonym systemem ASR, a sprzęt pomiarowy rejestruje dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu do prędkości 20 km/h. W tej próbie obie opony uzyskują zbliżone rezultaty. Nieco szybciej rozpędza się samochód wyposażony w ogumienie All Terrain, ale szosowy Continental ustępuje mu jedynie nieznacznie.
- BF Goodrich: 8,84 m
- Continental: 8,97 m
Jazda po torze na czas
Wynik pomiaru to czas przejazdu krętego toru o długości 1250 m pokrytego skompresowanym śniegiem. Tu liczą się wszystkie parametry opon, takie jak zdolność do sprawnego rozpędzania i hamowania auta, ale i przyczepność boczna podczas jazdy po zakrętach. Próbę z wyraźną przewagą wygrywa Continental, który jest szybszy na zakrętach i znacznie lepiej reaguje na ruchy kierownicą.
- BF Goodrich: 85,0 s
- Continental: 79,4 s
Hamowanie z 40 km/h
W tej konkurencji mierzony jest dystans, na którym samochód zatrzymuje się z prędkości 40 km/h na ubitym śniegu. Podobnie jak w przypadku prób rozpędzania auta skuteczny okazuje się agresywny i głęboki bieżnik opon BF Goodrich. Samochód na ogumieniu uterenowionym zatrzymuje się z prędkości 40 km/h o 1,4 m wcześniej niż to samo auto wyposażone w opony Continental.
- BF Goodrich: 17,9 m
- Continental: 19,3 m
Klasyfikacja końcowa
Maksymalna liczba punktów | BF Goodrich | Continental |
100 | 81,2 | 96,5 |
100 | 69,6 | 98,7 |
60 | 58 | 57,7 |
260 | 208,8 | 252,9 |
2 | 1 |
PODSUMOWANIE
Mające homologację zimową opony BF Goodrich All Terrain T/A KO2 dobrze spisują się jedynie na śniegu. Jednak warto pamiętać, iż po takiej nawierzchni na drogach jeździ się wyjątkowo rzadko, a na sucho i mokro uterenowione opony radzą sobie słabo.