Systemy odcinkowego pomiaru prędkości zyskują w Polsce na popularności i choć najczęściej instalowane są na drogach krajowych - coraz częściej pojawiają się także na trasach ekspresowych i autostradach. W terenach zabudowanych są jeszcze rzadko spotykane, ale wygląda na to, iż niedługo się to zmieni. Jednym z pierwszych miast, gdzie zostanie wdrożone takie rozwiązanie, jest Wrocław.Reklama
Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu
We Wrocławiu urządzenia do pomiaru będą funkcjonały m.in. na alei Jana III Sobieskiego, gdzie obowiązuje ograniczenie do 70 km/h. Kamery będą monitorować kierowców na odcinku między mostem na Widawie a wiaduktem przy skrzyżowaniu z ulicą Wilanowską.
Pierwsze informacje dotyczące uruchomienia OPP we Wrocławiu pojawiły się ponad rok temu. W listopadzie 2023 roku rozpoczęto instalację kamer na wspomnianym wcześniej odcinku, jednak uruchomienie systemu opóźniało się z powodu trudności z podłączeniem zasilania przez Tauron. Teraz jednak przeszkody zostały pokonane i jeżeli wierzyć w zapewnienia drogowców - system odcinkowego pomiaru prędkości we Wrocławiu powinien ruszyć jeszcze przed końcem grudnia 2024 roku.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System odcinkowego pomiaru prędkości składa się z zespołu kamer i systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią. W jego skład wchodzi również szafka teletechniczna, która zawiera m.in. kontroler, moduł oraz przełącznik komunikacyjny. Dzięki czujnikom radarowym lub ultradźwiękowym, rozwiązanie jest w stanie identyfikować pojazdy oraz rejestrować czas ich przejazdu, oraz obliczać średnią prędkość samochodu na danym odcinku. W przeciwieństwie do tradycyjnych radarów, które rejestrują prędkość punktowo, to rozwiązanie wymusza na kierowcach przestrzeganie ograniczeń prędkości przez cały czas przejazdu.
Jakie kary za przekroczenie prędkości?
Kierowca, który będzie jechał szybciej niż pozwala ograniczenie prędkości, może spodziewać się dokładnie takiego mandatu, jak w przypadku przekroczenia zmierzonego w inny sposób. Zmotoryzowani, którzy dopuścili się podobnego wykroczenia po raz kolejny w ciągu dwóch lat, muszą się także liczyć z ryzykiem otrzymania dwa razy wyższego mandatu. w tej chwili obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość, prezentuje się następująco:
do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karnyod 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karneod 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karneod 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnychod 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnychponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnychponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnychponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnychponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnychponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych