Opel z pewnością nie jest pierwszą marką, która przychodzi na myśl w temacie rajdów samochodowych. Auta niemieckiej firmy są jednak całkiem popularnym wyborem w niższych klasach i lokalnych cyklach. Teraz klienci będą mieli kolejny model do wyboru. Będzie to pierwszy na świecie samochód zgodny z regulaminem FIA eRally5 – zupełnie nową klasą dla w pełni elektrycznych rajdówek. Prototypowy Opel Mokka GSE Rally zadebiutuje już 23-24 maja podczas ELE Rally w Eindhoven.
FIA eRally5 – nowy fundament elektrycznych rajdów
Klasa eRally5, zatwierdzona przez FIA w 2022 roku, to przełomowy krok w stronę elektryfikacji rajdów. Regulamin stworzono z myślą o umożliwieniu homologacji w pełni elektrycznych samochodów na najniższym poziomie piramidy rajdowej. Opel jako pierwszy producent wykorzystał te przepisy w praktyce, budując prototyp, który już od sezonu 2026 może być wykorzystywany przez prywatne zespoły na całym świecie.
„Nasz nowy Opel Mokka GSE Rally to zapowiedź w pełni elektrycznego samochodu rajdowego nowej generacji” – mówi Florian Huettl, dyrektor generalny marek Opel i Vauxhall. „To także pierwszy model opracowany od podstaw zgodnie z nową klasą eRally5”.

Mokka GSE Rally – nowa technologia, stare emocje
Choć to wciąż prototyp, Mokka GSE Rally nie ustępuje pod względem osiągów spalinowej konkurencji. Dzięki mocy 207 kW (280 KM) i momentowi obrotowemu 345 Nm, auto ma osiągi porównywalne z samochodami klasy Rally4. Wersja rajdowa bazuje na seryjnej Mokce Electric, ale została głęboko zmodyfikowana. Nowe zawieszenie Bilstein, wyczynowa skrzynia biegów, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i lekkie podwozie to tylko niektóre z zastosowanych rozwiązań.
Co istotne, Mokka GSE Rally – zgodnie z duchem sportu – pozbawiona jest elektronicznych systemów wspomagania takich jak ABS, ESP czy kontrola trakcji. Systemy zarządzania silnikiem i baterią dostrojono wyłącznie pod kątem sportowej jazdy.

Bezpieczeństwo klasy FIA
Nowa klasa rajdowa nie oznacza kompromisów w zakresie bezpieczeństwa – wręcz przeciwnie. Mokka GSE Rally spełnia najbardziej rygorystyczne normy FIA. Samochód wyposażono w certyfikowaną klatkę bezpieczeństwa, rajdowe fotele z sześciopunktowymi pasami, wzmocnione podwozie oraz specjalną osłonę baterii.
Zastosowano również nowoczesny system monitorujący napięcie, który w razie wypadku automatycznie odłącza układ wysokiego napięcia. Auto wyposażono także w system gaśniczy z nieprzewodzącym środkiem, dostosowany do specyfiki pojazdów elektrycznych.

Przyszłość zaczyna się dziś
Mokka GSE Rally to nie pierwszy krok Opla w świecie elektrycznych rajdów – marka od 2021 roku z sukcesem prowadzi ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSE”, czyli jedyny na świecie jednomarkowy puchar dla elektryków. Startujące w nim Corsy Rally Electric udowodniły, iż technologia bliska seryjnej doskonale sprawdza się w wymagającym środowisku rajdowym.
Jednak nowa Mokka to już zupełnie inny poziom – nie tylko pod względem mocy i technologii, ale także znaczenia. To pierwszy pojazd w historii zaprojektowany zgodnie z regulaminem FIA eRally5, co czyni go kamieniem milowym w elektryfikacji motorsportu.
„Mokka GSE Rally sprawi, iż serca fanów Opel Motorsport zabiją szybciej” – zapowiada Rebecca Reinermann, wiceprezes ds. marketingu Opla. „Ten samochód to manifest naszych ambicji w nowej klasie eRally5, która ma szansę zrewolucjonizować rajdy na najniższym szczeblu i otworzyć drzwi do motorsportu elektrycznego dla jeszcze większej liczby kierowców”.
Choć Mokka GSE Rally w ELE Rally pojawi się tylko pokazowo, jej obecność w serwisie rajdowym w Eindhoven to sygnał dla całego środowiska: nowa era właśnie się zaczyna.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.